W ubiegłym tygodniu rozporządzeniem Wojewody Zachodniopomorskiego wprowadzony został bezwzględny zakaz dostępu do strefy bezpieczeństwa wokół terminalu LNG w Świnoujściu. Zakaz obejmuje teren 200 metrów od gazoportu. Oznacza to brak możliwości dotarcia do latarni morskiej i Fortu Gerharda. Niemożliwy się jest przejazd ul. Ku Morzu, co utrudnia również dojście na plażę. Zakaz, wprowadzony przez startem sezonu turystycznego, oburzył władze miasta Świnoujście i mieszkańców prawobrzeżnej dzielnicy Warszów (tam znajduje się terminal).
– Nie kwestionuję samej decyzji motywowanej kwestiami bezpieczeństwa. Ale powinno się równocześnie wprowadzić konkretne rozwiązania. To pokazuje, jak w pigułce, kompletny brak profesjonalizmu władz, które wprowadzają chaotycznie ten zakaz. Domagamy się od wojewody konkretnych rozwiązań dla mieszkańców i rekompensat dla przedsiębiorców. Wprowadzony zakaz spowodował zupełne zamrożenie turystyki w prawobrzeżnej części Świnoujścia – argumentuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Zamknięcie terenu przy gazoporcie oznacza wprost – utrudnienia dla świnoujścian i straty branży turystycznej. Przedsiębiorcy, którzy na Warszowie prowadzą pensjonaty, wynajmują pokoje letnikom czy też prowadzą inną działalność związaną z turystyką, już liczą straty. Z tego względu sprawą ograniczenia dostępu do dróg i obiektów publicznych zajmą się także Radni Województwa.
W projekcie stanowiska Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, które będzie omawiane i głosowane na najbliższej sesji (26 kwietnia 2023 r.), czytamy:
Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, oczekuje od Wojewody Zachodniopomorskiego podjęcia natychmiastowych działań zmniejszających negatywne skutki wprowadzonego zakazu. Apelujemy o powołanie przez Wojewodę Zachodniopomorskiego zespołu, którego zadaniem będzie doprowadzenie do natychmiastowego zabezpieczenia alternatywnego dostępu do plaży od strony Świnoujścia-Przytór i infrastruktury dojazdowej. Kluczowe jest zorganizowanie dostępu do najcenniejszych obiektów turystycznych Pomorza Zachodniego (Latarni Morskiej oraz Fortu Gerharda) w sposób bezpieczny dla terminala LNG i dla grup zwiedzających. Niezbędne jest także udzielenie pomocy finansowej wobec samorządu Świnoujścia, na pokrycie kosztów zorganizowania alternatywnego przebiegu i oznakowania drogi rowerowej Euro Velo 10, jak również, wobec firm i osób, które ucierpią w wyniku wprowadzonych zakazów, tj. udzielenie rekompensat za poniesione straty.
Te postulaty pokrywają się z oczekiwaniami marszałka i lokalnych samorządowców przedstawionymi podczas ostatniej konferencji prasowej w Świnoujściu.
– Kwestie bezpieczeństwa wyłączamy ze sporu politycznego, ale mam głębokie poczucie, że mieszkańcy Warszowa zostali oszukani. Została złamana swego rodzaju umowa społeczna, którą zawarto podczas konsultacji poprzedzających budowę gazoportu – podkreśla marszałek Geblewicz.
W przygotowanym projekcie stanowiska czytamy także, że pilnie wypracowane rozwiązania powinny być skonsultowane z lokalną społecznością.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego