Podstawą do opracowania projektów przyszłych zmian stały się dokładne analizy natężenia ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych. Niemieccy urbaniści analizowali także układ parkingów i miejsc postojowych. Na podstawie zebranych informacji przystąpili do projektowania takich zmian, które w sposób zdecydowany mają poprawić układ komunikacyjny, udrożnić „korkujące się” miejsca, sprawić aby zaparkowanie czy postój samochodu nie wiązał się z długotrwałym poszukiwaniem wolnego miejsca.
W preferowanym wariancie autorzy koncepcji proponują wielkie zmiany w centrum miasta. Na placu Wolności miałoby zniknąć rondo, które zastąpiłoby nowoczesne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Tu właśnie powstałby największy, centralny parking miejski. Byłby to kilkukondygnacyjny parking podziemny. Projekt zakłada, że główny strumień samochodów jadących z przeprawy Centrum w kierunku dzielnicy nadmorskiej weźmie na siebie ul. Chrobrego. Aby odciążyć ścisłe centrum konieczne będzie także wyremontowanie i zmodernizowanie ul. Piastowskiej. Najdalej idącą koncepcją jest całkowite wyłączenie centrum miasta z ruchu kołowego. Wyjątkiem miałyby być pojazdy mieszkańców oraz zaopatrzenie. Który z przedstawionych wariantów zostanie wdrożony ? Władze mają nadzieję, że decyzja zapadnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Na pewno poprzedzą je społeczne konsultacje, spotkania z mieszkańcami i publiczna dyskusja. Ta rozpoczęła się zresztą już w poniedziałek.
Na spotkaniu informacyjnym pojawiło się małżeństwo – państwo Tyszkiewiczowie. Domagali się od projektantów wyjaśnień czy miasto przedstawiło im wyrok sądu w sprawie ich posesji przy pl. Wolności i czy stan prawny nieruchomości został uwzględniony w projekcie. Na nic zdały się wyjaśnienia niemieckich architektów, że ogólna koncepcja nie przesądza indywidualnych spraw związanych z własnością gruntu, a miasto jest zobowiązane do ich uwzględnienia przy szczegółowych rozwiązaniach. Dociekliwość Tyszkiewiczów spowodowała, że w końcówce spotkanie zmieniło charakter z merytorycznego na... W każdym razie przypomniały się scenariusze kilku sesji Rady Miasta , w czasie których małżeństwo próbowało bezskutecznie udowodnić swoje racje.
Podsumowując główny temat spotkania warto jeszcze dodać, że niezależnie od tego, który z zaproponowanych projektów będzie realizowany to w drugiej połowie roku rozpocznie się remont i modernizacja Wybrzeża Władysława IV. Będzie to początek przebudowy całego układu komunikacyjnego śródmieścia, która ma zakończyć się do 2012 roku. Środki na sfinansowanie inwestycji miasto ma zagwarantowane w ramach regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.