iswinoujscie.pl • Czwartek [11.01.2024, 18:00:56] • Świnoujście

W piątek Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście

W piątek Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście

fot. iswinoujscie.pl

Na wniosek Prezydenta Miasta Janusza Żmurkiewicza, Przewodnicząca Rady Miasta Świnoujście zwołuje LXXXIX Nadzwyczajną sesję Rady Miasta Świnoujście. Odbędzie się w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu sala 315, II piętro budynek przy ul. Wojska Polskiego 1/1. 12 stycznia 2024 r. (piątek) godz. 13:00.

Porządek obrad:
1. Sprawy regulaminowe.
2. Podjęcie uchwały w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027”. 3. Zamknięcie obrad.

W piątek Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście

fot. iswinoujscie.pl

UCHWAŁA Nr .........../ / 2024
RADY MIASTA ŚWINOUJŚCIE z dnia 2024 r.

w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027.”

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r. poz. 537,1688) Rada Miasta Świnoujście uchwala, co następuje:
§ 1. Dokonuje aktualizacji „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2020–2024”, przyjętego przez Radę Miasta Świnoujście uchwałą Nr XLII/339/2021 z dnia 28 stycznia 2021 r. i przyjmuje „Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027 ”, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Miasta Świnoujście Nr XLII/339/2021 z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2020–2024”.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r. poz. 537,1688) przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest zobowiązane opracować plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, który powinien określać w szczególności :
1) planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
2) przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach obowiązywania planu,
3) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz odprowadzanie ścieków,
4) nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,
5) sposoby finansowania inwestycji.

Przedłożony plan jest aktualizacją i kontynuacją „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2020 – 2024”, przyjętego przez Radę Miasta Świnoujście uchwałą Nr XLII/339/2021 z dnia 28 stycznia 2021 r.
Plan stanowi podstawę do określenia wydatków taryfowych w zakresie amortyzacji oraz zabezpieczenia spłaty kredytów i innych zobowiązań finansowych przewidzianych na pokrycie kosztów realizacji inwestycji.
Przewidywane w ramach planu działania inwestycyjne w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności systemu zaopatrzenia w wodę Świnoujścia uwzględniają obecne możliwości pozyskania środków na inwestycje, w tym w szczególności najpilniejsze potrzeby dotyczące rozbudowy i modernizacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, modernizację ujęć wody oraz realizację inwestycji dotyczącej pozyskania nowych źródeł zaopatrzenia w wodę Miasta Świnoujście. Plan uwzględnia także nakłady w zakresie modernizacji posiadanego majątku Spółki w tym utrzymanie sprawności systemu oczyszczania ścieków i gospodarki osadowej.

Przy ustalaniu zakresu planu uwzględniono dokumenty planistyczne, w szczególności: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz Wieloletnią prognozą finansową Gminy Miasto Świnoujście.
Realizację inwestycji objętych planem na lata 2023-2027 Spółka planuje pokryć ze środków własnych, pochodzących głównie z odpisów amortyzacyjnych majątku Spółki, z pożyczek i kredytów oraz w miarę dostępności z funduszy zewnętrznych.

Przewidywany w ramach planu zakres modernizacji i budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych uwzględnia konieczność budowy sieci i modernizacji sieci o złym stanie technicznym, zlokalizowanych w drogach, które gmina przewidziała do realizacji w kolejnych latach.

Przedłożony plan zawiera także inwestycje polegające na modernizacji oczyszczalni ścieków, w zakresie utrzymania dobrego stanu technicznego głównych bloków technologicznych i urządzeń towarzyszących.

Przewidziane do realizacji zadania inwestycyjne w „Wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027.” mają na celu zapewnienie ciągłości pracy posiadanej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej oraz bezpieczeństwo dostawy wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Świnoujście.

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych uchwala rada gminy na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2023 r. poz. 537,1688).
Załącznik do Uchwały Rady Miasta Nr/2024 z dnia 2024 r.


WIELOLETNI PLAN ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH

ZAKŁADU WODOCIĄGÓW I KANALIZACJI SP. Z O.O. W ŚWINOUJŚCIU
2023 - 2027

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027

. 1
SPIS TREŚCI


I. Gospodarka wodno-ściekowa Zakładu Wodociągów i Kanalizacji
Sp. z o.o. w Świnoujściu str. 4

II. Planowany zakres usług wodociągowych i kanalizacyjnych str. 9

III. Przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz
odprowadzanie ścieków. str.10

IV. Przedsięwzięcia rozwojowo - modernizacyjne
w poszczególnych latach str. 10

V. Sposoby finansowania planowanych inwestycji str. 14

VI. Nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach str. 14
Podstawę prawną opracowania Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych stanowi art. 21 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r. poz. 537).
Plan jest aktualizacją i kontynuacją „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych ZWiK Sp. z o.o. w Świnoujściu na lata 2020- 2024”, uchwalonego przez Radę Miasta uchwałą Nr XLII/339/2021 z dnia 28 stycznia 2021r.

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023 - 2027 (zwany dalej WPRiM) obejmuje , zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków , przedsięwzięcia inwestycyjne przewidziane do realizacji przez ZWiK Sp. z o.o. w Świnoujściu , w zakresie „urządzeń wodociągowych” i „urządzeń kanalizacyjnych” zdefiniowanych w ww. ustawie tj. przedsięwzięcia związane z uzbrajaniem nowych terenów w sieć wodociągową i kanalizacyjną, modernizacje sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz inwestycje, które powinny być realizowane dla osiągnięcia i utrzymania należytych standardów w zakresie ujmowania i uzdatniania i przesyłu wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków. WPRiM nie uwzględnia wszystkich przedsięwzięć inwestycyjnych Spółki, tzn. tych które nie dotyczą „urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych” , przykładowo : zakupu sprzętu specjalistycznego, rozbudowy lub modernizacji bazy transportowej przedsiębiorstwa.

Realizacja zadań ujętych w WPRiM ma na celu zabezpieczenie ciągłej sprawności infrastruktury technicznej będącej w posiadaniu Spółki, poprawę jakości usług, rozbudowę systemu wodociągowego i kanalizacji sanitarnej, w celu zapewnienia dostawy wody i odbioru ścieków dla nowych obszarów zabudowy miasta, zapewnienie spełniania wymogów ustawowych w zakresie sanitarnym i technicznym.

Przy ustalaniu zakresu planu wzięto pod uwagę dokumenty planistyczne , w szczególności : studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz Wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miasto Świnoujście na lata 2023 – 2036.

Finansowanie realizacji zadań zaplanowanych w WPRiM przewidziano z następujących źródeł:
• środków własnych spółki, pochodzących głównie z odpisów amortyzacyjnych majątku Spółki i wypracowanego zysku ,
• kredytów i pożyczek (w tym w części umarzalnych),
• funduszy zewnętrznych na infrastrukturę.
Plan ma charakter otwarty i może być w miarę potrzeb uzupełniany i korygowany , na skutek okoliczności których nie można było przewidzieć na etapie tworzenia WPRiM.

Na podstawie WPRiM będą opracowywane roczne plany inwestycyjne Spółki.

WPRiM zawiera ogólny opis stanu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz wskazanie planów i potrzeb inwestycyjnych na najbliższe lata.

I. GOSPODARKA WODNO-ŚCIEKOWA ZAKŁADU WODOCIĄGÓW i KANALIZACJI Sp. z o.o. w ŚWINOUJŚCIU.
I.1. OCENA MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNYCH WODY W ASPEKCIE POPYTU i KIERUNKI ROZWOJU W TYM ZAKRESIE

Świnoujście posiada dwa niezależne systemy zaopatrzenia w wodę pitną dla lewobrzeżnej oraz dla prawobrzeżnej części miasta. Dla lewobrzeżnej części jest to zintegrowany system zaopatrzenia w wodę z dwóch ujęć wód podziemnych Wydrzany i Granica , posiadających odrębne stacje uzdatniania wody (SUW) . Dla zapewnienia ciągłej dostawy wody i odpowiedniej jej retencji stacja uzdatniania wody Granica wyposażona jest w dwa zbiorniki retencyjne wody uzdatnionej o łącznej pojemności 3500 m3 a stacja uzdatniania wody Wydrzany w zbiornik retencyjny o pojemności 1000 m3.

Prawobrzeżna część miasta tj. dzielnice Warszów , Przytór , Ognica i Karsibór zaopatrywane są z dwóch ujęć wód podziemnych , z ujęcia Wydmy i Odra , z których woda kierowana jest na wspólną stację uzdatniania wody zlokalizowaną przy ulicy Wrzosowej . System ten posiada dwa zbiorniki retencyjne wody uzdatnionej o łącznej pojemności 1 000 m3.

