Wystawa, pięciu artystek, prezentującą malarstwo; Klaudii Prabuckiej, Aleksandry Bek, Aleksandry Stankiewicz, rzeźby Wiktorii Walendzik i płaskorzeźby Justyny Kramarz, jest oczywistym zapisem osobistych doświadczeń każdej z nich. Prace, choć pozornie zabawne i pociągające, służą jednak krytyce kultury masowej, która współcześnie wchłonęła zarówno sztukę jak i religię. Ta artystyczna ideowa definicja nieszczerości kulturowej współczesnego świata, jest jednocześnie kpiną z poprawności politycznej, ale także przewrotnym odświeżeniem języka feminizmu. Artystycznie przedstawiona „nieznośna lekkość wszystkiego”, prowokuje urokiem formalnego kontrapostu, opisując jednak i uwypuklając postać opisywanego przez artystki świata. Świata, coraz skuteczniej uwodzonego przez społeczny i polityczny radykalizm, będący patriotyzmem wykorzenionych z coraz bardziej płynnej ponowoczesności.
To intrygująca wystawa, nieznośnie lekka w swojej malarskiej i rzeźbiarskiej świeżości formy, będącej w części pochodną akademickiej formuły edukacyjnej szczecińskiej Akademii Sztuki. I jednocześnie dotkliwie szczera w dojrzałej już, jednostkowej, autorskiej, analizie współczesności.
Prace Klaudii Prabuckiej wykraczają poza łatwą estetykę socjologicznego komentarza, i jeśli dotykają rzeczywistości w sposób znamienny, to poprzez narrację właściwą sztuce, czyli pełnokrwistemu malarstwu.
Wyrosłe z tradycji Nowej figuracji i Neoekspresjonizmu, prace malarskie Prabuckiej, skłaniają do nawiązania relacji z rzeźbą autorstwa Walendzik, której praca, w części pochodna ideom pop artu, Niki de Saint-Phalle ale i Art Brut, wyrażona jest w figuratywnym rozedrganiu właściwym Neue Wilde, unosząc cały jej bagaż brutalizacji formy. Barwny obiekt Kramarz, będący synergią malarstwa i rzeźby, bliższy jest lekkiemu formalizmowi pop-artu, używając ironii i humoru jako sposobu na komentowanie (w tym przypadku) neoliberalnej myśli ekonomicznej. Z kolei ekspresjonistyczne prace malarskie Aleksandry Bek i skłaniające się do realistycznego koloryzmu płótna Stankiewicz, w swoim rozedrganiu i rozmyciu formy (zwłaszcza Bek), mogą być zrozumiane jako przestroga przed iluzją współczesności, i zarazem jako dramat biologii, wyrażony malarskim gestem, nierzadko wyrażającym bezradność wobec biologicznego determinizmu.
Tytuł sierpniowej wystawy jest cytatem z obrazu Klaudii Prabuckiej; „Zlot fanów szczerości politycznej”, wskazującym na kruchość, pozorność społecznego rytuału, nie umiejącego już utrzymywać formy coraz bardziej niestabilnego, płynnego świata. Interesujące prace artystek: Aleksandry Bek, Justyny Kramarz, Klaudii Prabuckiej, Aleksandry Stankiewicz, Wiktorii Walendzik, które pokazujemy na letniej wystawie, pomimo że mogą być kroniką zapowiedzianej śmierci współczesnego świata, bo taką rolę pełni sztuka sublimując rzeczywistość. To podtrzymują prymat podstawowej cechy sztuki, katharsis, nad potrzebą artykulacji politycznych przekonań. Nie zapominając przy tym o artystycznym rzemiośle.
„Zlot fanów szczerości politycznej”
Aleksandra Bek
Justyna Kramarz
Klaudia Prabucka
Aleksandra Stankiewicz
Wiktoria Walendzik
Wystawa „Zlot fanów szczerości politycznej”, prezentująca; malarstwo, rzeźby, obiekty – zbiorowa wystawa prac absolwentek, studentek i artystek związanych z Akademią Sztuki w Szczecinie, prezentowana jest w ramach Markowego Festiwalu.
Otwarcie wystawy 4 sierpnia o godzinie 17.00 w galerii ms44
Galeria Sztuki Współczesnej ms44
Świnoujście ul. A. Krajowej 13
Wystawa potrwa od 4 sierpnia 2022r, do 30 września 2022r.
Kurator:
Kamil Kuskowski, Andrzej Pawełczyk
Aleksandra Bek - artystka pochodząca ze Szczecina, która żyje i tworzy w Berlinie.
