W sobotę, 25 maja 2024 roku, o godzinie 7.35, w inauguracyjną trasę ze Szczecina Głównego do Świnoujścia wyjedzie pierwszy spośród zamówionych przez Województwo Zachodniopomorskie ośmiu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Następne egzemplarze tych pojazdów (o oznaczeniu fabrycznym 31WE bb) w kolejnych miesiącach będą sukcesywnie pojawiały się na torach województwa zachodniopomorskiego.
- Od lat inwestujemy w tabor kolejowy, dzięki temu nasza flota pojazdów jest najnowocześniejsza w kraju. Jako pierwsi kupowalismy pojazdy hybrydowe, obecny zakup dotyczy pojazdów elektrycznych. Działamy konsekwentnie, dzięki czemu najstarszy tabor jest wycofywany z eksploatacji i znika z naszych tras – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Nowe pojazdy przystosowane są do jazdy dwukierunkowej, z prędkością. 160 km/h, i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów w dwóch członach środkowych (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach w członach skrajnych. W strefach wejścia do pojazdów będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wysiadało się z wózkiem czy rowerem. Ta przestrzeń będzie oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku.
Oprócz stacjonarnych ramp w członie skrajnym dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy zostały wyposażone dodatkowo w lekkie rampy rozkładane, umożliwiające pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów. Standardem zwiekszającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Województwa jest: wyposażenie ich w łatwo obsługiwalne defibrylatory, objęcie pojazdów monitoringiem wewnętrznym oraz zapewnienie łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów (przy drzwiach wejściowych do pojazdu).
Nowością w tych pociągach będzie 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawią komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na osoby poruszające się z psem asystującym. Ponadto w przedniej części składu zaprojektowano wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach będzie specjalna okleina, a na blacie stolika - gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu będzie miała też możliwość przygaszenie świateł w tej części pojazdu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży, spokój, wyciszenie.