Eksploatacja ujęć prowadzona jest zgodnie z ustalonymi zasobami eksploatacyjnymi i pozwoleniami wodnoprawnymi. Wszystkie ujęcia wody mają ustanowione strefy ochronne, wewnętrzne i zewnętrzne, co ułatwia ochronę zasobów wodnych.

Spółka w sposób ciągły prowadzi działania minimalizujące negatywny wpływ prowadzonej działalności na środowisko naturalne , między innymi poprzez prowadzenie stałego monitoringu w zakresie gospodarki wodnej. Na wszystkich ujęciach systematycznie monitorowana jest jakość i ilość pobieranej wody. Eksploatacja ujęć prowadzona jest zgodnie z zatwierdzonymi zasobami eksploatacyjnymi i pozwoleniami wodnoprawnymi. Dla ochrony jakości wód podziemnych wszystkie ujęcia wody zarówno na prawobrzeżu jak i na lewobrzeżu mają ustanowione strefy ochrony a eksploatowane studnie posiadają systemy alarmowe ostrzegające przed nieupoważnioną ingerencją.
Świnoujście lewobrzeżne:

Ze względu na pogarszający się stan wód podziemnych na terenie lewobrzeżnej części Świnoujścia zostały wprowadzone decyzjami ministra środowiska oraz Dyrektora Zarządu Zlewni ograniczenia w zakresie wielkości poboru wody głębinowej dla tej części miasta.

Dla ujęcia wody WYDRZANY od dnia 01.12.2021 r. obowiązuje decyzja zezwalająca na pobór wód podziemnych (numer decyzji SZ.ZUZ.4.4210.262.2021.KW), którą wprowadzono ograniczenia w
zakresie możliwości poboru wody podziemnej w stosunku do poprzednio obowiązującej, z Qśr.d = 5 500 m3/d. do Qśr.d = 2930 m3/dobę. Decyzja obowiązuje na okres 10 lat.


Ujęcie wody Wydrzany posiada ustanowioną strefę ochronną- Rozporządzenie Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie Nr 6/2006 z dnia 14 września 2006 r.

Także ujęcie wody GRANICA posiada pozwolenie wodnoprawne na pobór wód (znak: SZ.ZUZ.4.4210.309.6.2020.KW,) wydane w dniu 06.04.2021r., które ogranicza wielkość zasobów dyspozycyjnych tego ujęcia z 4500 m3/dobę (decyzja z dnia 30 stycznia 2009 r., znak: WRiOŚ- III/WI/6250/18-03/08) do wielkości : Q max/s = 0,0639 m3/s , Q max/h = 230 m3/h , Q max.r= 1.313.635 3/rok, Qśr.d = 3 599 m3/d. Pozwolenie to zostało wydane na okres 20 lat.

Ujęcie Granica posiada strefę ochronną, ustanowioną Rozporządzeniem Wojewody Zachodniopomorskiego nr 8/2020 z dnia 20 sierpnia 2020 r.
Po wejściu w życie w/w decyzji możliwość poboru wody podziemnej dla całej lewobrzeżnej części miasta wynosi 6910 m3/=d ( wcześniej obowiązująca 10 000 m3/d).

Świnoujście prawobrzeżne

Ujęcie wody ODRA, zaopatrujące prawobrzeżna cześć miasta, posiada decyzję na pobór wód z dnia 31.12.2014r., znak: WS.6341.19.2.2014.BZ . Termin ważności decyzji 31.12.2030 r. Decyzja zezwala na pobór wód podziemnych w ilości Qmax/h = 60 m3/h, Q śr.d = 1100 m3/d Q max/ r = 401500 m3/r,

Drugie ujęcie wody zaopatrujące prawobrzeżna część miasta , tj. ujęcie WYDMY posiada decyzję z 31.12.2014 r., znak: WS.6341.20.2.2014.BZ. Decyzja jest ważna do 31.12.2030 r. Decyzja zezwala na pobór wód podziemnych w ilości Qmax/h = 60m3/h, Q śr.d = 1100 m3/d. Q max/r = 401500 m3/r.

