Na linii kolejowej Szczecin – Berlin zarówno po stronie polskiej, jak i niemieckiej, trwają obecnie prace modernizacyjne. Do 2025 roku powstaną dwa tory, linia kolejowa zostanie zelektryfikowana i zmodernizowana do prędkości 160 km/h. Po zakończeniu prac liczba pociągów między Szczecinem a Berlinem i Lubeką zwiększy się do 50. Pociągi Szczecin - Berlin będą kursować w takcie co godzinę, a bezpośrednie - co dwie godziny. Na zmianę będzie kursował pociąg w skróconej relacji do stacji Angermünde, na której będzie on skomunikowany z pociągiem do Berlina, a godzinę później odjeżdżać będzie bezpośredni pociąg do Berlina. Czas przejazdu do stolicy Niemiec zostanie skrócony do 90 minut.
– W Zachodniopomorskiem i Lubuskiem istnieje ogromny potencjał rozwoju połączeń transgranicznych, dzięki coraz lepszej sieci kolejowej i silnym powiązaniom społeczno-gospodarczym. W przededniu liberalizacji przewozów kolejowych musimy zadbać o zbudowanie odpowiednio silnej pozycji rynkowej, która pozwoli naszej kolei rozwijać się i dostarczać podstawowe usługi mieszkańcom – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
Obecnie Zachodniopomorski Zakład POLREGIO w Szczecinie uruchamia:
· 9 par (18) pociągów relacji Löcknitz (Lübeck Hbf) - Szczecin Główny
· 9 par (18) pociągów relacji Szczecin Główny - Tantow (Angermünde).
Zielonogórski Zakład POLREGIO uruchamia obecnie:
· 4 pary (8) pociągów relacji Żagań - Forst Lausitz
· 3 pary (6) pociągów relacji Zielona Góra - Frankfurt/ Oder
· 5 par (10) pociągów w soboty, niedziele i święta oraz 6 par (12) pociągów od poniedziałku do piątku (oprócz dni świątecznych) w relacji Zielona Góra - Guben
· 5 par (10) pociągów relacji Zielona Góra - Zgorzelec - Goerlitz a także 1 pociąg relacji Goerlitz- Węgliniec oraz 1 pociąg relacji Goerlitz - Żagań
Na podstawie umowy zakłady Polregio Zielona Góra i Szczecin podpiszą nowe porozumienia (o miejscowych warunkach szczególnych w międzynarodowej, kolejowej komunikacji pasażerskiej - PMPG), co pozwoli zwiększyć liczbę połączeń na obecnie funkcjonujących trasach oraz uruchomić w przyszłości nowe.
Umowa została podpisana 21 grudnia w siedzibie DB w Berlinie, w spotkaniu uczestniczyli:
· Evelyn Palla - Członek Zarządu ds. Transportu Regionalnego.
· Carsten Moll przewodniczący Regionu DB Regio Nordost.
· Artur Martyniuk - Prezes Zarządu POLREGIO, Dyrektor Generalny.
· Adam Pawlik - Członek Zarządu POLREGIO, Dyrektor Handlowy.
· Andrzej Chańko - Dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO w Szczecinie.
Zespół prasowy