iswinoujscie.pl • Wtorek [20.09.2022, 16:27:54] • Świnoujście

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Około dwóch minut powinno zająć przejechanie 1484 metrów podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Kolejne dwie - przejazd budowanymi drogami dojazdowymi.

W sobotę 17 września minęły dokładnie 4 lata od podpisania przez Prezydenta Miasta Świnoujście umowy na budowę podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Dziś ponad 82% prac na budowie zostało już wykonane. Otwarcie tunelu zaplanowano na maj 2023 roku. W mieście oprócz tunelu powstaje także nowy układ drogowy, a ruch pojazdów wspomagany będzie przez inteligentny system zarządzania.

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Prace przy wykonywaniu jezdni, kanałów i dróg ewakuacyjnych w tunelu oraz wielu innych branż toczą się intensywnie.
- Mamy już wjazdy/wyjazdy z tunelu na obu wyspach. Trwają prace na drogach dojazdowych – mówi I Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. - W samym tunelu zakończone są prace przy wyjściach ewakuacyjnych. Wykonawca konsorcjum PORR/Gülermak deklaruje, że do końca tego roku zakończy roboty budowlane.

Później tunel będzie wyposażany we wszelkiego rodzaju instalacje zapewniające jego prawidłowe funkcjonowanie. Pozostaje nam wierzyć, że wykonawca wywiąże się z tego terminu, który dziś deklaruje i w przyszłym sezonie letnim przejedziemy już tunelem.
Aktualne prace na wyspie Wolin….

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Na wyspie Wolin w komorze odbiorczej TBM wykonywane są prace przy konstrukcji szachtu i klatki schodowej ponad stropem górnym, a sam strop przygotowywany pod izolację i zasypkę do poziomu posadowienia TK2. Na rampie i w części tunelu wykonanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych. Montowane są także przepusty pod instalacje na ścianach szczelinowych. Na poszczególnych odcinkach trwają roboty drogowe, w tym budowa i przebudowa sieci oraz uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej.

Przy wyjściu ewakuacyjnym EE1 zakończono uciąglenie konstrukcji pod jezdnię, w tym układanie prefabrykatów oraz samą budowę klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE1. Przy wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono montaż wsporników dolnych. Budowa klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE2 jest kontynuowana, podobnie jak montaż instalacji infrastruktury w tunelu. W kanałach technologicznych trwa wylewka. Prefabrykaty są uszczelniane.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/76555/