I.2. PROGRAM DOTYCZĄCY POKRYCIA PERSPEKTYWICZNEGO ZAPOTRZEBOWANIA NA WODĘ ŚWINOUJŚCIA
W celu minimalizacji negatywnych zjawisk dotyczących stanu wód podziemnych określone zostały warunki korzystania z tych wód, które ograniczają dopuszczalną ilość poboru wody głębinowej na obszarze lewobrzeżnej części Świnoujścia. Łącznie możliwość poboru wody podziemnej w lewobrzeżnej części miasta na potrzeby pozyskania wody wodociągowej wynosi obecnie 6910 m3/d Mając na uwadze powyższe warunki dalszego użytkowania zasobów wód podziemnych, w ramach działań naprawczych realizowane są systematycznie zadania dotyczące poprawy gospodarki wodnej na terenie miasta Świnoujście w zakresie realizacji celu ( programu): „zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności systemu zaopatrzenia w wodę Świnoujścia , poprzez m.in. rozbudowę i modernizacje sieci wodociągowych oraz budowę i modernizację ujęć wody i stacji uzdatniania wody.” W ramach tego programu realizowane są działania naprawcze i działania inwestycyjne mające na celu ograniczenie wielkości poboru wód podziemnych poprzez:
▪ racjonalną gospodarkę wodami,
▪ ograniczenie strat wody,
▪ pozyskanie alternatywnego źródła zaopatrzenia miasta w wodę nie bazującego na zasobach wód podziemnych zlokalizowanych na terenie Świnoujścia.

W celu wskazania i wyboru alternatywnego źródła zaopatrzenia w wodę analizie poddano dwa dostępne źródła wody, dające możliwość pokrycia zapotrzebowania na wodę pitną Świnoujścia:
1. pozyskanie wody z ujęcia wody głębinowej w Kodrąbku o wydajności 400 m3/h, przewidywane do zaopatrzenia w wodę Gminy Międzyzdroje i Miasta Świnoujście (po 150 m3/h) oraz Gminy Wolin (100 m3/h),
2. pozyskanie wody na potrzeby produkcji wody zdatnej do picia ze źródeł wody powierzchniowej.

Ad. 1. Pozyskanie wody głębinowej z ujęcia Kodrąbek jako dodatkowego źródła wody pitnej dla Świnoujścia.

W ramach tego zadania dotychczas wykonane zostały następujące działania:
◦ opracowana została dokumentacja hydrologiczna, na podstawie której uzyskano decyzję o ustanowieniu zasobów dyspozycyjnych wody (w wyniku czego miasto Świnoujście uzyskało zabezpieczenie zasobów wody podziemnej z ujęcia Kołczewo, w ilości 150 m3/h , tj. 3600 m3
/d );
◦ wykonano 14 otworów dla realizacji studni głębinowych;
◦ opracowana została „Wielowariantowa koncepcja budowy magistrali przesyłowych z ujęcia wody Kodrąbek do Wolina, Międzyzdrojów i Świnoujścia" mająca na celu dokonanie wyboru optymalnej trasy magistrali wodociągowej;
◦ opracowana została Karta Informacyjna Przedsięwzięcia oraz złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organ wydający w/w decyzję nałożył obowiązek opracowania raportu środowiskowego dla tej inwestycji, który musi uwzględniać szczegółowe rozwiązania techniczne przedsięwzięcia mogące mieć wpływ na elementy przyrodnicze raz środowisko gruntowo-wodne.
◦ W związku z powyższym jako kolejne działania wskazano opracowanie projektu zagospodarowania terenu wraz z opracowaniem raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

Ad.2 Pozyskanie wody powierzchniowej ze starorzecza Mulnik jako dodatkowego źródła wody pitnej dla Świnoujścia.

Na etapie przygotowania do określenia zakresu oraz sposobu realizacji celu tj. pozyskania dodatkowego źródła wody pitnej dla miasta analizie poddano m.in. możliwość wykorzystania do tego celu wody powierzchniowej . Do dalszej realizacji został wskazany jako najbardziej korzystny wariant polegający na poborze wody powierzchniowej z toni akwenu Mulnik , poprzez wybudowanie ujęcia wody bezpośrednio w akwenie i po wstępnym odseparowaniu z wody dużych zanieczyszczeń pływających, przesył tej wody na nową linię technologiczną. Technologia uzdatniania wody ma być oparta na wstępnym uzdatnianiu wody w procesie koagulacji, flokulacji i sedymentacji bądź flotacji , następnie poddanie jej filtracji i ostatecznie skierowaniu wody na odwróconą osmozę . W roku 2020 uzyskano dla tej inwestycji Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania:
1) Budowa ujęcia wody powierzchniowej wraz z rurociągiem magistralnym wody surowej do stacji uzdatniania wody,
2) budowa stacji uzdatniania wody powierzchniowej słonawej wraz z infrastrukturą towarzyszącą . Na pierwsze z tych zadań w dniu 29.08.2021 r. została podpisana umowa z konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag AG. Wartość umowy 11 627 999,61 zł netto. Przewidywany termin zakończenia tego etapu to III- kwartał 2024 r.

