iswinoujscie.pl • Wtorek [20.06.2023, 10:49:21] • Świnoujście
Komunikacja w Świnoujściu po otwarciu tunelu
fot. BIK UM Świnoujście
Dzięki tunelowi pod Świną, przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Miejskim autobusem dotrzemy z wyspy Uznam, przez tunel, do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru. Piesi i rowerzyści mogą przeprawiać się bez zmian promami Bielik, które będą kursować co pół godziny przez cały dzień.
Otwarcie tunelu pod Świną zrewolucjonizuje komunikację w Świnoujściu. By przedostać się z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem nie trzeba będzie już polegać wyłącznie na promach i stać (często w bardzo długich) kolejkach. Wystarczy wsiąść w auto i w ciągu kilku minut przejechać 1,5-kilometrowym tunelem. To oczywiście nie będzie jedyna możliwość przemieszczania się. Samorząd zaplanował nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.
- Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km.
fot. BIK UM Świnoujście
Jak pojedziemy komunikacją miejską
Po otwarciu tunelu rolą komunikacji miejskiej pozostaje odciążenie ulic z nadmiernego ruchu samochodowego, zmniejszenie zanieczyszczeń i uciążliwości powodowanych transportem oraz zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców i turystów.
Linie A i B. Kluczowym miejscem stanie się węzeł przesiadkowy na Warszowie, powstały tuż przy dworcu PKP.
Tu początek będą miały trasy linii autobusowych A, B, 5, 7 (77) i 10. Od otwarcia tunelu zmienią się dotychczasowe trasy linii A i B, które w celu zapewnienia dojazdu ze wszystkich dzielnic lewobrzeżnej części Miasta będą przejeżdżały tunelem na Węzeł Przesiadkowy. Ich długość z tego względu zostanie powiększona o ok. dziesięć kilometrów. Rozkład jazdy został dostosowany do połączeń kolejowych dojeżdżających i odjeżdżających z dworca PKP, a także godzin nauki i pracy w lewobrzeżnej części Miasta. Liczba kursów w ciągu doby na tych liniach wzrośnie, a częstotliwość będzie większa w godzinach szczytu porannego i popołudniowego.
Linia 5T (tunelowa) połączy Karsibór bezpośrednio z centrum miasta. Początek trasy będzie przy Kapitanacie Portu, koniec przy ul Łegowej w Karsiborze. Trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych zaplanowane zostały z uwzględnieniem godzin pracy i nauki. Ponadto nadal pozostanie Linia 5, która będzie wozić mieszkańców z Karsiboru do dworca PKP, gdzie będzie można się przesiąść się na inne linie autobusowe, prom lub pociąg.
Linia 7T (tunelowa) pojedzie z osiedla Przytór-Łunowo bezpośrednio na wyspę Uznam – przez tunel do Kapitanatu Portu. W tym przypadku również zaplanowano trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych. Nie zmieni się natomiast trasa linii 7 z pętli przy ul. Zalewowej do dworca PKP, gdzie będzie można skorzystać z innych środków lokomocji.
- Dzięki uruchomieniu dodatkowych linii autobusowych, zwiększy się komunikacja zarówno z wyspą Karsibór, jak i osiedlami Łunowo i Przytór – mówi Rafał Łysiak, prezes Komunikacji Autobusowej SA.
Drobne zmiany dotyczą pozostałych linii, z tym, że one zostały już wprowadzone od 1 maja bieżącego roku. Linia 2 łącząca Osiedle Zachodnie z Centrum Miasta została zmodyfikowana na wnioski mieszkańców i znaczna część kursów dojeżdża do Ogrodów Granica i Wydrzan. Natomiast linia 6 łącząca Wydrzany z Posejdonem i Dzielnicą Nadmorską, zamiast ul. Grunwaldzką, jedzie Obwodnicą Wschodnią w pobliżu cmentarza i parkingu. Ponadto dojeżdża do granicy z Ahlbeck i niektóre kursy sezonowe dojeżdżają przez Dzielnicę Nadmorską do wiatraka przy ul. Uzdrowiskowej.
Dziś świnoujska Komunikacja Autobusowa dysponuje 20 autobusami. Do końca roku planuje zakupić dodatkowe dziewięć - 5 autobusów niskoemisyjnych oraz 4 elektryczne, dofinansowane ze środków unijnych oraz funduszu Polski Ład.
fot. BIK UM Świnoujście
„Bieliki” nadal będą pływać
Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów”, promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
- Ruch pieszych i rowerzystów w tunelu nie będzie możliwy, dlatego promy na przeprawie miejskiej będą pracować w pełnym zakresie – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. – Będą także niezbędne, kiedy tunel będzie tymczasowo nieprzejezdny, w przypadku awarii czy przeglądów.
Do końca czerwca rozkład kursowania promów pozostaje bez zmian. Od 1 lipca do 31 sierpnia rozkład kursowania promów wygląda następująco: miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami „Bielik”, kursującymi w godzinach 05:30 (pierwszy) - 22:00 (ostatni). Promy będą odpływać jednocześnie z Uznamu i Wolina co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocne kursy zabezpieczy jeden prom Bielik. Z centrum (strona zachodnia) odpłynie o godz. 23:00 a następnie co godzinę do 05:00. Ze strony Warszowa odpłynie o godz. 22:30 i co godzinę do 04:30 rano. Na przeprawie Karsibór jeden prom dedykowany będzie wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji w godzinach 08:00 - 16:00 codziennie.
W tunelu zwolnij do 50 km/h
Przejazd autem przez tunel o długości niemal 1,5 kilometra nie powinien zająć więcej niż kilka minut. Oczywiście, kierowcy muszą pamiętać o obowiązujących przepisach ruchu drogowego, a także o odcinkowym pomiarze prędkości, który zostanie w nim zainstalowany. System sprawdzi, z jaką prędkością pojazdy pokonują tunel. Na jego początku i końcu umieszczone zostaną bramki z kamerami, które zarejestrują numer rejestracyjne, typy i marki pojazdów, a także czasy ich wjazdu i wyjazdu. System obliczy czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki, do momentu wyjechania z tunelu. Na tej podstawie wyliczy średnią prędkość przejazdu. Jeśli średnia prędkość będzie wyższa niż wyznaczony limit, kierowca otrzyma mandat karny.
W sumie tunel pod Świną wraz z dojazdami monitorowany będzie przez 143 kamery.
Tekst: BIK UM Świnoujście