Budowa S3 Świnoujście - Troszyn – uwaga na zmiany organizacji ruchu. Zobacz film!
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3. Wprowadzane są kolejne zmiany organizacji ruchu, w ramach których kierowcy pojadą m.in. południową jezdnią S3 o długości 3,5 km na wschód od Wolina. Pozwoli to na rozbiórkę jezdni dotychczasowej DK3. Na fragmencie S3 przechodzącym przez Woliński Park Narodowy wykonywana jest nawierzchnia, na całym odcinku trwają roboty mostowe. Budowa nowej trasy wiąże się z utrudnieniami, dlatego jadąc nad morze powinniśmy zarezerwować więcej czasu na przejazd i zachować szczególną ostrożność. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w przyszłym roku.
Link do materiału wideo – budowa S3 Świnoujście-Troszyn lipiec 2023.
Roboty i tymczasowe organizacje ruchu
Kierowcy wjeżdżając na budowaną S3 od strony Troszyna już na samym początku odcinka muszą liczyć się z tymczasowymi organizacjami ruchu. W tym miejscu należy zjechać z DK3, by ominąć budowany wiadukt w rejonie m. Troszyn. Dalej kierowcy miną powstające przejścia dla zwierząt nad S3 i linią kolejową. W rejonie skrętu do m. Wiejkowo od 24 lipca ruch został skierowany na południową jezdnię nowej S3. Umożliwi to wykonanie kolejnych prac - budowę w miejscu dotychczasowej jezdni DK3 północnej jezdni drogi S3. W miejscowości Recław kierowcy wrócą na dotychczasową DK3. Wprowadzona zmiana organizacji ruchu sprawi, że będzie można wyjechać z Wolina w kierunku Szczecina przez Recław, co ułatwi komunikację lokalną. Na odcinku za Wolinem kierowcy jadąc jezdnią równoległą po południowej stronie budowanej S3, muszą pamiętać o dostosowaniu odpowiedniej prędkości do znajdujących się tam zakrętów. Fragmentem przyszłej jezdni S3 jedzie się również w rejonie MOP-u Dargobądz. Również przy miejscowości Dargobądz jedziemy wzdłuż budowanej S3 jezdnią równoległą.
Na odcinku biegnącym przez Woliński Park Narodowy nowa droga powstaje przy istniejącej DK3, ale dla złagodzenia zakrętów nowa jezdnia będzie prowadziła raz z jednej, raz z drugiej strony obecnej trasy. W tym miejscu występuje znaczący ruch pojazdów budowlanych, a także znajduje się wiele zjazdów na obszar prowadzenia robót. Jeszcze w wakacje planowane są tu kolejne zmiany organizacji ruchu. W rejonie Międzyzdrojów ruch odbywa się przez tymczasowe rondo. W weekendy pojawiają się spowolnienia ruchu i należy zachować szczególną ostrożność. Na odcinku Międzyzdroje - Świnoujście nowa trasa biegnie na północ od istniejącej, przez co budowa w mniejszym stopniu wpływa na ruch pojazdów. W rejonie osiedla Łunowo-Przytór w Świnoujściu trzeba ominąć budowany wiadukt. Dalsze zmiany organizacji ruchu napotkamy przed węzłem Świnoujście, gdzie od czerwca jedziemy jezdnią równoległą na południe od budowanej S3.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Realizacja w formule Projektuj i buduj
W sierpniu 2020 roku podpisaliśmy umowy na realizację ostatniego brakującego fragmentu drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim o długości 33 km. Odcinek Świnoujście - Dargobądz wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz - Troszyn konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP (partnerzy). Inwestycja jest realizowana w formule Projektuj i buduj. W połowie 2021 roku wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 roku została wydana decyzja ZRID dla odc. Świnoujście - Dargobądz, a w styczniu 2022 roku dla odc. Dargobądz - Troszyn. Następnie ruszyły pierwsze roboty budowlane.
S3 Świnoujście - Dargobądz
Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe - Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
S3 Dargobądz - Troszyn
Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.