Na drugie zadanie tj. „Budowę stacji uzdatniania wody powierzchniowej słonawej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” został ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy. Przewidywany termin podpisania umowy to koniec 2023 r. Przewidywany termin zakończenia realizacji inwestycji - IV kw. 2026 r.

I.2. SYSTEMY OCZYSZCZANIA ŚCIEKÓW NA POTRZEBY ŚWINOUJŚCIA
Na terenie Świnoujścia eksploatowany jest tzw. rozdzielczy system kanalizacji, co oznacza , że wody opadowe zbierane są oddzielnym systemem kanalizacyjnym od ścieków gospodarczo-bytowych i przemysłowych ( tzn. komunalnych) . Na oczyszczalnię ścieków odprowadzane są tylko ścieki komunalne. Ścieki z terenu zarówno lewo- i prawobrzeżnej części kierowane są do jednej, wspólnej, mechaniczno-biologicznej oczyszczalni, zlokalizowanej przy ul. Karsiborskiej. Do oczyszczalni ścieków dopływają także ścieki z niemieckiej części Wyspy Uznam, które stanowią ok. 28% całkowitej ilości ścieków dopływających do oczyszczalni.

Oczyszczalnia pracuje pod średniorocznym obciążeniem hydraulicznym ok. 35 % w stosunku do projektowanej przepustowości. Średni przepływ dobowy w sezonie letnim stanowi ok 50 % projektowanego obciążenia hydraulicznego oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z obowiązującym pozwoleniem wodnoprawnym, obowiązującym do 29.11.2024 r., wymagane są następujące warunki dla wprowadzania oczyszczonych ścieków do wód rzeki Świny:

a) RLM aglomeracji 68 200 ; obciążenie oczyszczalni ładunkiem BZT5 wyrażone równoważną liczbą mieszkańców powyżej 100 000
b) ilość odprowadzanych ścieków : w sezonie turystyczno-wczasowym (od 1 lipca do 31 sierpnia)
Qśr.d =20 000 m3/d i Qmax.d =28 000 m3/d, poza sezonem turystyczno-wczasowym od 1 września
do 30 czerwca) Qśr.d =16 000 m3/d i Qmax.d =18 000 m3/d;
c) stężenia zanieczyszczeń ścieków oczyszczonych nie mogą być większe niż w szczególności:
◦ BZT - 15 mg O2 / dm3
◦ ChZT - 125 mg O2 / dm3
◦ Zawiesina ogólna - 35 mg / dm3
◦ Azot ogólny - 15 mg N/l
◦ Fosfor ogólny - 2 mg N/l .

Ogólny stan techniczny oczyszczalni jest dobry , tym niemniej dla utrzymania odpowiedniej sprawności i bezpieczeństwa działania poszczególnych bloków technologicznych konieczna jest bieżąca modernizacja bądź wymiana zużytych urządzeń.

Oczyszczalnia pozyskuje biogaz z beztlenowej obróbki osadów ściekowych, który jest wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Poprawia to w znacznym stopniu bilans energetyczny oczyszczalni, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów energii elektrycznej i ciepła na potrzeby utrzymania technologii i obiektów pomocniczych . Obecnie produkcja własna energii elektrycznej pokrywa ok 50 % zapotrzebowania oczyszczalni.

W 2020r. , w procesie przeróbki osadów pofermentacyjny rozpoczęto produkcję polepszacza gleby, który nie jest już klasyfikowany jako odpad i jest odbierany przez firmę zewnętrzną i dalej wykorzystywany w rekultywacji terenów zdegradowanych.

I.4. EKSPLOATACJA I ROZBUDOWA SIECI WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH
Głównymi zadaniami prowadzonymi przez Spółkę w zakresie eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych jest utrzymywanie w odpowiednim stanie technicznym posiadanego majątku oraz rozbudowa sieci .
Na koniec 2022 r. r. ZWiK Sp. z o.o. posiadał w eksploatacji następujące ilości sieci :

• sieci wodociągowe magistralne – 26,05 km (w 2021r.- 24,8km), rozdzielcze – 127,46 km (w 2021r. - 120,12 km) i przyłącza o długości – 61,22 km (w 2021r.-59,62 km), razem – 214,73 km ( w 2021r. -204,54 km)
• sieci kanalizacyjne – 133,71 km ( w 2021r.- 124,05 km) z przyłączami – 53,42 km ( w 2021r.- 51.43 km) o łącznej długości - 187,13 km ( w 2021 r.- 175,48 km).

