iswinoujscie.pl • Poniedziałek [01.04.2024, 10:18:42] • Świnoujście
Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin
fot. Andrzej Ryfczyński
W sercu Europy Północnej, między Szwecją a Danią, rozciąga się konstrukcja inżynieryjna – tunel Drogden łączący Malmö w Szwecji z Kopenhagą w Danii. Ta podziemna droga nie tylko ułatwia przepływ między dwoma krajami, ale także ustanawia standardy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Długość tunelu przekracza 4 kilometry, a jazda przez niego oferuje doświadczenie, które różni się od typowych przejazdów drogowych.
W kontraście, tunel Drogden oferuje znacznie wyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu. Składa się z dwóch oddzielnych rur, co umożliwia bezpieczny i płynny przepływ ruchu w obu kierunkach bez ryzyka kolizji. Prędkość dozwolona w tunelu Drogden dzisiaj wynosi do 100 km/h, co znacząco przyspiesza przejazd. Co interesujące, w całej długości tunelu zainstalowano system wentylacji składający się z wielkich wentylatorów umieszczonych u góry (widać na zdjęciu). Dzięki temu rozwiązaniu, pomimo zamkniętej przestrzeni, kierowcy nie odczuwają dyskomfortu związanego ze spalinami – powietrze w tunelu jest ciągle odnawiane i oczyszczane.
Tunel w Świnoujściu, mimo że jest znaczącym osiągnięciem inżynieryjnym i umożliwia przejazd z jednej części miasta do drugiej bez konieczności korzystania z promu, posiada jedną rurę z dwukierunkowym ruchem drogowym. Maksymalna prędkość jazdy ograniczona jest do 50 km/h, a w pewnych sytuacjach nawet do 30 km/h. Użytkownicy tego tunelu często skarżą się na słabą wentylację i odczuwalny zapach spalin, co może stanowić nie tylko dyskomfort, ale również zagrożenie dla zdrowia.
Co chwilę 4 wentylatory( fot. Anita Ryfczyńska
)
Wspomniane innowacje w tunelu łączącym Malmö z Kopenhagą stawiają go na czele europejskich projektów infrastrukturalnych, podkreślając znaczenie technologii i bezpieczeństwa transporcie. Dla porównania, tunel w Świnoujściu, choć również ważny dla lokalnego ruchu, jest jedno rurowy, co stawia go w nieco innym świetle w kontekście nowoczesnych rozwiązań transportowych.
W budownictwie i ochronie środowiska, porównanie tunelu w Świnoujściu z tunelem Drogden rzuca światło na znaczenie inwestycji w dwu rurowe konstrukcje tunelowe z wysokim poziomem wentylacji. Takie podejście zwiększa atrakcyjność i efektywność przejazdów, co ma kluczowe znaczenie w obliczu rosnących wymagań mobilności miejskiej i międzymiastowej.
Porównanie tunelu Świnoujście z tunelem między Szwecją a Danią uwypukla różnice w planowaniu infrastruktury. W Świnoujściu, jedno rurowa konstrukcja tunelu wywołuje obawy związane z bezpieczeństwem i efektywnością, wskazując na potrzebę utrzymania alternatywnych środków transportu, jak promy, dla zapewnienia ciągłości komunikacji. W przeciwieństwie, dwu rurowy tunel między Szwecją a Danią, z zaawansowanym systemem wentylacji, jest przykładem infrastruktury wspierającej szybszy i bezpieczniejszy przepływ, co podkreśla znaczenie przemyślanych inwestycji na przyszłość.
Podsumowując, tunel między Szwecją a Danią jest przykładem, jak w latach 2000 zaawansowane technologie i dbałość o środowisko mogą iść w parze z potrzebami transportowymi. Jest to dowód na to, że nawet w przestrzeniach zamkniętych, takich jak tunele, można zapewnić wysoką jakość powietrza i bezpieczeństwo. To podejście do infrastruktury drogowej może służyć za wzór dla innych projektów na całym świecie.
Dodatkowa informacja o tunelu:
Tunel Drogden, część połączenia między Danią a Szwecją przez cieśninę Sund, jest imponującą konstrukcją łączącą sztuczną wyspę Peberholm z duńską wyspą Amager. Tunel ma długość 4,050 metrów, z czego 3,510 metrów to tunel zanurzony, a pozostała część to tunele dojazdowe. Konstrukcja składa się z 20 prefabrykowanych, zbrojonych betonowych segmentów, które są największe na świecie, ważąc około 55,000 ton każdy. Segmenty zostały połączone w rowie wykopanym na dnie morskim, tworząc dwa tunele: jeden dla ruchu kolejowego i drugi dla ruchu drogowego, z dodatkowym, mniejszym tunelem dla sytuacji awaryjnych. Tunele są ułożone obok siebie (Road Traffic Technology) (Global Odyssey).
Konstrukcja została wybrana zamiast mostu ze względu na bliskość lotniska w Kopenhadze, aby uniknąć potencjalnych kolizji z samolotami. VINCI Construction Grands Projets zostało wyznaczone do zaprojektowania i budowy tunelu, który był wówczas najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Elementy tunelu były prefabrykowane w stoczni na północnym krańcu portu w Kopenhadze, a następnie przetransportowane i zanurzone na swoim miejscu. Takie podejście pozwoliło na zachowanie wysokiej dokładności umieszczenia elementów, co było kluczowe dla sukcesu całego projektu (VINCI Construction Grands Projets).
Oprócz aspektów technicznych, projekt miał również duży wpływ gospodarczy i społeczny, poprawiając łączność między Danią a Szwecją i przyczyniając się do rozwoju regionu Øresund. Peberholm, sztuczna wyspa stworzona jako punkt przejściowy między mostem a tunelem, stała się rezerwatem przyrody, oferującym schronienie wielu gatunkom flory i fauny (VINCI Construction Grands Projets).