iswinoujscie.pl • Czwartek [30.11.2023, 11:05:07] • Świnoujście

Konkolewskiej do pamiętniczka

Konkolewskiej do pamiętniczka

fot. iswinoujscie.pl

To oczywista oczywistość, jak mawiał klasyk, że nic nie zwalnia szpitala z obowiązku pomocy pacjentom. Ale ta pomoc, w przypadku nieczynnego szpitalnego sprzętu która miał miejsce w świnoujskim szpitalu 8 listopada, może być właśnie z tego powodu, niepełna. Również czas udzielenia pomocy jest bardzo ważny. I dlatego w takich sytuacjach powinno się wcześniej informować odpowiednie służby ratunkowe. Zwłaszcza że przegląd tomografu był chyba zaplanowany? O to właśnie pytaliśmy prezes szpitala Dorotę Konkolewską, czy poinformowała odpowiednie służby o nieczynnym tomografie komputerowym? I na takie proste pytanie odpowiedzi nie otrzymaliśmy. Więc pytamy jeszcze raz. Czy odpowiednie służby ratunkowe, były czy nie były, poinformowane o nieczynnym sprzęcie w szpitalu 8 listopada? Bo to ważna rzecz, właściwie dbać o zdrowie mieszkańców Świnoujścia, którzy ze swoich podatków składają się również na wynagrodzenie, zapewne przyzwoite, prezes Konkolewskiej. Co wpisujemy pani prezes do pamiętniczka.

Poniżej zamieszczamy korespondencję z miejskim szpitalem, nasze pytania i szpitalne odpowiedzi, jednocześnie przypominamy pismo które otrzymaliśmy od Głównego Dyspozytora Medycznego o następującej treści:

W odpowiedzi na pana pytanie i opisaną sytuację, przesyłam odpowiedź i opis wydarzenia ze strony Dyspozytorni Medycznej:

- Dyspozytornia Medyczna nie posiadała informacji zawiązanych z awarią/serwisem aparatu TK w szpitalu w Świnoujściu w dniach 7 i 8 listopada.
- Dyspozytor Medyczny (DM) o nieczynnym TK dowiedział się od zespołu ratownictwa medycznego (ZRM), który przyjechał z osobą poszkodowaną z opisanego wypadku samochodowego;
- ZRM poinformował DM, że szpital w Świnoujściu odmawia przyjęcie osoby poszkodowanej, jako główny powód odmowy podano awarię TK;
- Główny Dyspozytor Medyczny (GDM) poinformował Wojewódzkiego Koordynatora Ratownictwa Medycznego (WKRM) o zaistniałej sytuacji i odmowie przyjęcia osoby poszkodowanej;
- WKRM w raporcie z dyżuru odnośnie tego zdarzenia zapisał „W rozmowie z lekarzem dyż. chirurgii otrzymano informację o awarii TK - brak zgłoszenia awarii przez szpital w Świnoujściu do WKRM ( mail, fax ) - z powodu mechanizmu i siły urazu okolicy brzucha i klatki piersiowej przekierowano ZRM do SOR w Gryficach.

- Poproszono o oficjalną wiadomość o awarii TK - do godzin wieczornych nie otrzymano odpowiedzi. O godz. 21:36 wykonano telefon na IP - informacja od piel. dyż. o wznowieniu pracy TK”.

- Nie jest rolą DM weryfikować sprawności i wydolności jednostek szpitalnych. Jeżeli w danym szpitalu są jakieś problemy z funkcjonowaniem to jego obowiązkiem jest poinformować odpowiednie służby odpowiedzialne za Ratownictwo Medyczne w województwie (WKRM, GDM);

- Zdarza się, że DM „anonsują” przyjazd osoby poszkodowanej do izby przyjęć/sor danego szpitala, ale dotyczy to głównie stanów bezpośredniego zagrożenia życia (np. NZK, OZW, udar mózgu). W obecnej sytuacji, stan osoby poszkodowanej według relacji ZRM został przedstawiony DM jako „stabilny - ogólne potłuczenia” wymagające zaopatrzenia chirurgicznego.