Spółka sukcesywnie dokonuje rozbudowy sieci wodociągowych oraz wymiany odcinków o złym stanie technicznym, ograniczając tym działaniem straty wody. Zakres rozbudowy i wymiany sieci wodociągowych i kanalizacyjnych jest koordynowany z urzędem miasta w zakresie powiązania go z planami budowy i modernizacji dróg. Taki sposób planowania „inwestycji sieciowych” ogranicza koszty realizacji ( mniejsze koszty odtworzenia nawierzchni , koszty zajęcia drogi i koszty robót ziemnych ) oraz ogranicza czas występowania utrudnień dla mieszkańców.
Planowane do wykonania inwestycje w zakresie rozbudowy i wymiany sieci wodociągowych i kanalizacyjnych zostały wskazane w punkcie IV.3 WPRiM.

II. PLANOWANY ZAKRES USŁUG WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH
Celem działalności ZWiK Sp. z o.o. w Świnoujściu jest zaspokajanie potrzeb w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru i oczyszczania ścieków na terenie miasta Świnoujście , a w szczególności:
1. zaopatrywanie w wodę ludności oraz przemysłu i innych odbiorców,
2. odbiór ścieków oraz ich oczyszczanie ,
3. eksploatacja i utrzymanie we właściwym stanie technicznym urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych służących ochronie wód przed zanieczyszczeniem,
4. racjonalna gospodarka zasobami wodnymi z uwzględnieniem warunków korzystania z nich, określonych w pozwoleniach wodno- prawnych dla poszczególnych ujęć wody.
5. planowanie działań w zakresie rozwoju i eksploatacji urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych oraz realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych, z uwzględnieniem możliwości finansowych spółki;
6. prowadzenie badań oraz analiz jakości wody w całym procesie technologicznym, celem
ustalenia jak najbardziej optymalnego sposobu eksploatacji posiadanych technologii i zasobów wodnych,
7. kontrola parametrów ścieków dopływających do oczyszczalni i ścieku oczyszczonego na odpływie z oczyszczalni.
Ma to na celu :
◦ dostawę wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem,
◦ dostawę wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny,
◦ zapewnienie należytej jakości wody dostarczanej odbiorcom i należytej jakości odprowadzanych z oczyszczalni ścieków.

III. PRZEDSIĘWZIĘCIA RACJONALIZUJĄCE ZUŻYCIE WODY ORAZ ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW
Dla uzyskania i utrzymania strat wody na niskim poziomie spółka prowadzi w sposób ciągły działania określone w zakresie realizacji celu „zmniejszenia strat wody”, polegające na :
◦ monitoringu pracy sieci wodociągowej (monitoring przepływu i ciśnienia wody w sieci w kluczowych punktach sieci),
◦ wymianie wyeksploatowanych sieci i przyłączy wodociągowych,
◦ bieżącym kontrolowaniu poprawności działania i wymianie wodomierzy,
◦ remontach oraz wymianie armatury wodociągowej,
◦ korekcie doboru średnic i typu wodomierzy do specyfiki rozbioru u poszczególnych odbiorców wody.

W ramach racjonalizacji pracy sieci wodociągowych zamontowane zostały urządzenia umożliwiające utrzymanie stałego zakresu ciśnienia wody podawanej z ujęć Wydrzany i Granica ( pomiary ciśnienia, falowniki regulujące pracę pomp i przepustnice regulacyjne), co obniżyło ilość awarii na magistralach).

Zakupiono sprzęt umożliwiający prowadzenie doraźnej akustycznej diagnostyki sieci.

Prowadzone działania pozwalają na utrzymanie strat wody na bardzo niskim poziomie tj. poniżej 8 %. Do prowadzonych przez ZWiK Sp. z o.o. działań racjonalizujących pracę sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni należy zaliczyć:
◦ kontrolę i eliminowanie nielegalnych podłączeń sieci deszczowej do miejskiej sieci kanalizacyjnej,
◦ inspekcje sieci kanalizacji sanitarnej przy pomocy specjalistycznych kamer.

