iswinoujscie.pl • Poniedziałek [03.04.2023, 18:03:29] • Polska
EAGLE – polski patent na samochody elektryczne
fot. Organizator
Polskie pojazdy elektryczne, to nie tylko idea, ale wręcz konieczność. Wobec narastającego kryzysu paliwowego, dostawcze elektryki to właściwa alternatywa, tym bardziej, gdy będą napędzane energią zieloną. Akurat w Zgorzelcu, dzięki działalności Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej (ZKlaster), energii zielonej jest pod dostatkiem. Dlatego nie dziwi fakt, że właśnie w tym mieście, w ramach Huba Innowacji, spółka Innovation AG stworzyła pierwszą polską platformę dla pojazdów elektrycznych.
Platforma EAGLE (pol. Orzeł) jest naturalną konsekwencją dotychczasowej myśli technicznej i osiągnięć Innovation AG. Przypomnijmy, że spółka ta w 2018 roku była autorem Sokła 4x4, czyli pierwszego polskiego, w pełni elektrycznego pojazdu, stworzonego metodą ekokonwersji polegającą na elektryfikacji samochodu terenowego, z napędem 4x4. W Sokole użyto po raz pierwszy autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.
fot. Organizator
EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy polskiej platformy.
Electric – platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może mieć od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą posiadały najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I), które pozwalają na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.
Automotive – platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4x4.
General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem, na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.
fot. Organizator
Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to niekwestionowany atut, dzięki któremu można było powiększyć masę (i moc) baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km, na jednym ładowaniu.
E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT oraz takich rozwiązań jak: odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning)
Jednak najważniejszą cechą platformy EAGLE jest to, że powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, jej tzw. local content wynosi 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.
Dlaczego osiągnięcie inżynierów i mechaników z Innovation AG jest tak przełomowe?
Podkreślić należy, że platforma samochodowa to absolutnie kluczowa konstrukcyjna struktura, na której bazują później różne modele samochodów danej marki lub grupy koncernów motoryzacyjnych. Największe światowe firmy, jedną udaną platformę mogą wykorzystać w kilku lub nawet kilkunastu modelach aut.
Platforma EAGLE składa się z takich podzespołów jak: podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie, które zostały zaprojektowane w sposób modułowy, aby umożliwić wykorzystanie ich w różnych konfiguracjach i wariantach pojazdów. Dzięki platformie Innovation AG w Polsce może ruszyć produkcja elektrycznych samochodów dostawczych, w wielu wariantach zabudów, z wykorzystaniem tych samych komponentów, co oczywiście pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji i zapewnia większą efektywność. Zgorzelecka platforma EAGLE dołącza, tym samym, do listy produktów, na której są już światowi giganci – Volkswagen Group MQB, Ford Global C platform czy Toyota New Global Architecture (TNGA).