iswinoujscie.pl • Poniedziałek [01.04.2024, 10:18:42] • Świnoujście

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

fot. Andrzej Ryfczyński

W sercu Europy Północnej, między Szwecją a Danią, rozciąga się konstrukcja inżynieryjna – tunel Drogden łączący Malmö w Szwecji z Kopenhagą w Danii. Ta podziemna droga nie tylko ułatwia przepływ między dwoma krajami, ale także ustanawia standardy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Długość tunelu przekracza 4 kilometry, a jazda przez niego oferuje doświadczenie, które różni się od typowych przejazdów drogowych.

W kontraście, tunel Drogden oferuje znacznie wyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu. Składa się z dwóch oddzielnych rur, co umożliwia bezpieczny i płynny przepływ ruchu w obu kierunkach bez ryzyka kolizji. Prędkość dozwolona w tunelu Drogden dzisiaj wynosi do 100 km/h, co znacząco przyspiesza przejazd. Co interesujące, w całej długości tunelu zainstalowano system wentylacji składający się z wielkich wentylatorów umieszczonych u góry (widać na zdjęciu). Dzięki temu rozwiązaniu, pomimo zamkniętej przestrzeni, kierowcy nie odczuwają dyskomfortu związanego ze spalinami – powietrze w tunelu jest ciągle odnawiane i oczyszczane.

Tunel w Świnoujściu, mimo że jest znaczącym osiągnięciem inżynieryjnym i umożliwia przejazd z jednej części miasta do drugiej bez konieczności korzystania z promu, posiada jedną rurę z dwukierunkowym ruchem drogowym. Maksymalna prędkość jazdy ograniczona jest do 50 km/h, a w pewnych sytuacjach nawet do 30 km/h. Użytkownicy tego tunelu często skarżą się na słabą wentylację i odczuwalny zapach spalin, co może stanowić nie tylko dyskomfort, ale również zagrożenie dla zdrowia.

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

Co chwilę 4 wentylatory( fot. Anita Ryfczyńska )

Wspomniane innowacje w tunelu łączącym Malmö z Kopenhagą stawiają go na czele europejskich projektów infrastrukturalnych, podkreślając znaczenie technologii i bezpieczeństwa transporcie. Dla porównania, tunel w Świnoujściu, choć również ważny dla lokalnego ruchu, jest jedno rurowy, co stawia go w nieco innym świetle w kontekście nowoczesnych rozwiązań transportowych.

W budownictwie i ochronie środowiska, porównanie tunelu w Świnoujściu z tunelem Drogden rzuca światło na znaczenie inwestycji w dwu rurowe konstrukcje tunelowe z wysokim poziomem wentylacji. Takie podejście zwiększa atrakcyjność i efektywność przejazdów, co ma kluczowe znaczenie w obliczu rosnących wymagań mobilności miejskiej i międzymiastowej.

Porównanie tunelu Świnoujście z tunelem między Szwecją a Danią uwypukla różnice w planowaniu infrastruktury. W Świnoujściu, jedno rurowa konstrukcja tunelu wywołuje obawy związane z bezpieczeństwem i efektywnością, wskazując na potrzebę utrzymania alternatywnych środków transportu, jak promy, dla zapewnienia ciągłości komunikacji. W przeciwieństwie, dwu rurowy tunel między Szwecją a Danią, z zaawansowanym systemem wentylacji, jest przykładem infrastruktury wspierającej szybszy i bezpieczniejszy przepływ, co podkreśla znaczenie przemyślanych inwestycji na przyszłość.

Podsumowując, tunel między Szwecją a Danią jest przykładem, jak w latach 2000 zaawansowane technologie i dbałość o środowisko mogą iść w parze z potrzebami transportowymi. Jest to dowód na to, że nawet w przestrzeniach zamkniętych, takich jak tunele, można zapewnić wysoką jakość powietrza i bezpieczeństwo. To podejście do infrastruktury drogowej może służyć za wzór dla innych projektów na całym świecie.

Dodatkowa informacja o tunelu:
Tunel Drogden, część połączenia między Danią a Szwecją przez cieśninę Sund, jest imponującą konstrukcją łączącą sztuczną wyspę Peberholm z duńską wyspą Amager. Tunel ma długość 4,050 metrów, z czego 3,510 metrów to tunel zanurzony, a pozostała część to tunele dojazdowe. Konstrukcja składa się z 20 prefabrykowanych, zbrojonych betonowych segmentów, które są największe na świecie, ważąc około 55,000 ton każdy. Segmenty zostały połączone w rowie wykopanym na dnie morskim, tworząc dwa tunele: jeden dla ruchu kolejowego i drugi dla ruchu drogowego, z dodatkowym, mniejszym tunelem dla sytuacji awaryjnych. Tunele są ułożone obok siebie​ (Road Traffic Technology)​​ (Global Odyssey)​.

Konstrukcja została wybrana zamiast mostu ze względu na bliskość lotniska w Kopenhadze, aby uniknąć potencjalnych kolizji z samolotami. VINCI Construction Grands Projets zostało wyznaczone do zaprojektowania i budowy tunelu, który był wówczas najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Elementy tunelu były prefabrykowane w stoczni na północnym krańcu portu w Kopenhadze, a następnie przetransportowane i zanurzone na swoim miejscu. Takie podejście pozwoliło na zachowanie wysokiej dokładności umieszczenia elementów, co było kluczowe dla sukcesu całego projektu​ (VINCI Construction Grands Projets)​.

Oprócz aspektów technicznych, projekt miał również duży wpływ gospodarczy i społeczny, poprawiając łączność między Danią a Szwecją i przyczyniając się do rozwoju regionu Øresund. Peberholm, sztuczna wyspa stworzona jako punkt przejściowy między mostem a tunelem, stała się rezerwatem przyrody, oferującym schronienie wielu gatunkom flory i fauny​ (VINCI Construction Grands Projets)​.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/81457/