IV. PRZEDSIĘWZIĘCIA ROZWOJOWO – MODERNIZACYJNE W POSZCZEGÓLNYCH LATACH
W tym rozdziale przedstawiono główne inwestycje przewidziane do realizacji przez Spółkę w okresie objętym WPRiM.

IV.1. Gospodarka zasobami wodnymi
Na terenie ujęć wody i stacji uzdatniania wykonywane są inwestycje mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostawy wody oraz pełnej zdolności produkcyjnej ujęć.

▪ Zadaniem priorytetowym i pociągającym największe wydatki inwestycyjne w zakresie gospodarowania zasobami wodnymi jest pozyskanie niezbędnej ilości wody pitnej dla miasta. Na podstawie przeprowadzonych w ubiegłych latach prac badawczych i koncepcyjnych, podjęta została decyzja o budowie ujęcia wody powierzchniowej w akwenie Mulnik oraz budowie stacji uzdatniania tej wody , którym kluczowym procesem technologicznym będzie jej odsalanie. Inwestycja polegająca na budowie ujęcia wody oraz magistrali przesyłowej do stacji uzdatniania jest obecnie w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia realizacji tego zadania to III- kwartał 2024 r.

Budowa stacji uzdatniania wody pozyskiwanej z tego ujęcia jest obecnie na etapie postępowania przetargowego. Prognozowany termin wykonania tej inwestycji to IV kw. 2026r. Inwestycja będzie realizowana przez Urząd Miasta i finansowana w części z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych oraz z pożyczki z NFOŚiGW. Ta inwestycja nie jest objęta zakresem WPRiM ale stanowi główny element realizacji celu
„zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności systemu zaopatrzenia w wodę Świnoujścia „

▪ W celu poprawy bezpieczeństwa dostawy wody, zaplanowano także wykonanie w kolejnych latach diagnostyki wszystkich eksploatowanych studni na ujęciu Wydrzany, Granica, Wydmy i Odra oraz przeprowadzenie działań naprawczych/ modernizacji lub wykonania studni zastępczych w zakresie, który będzie wynikać z tej diagnostyki. Planowana jest także do wykonania optymalizacji/modernizacja układów podających wodę do sieci miejskiej. Zakres tych działań te będzie wykonywany w miarę posiadanych środków finansowych.

▪ Na ujęciu Wydrzany, zgodnie z wymogami obowiązujących rozporządzeń Dyrektora RZGW w Szczecinie (Rozporządzenie 3/2014z dn. 3 czerwca 2014r. z późn. zm., oraz rozporządzenie z 20 marca 2017r.), tj. przeprowadzenie dyslokacji tego ujęcia wody w kierunku północnym, wykonano 8 nowych otworów studziennych w nowej lokalizacji spełniającej w/w wymagania oraz wykonano sieć magistralną doprowadzającą wodę z tych studni do stacji uzdatniania wody. Na ich podstawie wytypowana została lokalizacja ośmiu nowych studni, które są sukcesywnie wykonywane. Cały proces dyslokacji ujęcia Wydrzany zostanie zakończony w 2024 r.

▪ Plan inwestycji obejmuje także wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem dostaw wody na prawobrzeżu Świnoujścia, poprzez wykonanie studni zastępczych na SUW Odra. W związku z tym , że w trakcie eksploatacji następuje spadek wydajności pracujących studni , wykonanie studni zastępczych pozwoli utrzymać wydajność ujęcia "Odra" na poziomie zgodnym z pozwoleniem wodnoprawnym. Ponadto w prawobrzeżnej części miasta zaplanowano rozpoczęcie modernizacji technologii SUW Odra do zmieniających się parametrów wody surowej podawanej na stację uzdatniania.

IV.2. Utrzymanie sprawności systemu oczyszczania ścieków i gospodarki osadowej:

