iswinoujscie.pl • Niedziela [13.08.2023, 18:19:08] • Świnoujście

Wyburzanie ogromnego majątku Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem i założeniami obecnych decydentów

Wyburzanie ogromnego majątku Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem i założeniami obecnych decydentów

fot. Mieszkaniec

Zgodnie z decyzją wojewody zachodniopomorskiego z dnia 11 stycznia 2023 roku, wszystkie budynki Morskiej Stoczni Remontowej S.A. mają być wyburzone. W wyniku tych działań większość budynków już zamieniona została w sterty gruzu, który wywożony jest samochodami ciężarowymi. Wyburzono już ośmiokondygnacyjny wieżowiec z nowoczesnymi szatniami i stołówką, nowy nowoczesny budynek biurowy, hale o łącznej powierzchni ponad dziesięć tysięcy metrów kwadratowych i wiele innych budynków. Zdjęcia terenu naszej stoczni (w załączeniu) przedstawiają obraz jak po bombardowaniu.

Ponadto, zgodnie z decyzją wojewody zachodniopomorskiego z czerwca 2023 roku, wszystkie budowle hydrotechniczne MSR S.A. również mają być wyburzone. Wyburzony ma zostać pirs dokowy o długości 82 metry i szerokości 30 metrów, wsparty na kilkuset żelbetonowych palach. Jest to największa tego typu budowla w zachodniopomorskim, zachowana w wyniku okresowych konserwacji w bardzo dobrym stanie technicznym. Wyburzone zostaną również cztery dalby dokowe dwóch doków pływających oraz inne budowle hydrotechniczne MSR S.A.

Wyburzanie ogromnego majątku Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem i założeniami obecnych decydentów

fot. Mieszkaniec

Pojawia się pytanie: dlaczego burzymy tak ogromny majątek naszego Państwa, budowany przez pół wieku, przez kilka pokoleń Świnoujskich Stoczniowców? Dlaczego wbrew Rozporządzeniom Ministra Obrony Narodowej, w których stocznia nasza jest wymieniana jako ważne przedsiębiorstwo dla obronności Państwa Polskiego, ktoś postanowił zrównać ją z ziemią? W Świnoujściu zawsze były stocznie z dokami, bo taka była potrzeba strategiczna i gospodarcza tego miasta, położonego nad morzem w sąsiedztwie zachodniej Europy. W MSR S.A. pracowało kilka tysięcy wysoko wykwalifikowanych pracowników, w co najmniej kilkunastu różnych branżach technicznych i technologicznych. Planowany przez rząd port do załadunku elementów wiatraków, można byłoby wybudować na niezagospodarowanych ok. 30 ha należących do MSR S.A., bez ponoszenia ogromnych kosztów wyburzeniowych naszej stoczni i zachowania jej dla dobra Państwa. Teren niezagospodarowany był wcześniej przewidziany do budowy wielkiej stoczni remontu masowców, z dokami o nośności 25 000 Mg. Byłaby więc w dalszym ciągu wielka stocznia i port do załadunku elementów wiatraków, położone obok siebie, współpracujące ze sobą w ramach potrzeb wynikających z realizowanych zadań. Pojawia się więc proste pytanie: Czy naprawdę nie potrafimy samodzielnie gospodarować się we własnym kraju? Mimowolnie przychodzi na myśl pamięć historyczna, o przyczynach rozbioru naszego wielkiego kraju.

Wyburzanie ogromnego majątku Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu przebiega zgodnie z planem i założeniami obecnych decydentów

fot. Mieszkaniec

Morska Stocznia Remontowa S.A. w Świnoujściu została zlikwidowana tylko z powodu partykularnego celu, ratowania nierentownie i nieefektywnie funkcjonującej stoczni w Szczecinie. Należy więc oczekiwać, że przejęta z naszej stoczni nazwa „MORSKA” zostanie wkrótce zmieniona na starą nazwę „Szczecińska”, tym bardziej, że stocznia ta leży nad rzeką, prawie 100 kilometrów od morza! Jest to sprawa zwykłej etyki i poszanowania w działalności gospodarczej. Trzeba również pamiętać, że najbardziej na wyburzeniu naszej stoczni skorzystały stocznie zachodniej Europy, dla których byliśmy twardą i wielką konkurencją. Czyje więc interesy zostały przez tą tragedię naszej stoczni zrealizowane? Porównajmy potencjał, przychody, prestiż, profesjonalizm, osiągnięcia stoczni województwa Pomorskiego i Zachodniopomorskiego. Tego się po prostu nie da porównać! Wystarczy przypomnieć sobie efekty realizacji „wielkiego programu” budowy promów morskich w Szczecinie. Musiała to przejąć stocznia w Gdańsku!

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/79889/