iswinoujscie.pl • Wtorek [03.01.2023, 15:45:14] • zachodniopomorskie

Podsumowanie roku 2022 na zachodniopomorskich drogach krajowych

Podsumowanie roku 2022 na zachodniopomorskich drogach krajowych

fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Oddaliśmy do ruchu przebudowany węzeł drogowy Szczecin Kijewo, rozpoczęliśmy budowę drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn, obwodnic Gryfina i Szczecinka oraz odcinka DK11 do ronda Janiska w Kołobrzegu. To łącznie ponad 44 km nowych dróg. Był to również rok podpisywania umów na realizację inwestycji. Najważniejsze z nich, to dwie umowy dla S6 od Koszalina do Słupska o łącznej wartości 1,4 miliarda złotych. W efekcie tych działań na koniec roku mamy w realizacji 153,4 km dróg o łącznej wartości 7 miliardów złotych. Istotne były również umowy zawierane dla przygotowania inwestycji - dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina i drogi ekspresowej S10 Stargard - Piła.

Węzeł Szczecin Kijewo w pełni przebudowany

W roku 2022 zakończyliśmy przebudowę węzła drogowego Szczecin Kijewo, łączącego autostradę A6 z drogą krajową nr 10. Pod koniec czerwca, jeszcze przed wakacjami, kierowcy mogli skorzystać ze wszystkich relacji i jezdni bez dodatkowych ograniczeń. Nastąpiło to na kilka tygodni przed kontraktowym terminem zakończenia prac. Kierowcy zyskali nowoczesny węzeł autostradowy z jezdniami zbiorczo-rozprowadzającymi wzdłuż autostrady. Tym samym zwiększyła się płynność ruchu i bezpieczeństwo użytkowników.  

Inwestycja była realizowana etapami, ze względu na odstąpienie od umowy z pierwotnym wykonawcą (Energopol Szczecin) w 2019 roku. Przebudowa węzła Szczecin Kijewo wraz z przebudową A6 Kijewo-Rzęśnica była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji to ok. 216 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 129 mln zł.

Podsumowanie roku 2022 na zachodniopomorskich drogach krajowych

fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Start robót na S3 do Świnoujścia

Trasa S3 między Świnoujściem i Troszynem o łącznej długości 33 km podzielna jest na dwa odcinki realizacyjne. Decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostały uzyskane 23 grudnia 2021 roku dla odcinka Dargobądz -Troszyn i 24 stycznia 2022 roku dla odcinka Świnoujście - Dargobądz. Wydanie decyzji ZRID umożliwiło wykonawcom rozpoczęcie (w styczniu br.) pierwszych w tym roku prac budowlanych (realizacja w formule Projektuj i buduj).  

Ruszyły prace drogowe - wykonywanie nasypów i wykopów, wymiany podłoża i wzmocnienia. Oba odcinki realizacyjne obfitują w obiekty inżynierskie - łącznie to 17 wiaduktów, dwa mosty, trzy estakady i cztery górne przejścia (dla dużych zwierząt) o szerokości 50 metrów. Na najdłuższym obiekcie - moście w Wolinie przez cieśninę Dziwna - wykonano już część podpór na estakadach najazdowych, powstały platformy robocze dla podpór nurtowych. Postępują też roboty na estakadzie w rejonie Międzyzdrojów i na wiaduktach, którymi S3 przejdzie nad liniami kolejowymi w Świnoujściu. Zaawansowanie prac na obu odcinkach to około 25 proc. W przyszłym roku prace będą kontynuowane, tak aby w II kwartale 2024 r. zakończyć realizację inwestycji.

Podsumowanie roku 2022 na zachodniopomorskich drogach krajowych

fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk


Budowa S11 Koszalin - Bobolice coraz bliżej finału

Przez cały 2022 rok trwały intensywne roboty budowlane na 48 kilometrach drogi ekspresowej S11 od Koszalina do Bobolic. To łącznie trzy odcinki realizacyjne, na których roboty ruszyły w lipcu 2021 roku. Ostatnie 12 miesięcy było okresem, w którym zrealizowano większość robót na tych odcinkach. Ułożono łącznie 425 tysięcy ton mas bitumicznych, w szczycie prac (latem) roboty prowadziło 1200 pracowników przy użyciu 800 jednostek sprzętu. Zrealizowano zasadnicze roboty w zakresie obiektów inżynierskich. Kilka wiaduktów nad przyszłą S11 zostało już oddanych do ruchu.  

Największe zaawansowanie prac jest na odcinku Koszalin - Zegrze Pomorskie, gdzie sięga 85 proc. Zaawansowanie na odcinku Zegrze Pomorskie - Kłanino przekroczyło już 80 proc., a na odcinku Kłanino - Bobolice wynosi około 70 proc. Prace mają się zakończyć w III kwartale przyszłego roku. Wówczas ominiemy wygodną drogą ekspresową sam Koszalin i Bobolice, ale też szereg miejscowości wzdłuż obecnej DK11. 

Budowa drogi S11 Koszalin - Bobolice jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowa o dofinansowanie została podpisana w listopadzie tego roku. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE wynosi ponad 856 mln zł.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/77660/