Dla dotrzymania wymaganych standardów oczyszczania ścieków oraz optymalizacji pracy najistotniejszych bloków technologicznych, zaplanowane zostały do realizacji w latach 2023-2027 w szczególności następujące zadania:
1. kontynuacja modernizacji układu sterowania procesami oczyszczalni. Obecny układ sterowania oparty jest na urządzeniach, które zostały wycofane z produkcji i wygasło wsparcie techniczne oraz możliwość zakupu części.
2. modernizacja układu zasilania i rozdziału energii elektrycznej pomiędzy obiektami oczyszczalni ścieków w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji i ułatwienia eksploatacji. Zmiany umożliwią pracę naprzemienną każdego z transformatorów z większym wykorzystaniem mocy (większa sprawność) .Pozwoli to również na prowadzenie prac remontowo-konserwacyjnych przy transformatorach bez konieczności wyłączania zasilania całego obiektu;
3. adaptacja nieczynnych zbiorników DOR na magazyn osadów i polepszacza gleby;
4. budowa stacji wykorzystania ścieków oczyszczonych na potrzeby technologiczne oczyszczalni ; Inwestycja ta pozwoli na oszczędności wody pitnej.
5. budowa instalacji do przyjmowania nieczystości z samochodów specjalistycznych (zanieczyszczeń z wykopów , studzienek itp.), oraz ich oczyszczania i zagospodarowania;

IV.3. Rozbudowa i wymiana sieci wodociągowych i kanalizacyjnych
Zakres rozbudowy i wymiany sieci wodociągowych i kanalizacyjnych corocznie uzgadniany jest z Urzędem Miasta w celu powiązania go z zamierzeniami w zakresie budowy i modernizacji ulic.


W latach 2023-2027 zaplanowano w szczególności do realizacji wskazane poniżej inwestycje związane z budową i modernizacją sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, które będą realizowane w miarę posiadanych środków w szczególności pozyskania środków zewnętrznych :

Do realizacji w roku 2024 :
▪ Przebudowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami w ul. Barlickiego;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Bursztynowej;
▪ Przebudowa sieci w ul. Barlickiego od ul. Dworcowej do ul. Fińskiej;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej na terenie Euroterminalu;
▪ Przebudowa sieci wod.-kan. w ul. Konopnickiej;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Beniowskiego;
▪ Budowa sieci wodociągowej w ul. Nowojachtowej;
▪ Budowa sieci wod.- kan. w ul. Bałtyckiej;
▪ Budowa kanalizacji sanitarnej w Karsiborzu w zakresie I-stacji podciśnieniowej
▪ Budowa sieci wodociągowej w ul. Gajowej;
▪ Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Polnej-I;


Do realizacji w latach 2025-2027 :
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Bursztynowej – kontynuacja;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Teligi;
▪ Budowa sieci wodociągowej od ul. Sztormowej;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Rogozińskiego;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Jachtowej;
▪ Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Beniowskiego- kontynuacja;
▪ Budowa sieci wodociągowej w ul. Nowojachtowej – kontynuacja;
▪ Przebudowa sieci wod.-kan. w ul. Wyspiańskiego
▪ Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Polnej-II;
▪ Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Bałtyckiej;
▪ Budowa kanalizacji sanitarnej w Karsiborzu w zakresie I-stacji podciśnieniowej;
▪ Budowa sieci wodociągowej w ul. Gajowej.


IV.4. Planowany sposób realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych
Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym wykonania KPOŚK za 2022 r. stopień skanalizowania aglomeracji Świnoujście wyniósł 99,78 %.
W związku z tym prawie wszystkie inwestycje dotyczące systemu kanalizacji na terenie aglomeracji , zaplanowane w latach 2024-2027 dotyczą przebudowy i modernizacji sieci kanalizacyjnej na odcinkach o złym stanie technicznym oraz modernizacji potencjału technologicznego
eksploatowanej oczyszczalni ścieków.

Łącznie na przebudowę i modernizację sieci kanalizacyjnej w WPRiM 2024-2027 zaplanowano kwotę 10 020 000 zł netto.
W ramach modernizacji technologii oczyszczalni ścieków przewidziano między innymi modernizację układu sterowania procesami technologicznymi oczyszczalni co ma kluczowe znaczenie w prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji oczyszczani i spełniania wymogów dotyczących jakości ścieków zrzucanych do odbiornika. Łączna kwota zaplanowana w WPRiM 2024-2027 na modernizację technologii oczyszczalni ścieków wynosi 4 840 000 zł netto.

V. SPOSOBY FINANSOWANIA PLANOWANYCH INWESTYCJI
Źródłem finansowania inwestycji w latach 2023-2027 będą środki pochodzące ze środków własne jakie Spółka jest w stanie wygenerować na realizacje inwestycji głównie z odpisów amortyzacyjnych, i zysku , środki pozyskiwane z funduszy zewnętrznych (w tym FENIKS) oraz z pożyczek.

W piątek Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście

fot. iswinoujscie.pl

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/81177/