Michał Ruczyński
Rzecznik prasowy
Biuro Wojewody – Centrum Prasowe
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dzień Dobry
Na podstawie art. 3a Prawa Prasowego prosimy o odpowiedź mailem:

Czy popsuł się tomograf komputerowy? Ponoć wczoraj (środę 8 listopada) mieliście kobietę z wypadku samochodowego na DK3 i trzeba było transportować osobę poszkodowaną do innego szpitala?
Od kiedy nie działa urządzenie? Kiedy będzie działać poprawnie? Prosimy o szczegóły.
Sławomir Ryfczyński
iswinoujscie.pl


W dniu 10.11.2023 o 09:37, Dorota Konkolewska - Szpital Miejski w
Świnoujściu pisze:
Zarząd szpitala Miejskiego im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o.o. odpowiadając na poniższe pytanie informuje, iż tomograf komputerowy w dniach 7 i 8 listopada 2023r. był poddany przeglądowi gwarancyjnemu. W dniu 8 listopada 2023r. do godz. 19.30 trwała kalibracja urządzenia. W przypadku urazów wymagających natychmiastowej diagnostyki a tak dzieje się po wypadkach komunikacyjnych zasadnym ich natychmiastowa realizacja. Stąd decyzja o transporcie pacjenta przywiezionego do szpitala po godz. 15.00.
Dorota Konkolewska
Prezes zarządu Szpital Miejski im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o. o.


Dziękujemy z informację.
Kontynuując temat prosimy o udostępnienie dokumentu potwierdzającego dokonywanie przeglądu tomografu komputerowego w dniach 7 i 8 listopada.
Prosimy o podanie kto dokonywał tego przeglądu?
Prosimy o informację czy szpital poinformował wcześniej służby ratunkowe (pogotowie ratunkowe) o nieczynnym przez dwa dni tomografie?
Sławomir Ryfczyński
iswinoujscie.pl

Konkolewskiej do pamiętniczka

fot. Szpital Miejski im. Jana Garduły

Zarząd Szpitala Miejskiego im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o.o. przesyła skan paszportu technicznego z wpisem o dokonanym przeglądzie aparatu TK. Diagnostyka aparatu nastąpiła na skutek zgłoszonego kodu błędu.
W świetle obowiązujących procedur współpracy z Wojewódzkim Koordynatorem Ratownictwa Medycznego obowiązuje postępowanie wskazane w piśmie Wojewody Zachodniopomorskiego nr BZK-4.6310.139.2019.UŚ z 16.12.2019r. , w którym zawarto, że „zgłaszanie do WRKM braku miejsc na poszczególnych oddziałach, czy awarii sprzętu medycznego nie zwalania szpitala z obowiązku udzielania pacjentom, przywożonym przez zrm, świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratowania życia i zdrowia, w tym niezwłocznego dalszego transportu medycznego do podmiotu leczniczego o wyższej referencyjności”.
Osoba przywieziona przez zrm została zbadana przez lekarza, który stwierdził, iż posiada ona inne dodatkowe obrażenia niż otarcia i siniaki a czas oczekiwania na kalibrowany aparat TK może się wydłużyć i winna zostać jej udzielona pomoc w jednostce wyższej referencyjności, co też koordynator z zespołem ambulansu ratowniczego w ramach współpracy przyjęli i zrealizowali. Szpital raportuje do WKRM dostępność i gotowość do świadczeń 3 razy na dobę. W przypadku braku możliwości skorzystania z własnego sprzętu (TK, RTG, USG i inne) posiada zabezpieczenie poprzez porozumienia lub umowy zawarte na dłuższy okres na realizację badań w innych placówkach, w tym: z Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, z Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 2 Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, ze Szpitalnym Centrum Medycznym w Goleniowie sp. z o.o. oraz innymi placówkami. Jest to wymóg zawartych umów z NFZ w ramach finansowania usług medycznych.

Dorota Konkolewska
Prezes zarządu Szpital Miejski im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o. o.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/80815/