Stanisław Możejko • Wtorek [17.04.2007, 14:29:52] • Świnoujście

Dlaczego tunel?

Dlaczego tunel?

fot. Sławomir Ryfczyński

Przeprawa promowa to zmora prześladująca tysiące mieszkańców Świnoujścia oraz przybyszów. Problemy związane z korzystaniem z Bielików dotarły już do urzędników warszawskich a nawet do Brukseli.

Każdego roku samochodów przybywa i żaden regulamin czy też świetlne tablice nie rozwiążą problemów związanych z funkcjonowaniem przeprawy promowej. Będą narastać będą konflikty na tym tle.
Już na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy miasto przeżywało koniunkturę związaną z otwarciem przejścia granicznego, przewidywałem, że ten boom wkrótce się skończy a przeprawa promowa stanie się hamulcem rozwoju miasta. Rzeczywistość okazała się gorsza od przewidywań, bowiem antytunelowi lokalni politycy dominujący przez lata w Radzie Miasta nie mieli nic do zaproponowania w zamian, aby miasto mogło wygenerować odpowiednią ilość miejsc pracy i aktualnie mamy do czynienia nie z zastojem, ale z regresem. Bezdyskusyjnym świadectwem takiego stanu jest zmniejszanie się liczby mieszkańców miasta w ostatnich kilku latach. Czego nie zrozumieli lokalni politycy, zrozumiał Rząd RP, gwarantując pokrycie 85% kosztów budowy tunelu z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Dziś zalety wspaniałego, wyjątkowego położenia Świnoujścia niweluje komunikacyjny bezsens – PRZEPRAWA PROMOWA!
Koszty bezpośrednie i społeczne funkcjonowania przez kilkadziesiąt lat przeprawy promowej przekroczyły już kilkakrotnie koszt budowy tunelu.
Wystarczy policzyć: aktualnie roczny koszt utrzymania przeprawy promowej to 20 milionów złotych. Gdy przyjmiemy, że w związku ze wzrostem cen paliwa, pracy, remontów koszt ten będzie się powiększał o milion w okresie najbliższych dwudziestu lat, to łączne nakłady na eksploatację wyniosą w dwudziestoleciu 610 milionów złotych!
Gdy doliczymy niezbędne koszty inwestycyjne na odtwarzanie promów i przystani i tzw. koszty społeczne, to w dwudziestoleciu koszty przeprawy promowej znacznie przekroczą miliard złotych!

Nasz czas też kosztuje

Jak liczyć koszty społeczne związane ze stratą czasu na przeprawie promowej? Otóż zgodnie z urzędowymi wytycznymi do sporządzania studium wykonalności inwestycji drogowych, łączne koszty użytkowników infrastruktury drogowej stanowią sumę kosztów czasów podróży służbowych i niesłużbowych wykonywanych przez wszystkie kategorie pojazdów. Samochody dostawcze, ciężarowe średnie i ciężarowe ciężkie wykonują w 100% podróże służbowe. Z badań ankietowych wynika, że 25% podróży samochodami osobowymi odbywa się w celu służbowym, a 75% stanowią podróże niesłużbowe. W przypadku autobusu wszystkie podróże pasażerów tego środka transportu nie są związane z pracą. Dodatkowo przyjmuje się, że przeciętne zapełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, a na jeden autobus przypada średnio 12 osób na drogach zamiejskich i 30 w obszarach zurbanizowanych.
Oficjalne dane: średni koszt godziny służbowej w roku 2006 – 18,88 złotych i niesłużbowej – 5,00 złotych
a według prognoz w roku 2025 koszt godziny służbowej wyniesie – 39,06 złotych i niesłużbowej – 10,34 złotych. Gdy weźmiemy pod uwagę, że promami rocznie przeprawia się ponad milion pojazdów samochodowych i znacznie więcej mieszkańców i przybyszów, to koszty społeczne (czasu oczekiwania i przeprawy) są porównywalne z kosztami eksploatacji.

Nie stać nas na promy

Z niewielkim błędem możemy przyjąć, że całkowite koszty (eksploatacja + koszty społeczne) przeprawy promowej wynoszą aktualnie w skali roku 40 milionów złotych a w roku 2025 wyniosłyby 80 milionów złotych rocznie!,
Straty związane z utraconymi inwestycjami są właściwie niepoliczalne, choć można sobie wyobrazić, ze również są ogromne. To one powodują, że miasto się wyludnia. Jestem głęboko przekonany, że budowa tunelu nie tylko powstrzyma demograficzne wymieranie miasta ale wywoła trend odwrotny: tutaj będą się osiedlać młodzi ludzie w poszukiwaniu życiowych szans.

Wielkie szanse przed miastem

Nadchodzi niezwykła koniunktura dla miasta, bowiem nie tylko tunel ale również budowa gazoportu przyczyni się do rozwoju miasta. Obowiązujące rygorystyczne przepisy ochrony środowiska pozwolą na funkcjonowanie gazowego terminalu bez szkody dla turystyczno – uzdrowiskowej funkcji miasta.
W przeliczeniu na liczbę mieszkańców, Świnoujście będzie w najbliższych latach absolutnym rekordzistą
w dziedzinie wartości inwestycji. Obok przedstawiam tabelę projektów inwestycyjnych z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, dotyczących Świnoujścia, zatwierdzonych do realizacji przez Rząd RP. Istnieje jeszcze wiele innych programów unijnych, z których w najbliższych latach może czerpać miasto. Jednak nie będzie to łatwe, bowiem w naszym mieście niewielu jest fachowców, którzy potrafią
przygotować i pilotować projekty unijne. Aby wykorzystać te szanse, trzeba pokonać tą barierę.

indykatywny wykaz indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (wyciąg)

Oś priorytetowa VII Transport przyjazny środowisku

182 Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu 120,00 2008-2011 Zachodnio-pomorskie Urząd Morski w Szczecinie

183 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) - etap III, strona wschodnia i zachodnia (km 5.000-13.000) 51,50 2009-2011 Zachodnio-pomorskie Urząd Morski w Szczecinie
Oś priorytetowa VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe

208 Budowa stałego połączenia - tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu 115,60 2009-2013 Zachodnio-pomorskie GDDKiA

Oś priorytetowa XI Bezpieczeństwo energetyczne
222 Budowa terminala do odbioru skroplonego gazu ziemnego na polskim wybrzeżu 400,00 2007-2010 Zachodnio-pomorskie PGNiG S.A.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/832/