Miłością do sztuki zafascynował ją dziadek – malarz, którego prace mogła obserwować, jako mała dziewczynka. W swojej twórczości dotyka głęboko osadzonej wrażliwości, opowiada osobiste historie i rozwesela lekkością dynamicznych pociągnięć pędzla. Zajmuje się również tematyką VR, nowinkami technologicznymi i poezją, a także grą na pianinie. Prowadzi dzienniki, które są inspiracją do dalszych rozważań malarskich, dużo podróżuje, a przemyślenia z podróży osadza w swojej twórczości. W 2019 zaczęła studiować malarstwo na Akademii Sztuki w Szczecinie. W sierpniu 2020 roku brała udział w wystawie "Młyn Open Space" organizowaną przez młodą szczecińską fundację artystyczną NURT. W październiku 2020 roku została wyróżniona przez Akademię Sztuki w Szczecinie w wystawie "Koniec na Początek", którą można było oglądać na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
W latach 2020 i 2021 otrzymała stypendium Rektora za wyniki w nauce i osiągnięcia artystyczne. W grudniu 2021 roku brała udział w wystawie zbiorowej młodych artystów "Błysk" organizowanej w Koszalinie. W 2021 dotarła do półfinału konkursu Bielska Jesień 2021. W listopadzie 2021 jej dwa obrazy można było oglądać na 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, w Galerii Bielska BWA . W grudniu 2021 zaprezentowała swoją pracę w technologii VR pt. "Meandry Umysłu" w Uptown Koenji Gallery w Tokio. W styczniu 2022 została zaprezentowana w magazynie "SZUM" z obrazem pt. "VR erotica", natomiast jej praca pt. "BUY/SELL" został opublikowana w social mediach magazynu "SZUM". Na początku roku akademickiego 2021/2022 wraz z Michałem Orzechowskim założyła koło naukowe „DObraz”. W maju 2022 jej tryptyk “KRYPTOBOGACZE” zaprezentowany został na wystawie “Klaudia Prabucka i przyjaciele”. W maju 2022 zaprezentowała instalację dźwiękową “Dust, noise and dirt” na międzynarodowej wystawie “Tomorrow starts today / Polska i Izrael”. W czerwcu 2022 roku wraz z Iryną Depko brała udział w międzynarodowym show na nowojorskiej platformie Artsy.net o tytule “By timeless topics into the authenticity”, gdzie pokazała sześć oryginalnych prac. Pod koniec czerwca 2022 na obronie pracy licencjackiej zaprezentowała serię siedmiu obrazów olejnych o wspólnym tytule „Tylko gwiazdy wiedzą skąd przybywam”, która po obradach komisji uzyskała ocenę celującą oraz immersyjne doświadczenie w VR „Moja Droga”, które również ocenione zostało celująco. Aktualnie artystka urządza pracownię w Berlinie i planuje dalszą edukację artystyczną.
Justyna Kramarz – urodzona w 1996 w Warszawie. Absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie, Wydziału Sztuki Mediów. Obecnie kończy studia magisterskie na tym samym kierunku na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Przedmiotem jej zainteresowań są tematy związane z poszukiwaniem tożsamości, zagubieniem, zawiłościami relacji międzyludzkich, pamięcią, fałszem nas otaczającymi a także przedmiotami oraz pejzażem współczesnej Polski.
Klaudia Prabucka – urodzona w 1997r. Absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie na kierunku Sztuka Mediów i Animacja (dyplom w roku 2021 -2022). W swoich pracach analizuje i reinterpretuje konflikty społeczne. Uwielbia bawić się językiem i jego elastycznością. Jej prace pokazywane były w galeriach takich jak: BWA Bielsko Biała, BWA Gorzów Wielkopolski oraz na festiwalach: „Film Polska” w Berlinie, „Nowe Horyzonty” we Wrocławiu czy „Short Waves” w Poznaniu.
Wystawy, projekty indywidualne i zbiorowe:
“Słodkie mdłości”, Katowice, Galeria Szara, 2019r.
“Próbuję poruszyć wolną ręką”, Toruń, Galeria Wozownia, 2019r.
„Film Polska”, Berlin, FREILUFTKINO INSEL IM CASSIOPEIA, 2020r.
“Zachód pachnie czekoladą”, Gorzów Wielkopolski, 2020r.
“Nowe Horyzonty”, międzynarodowy festiwal filmowy, Wrocław, 2021r.
“13. Short waves”, festiwal filmów krótkometrażowych, Poznań, 2021r.
“AKCES - REAKCJE | Wystawa VII Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów”, Wrocław, Concordia Design Wrocław, 2021r.
“On Art. film festival”, Łódź, Pop’n’Art , 2021r.
“Let's Meet Tomorrow Before the End of Our Time” STUDENT SYMPOSIUM, Miejska Galeria Sztuki Trafostacja, Szczecin, 2021r.
“Now we’re talking”, Galeria Trafo, Szczecin, 2021r.
“Long Story Short”, II Dolnośląski Festiwal Filmów Krótkometrażowych, 2021r.
不見面的時候,我們做了什麼。”What we do when we don’t meet”, Yaospace, Tajwan, 2021r.
45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, Galeria Bielska BWA, 2021
“Brussels Porn Film Festival”, Bruksela, kino Aventure, 2022r.
“14. Short waves”, festiwal filmów krótkometrażowych, Poznań, 2022r.
“filmPOLSKA Night of Animation”, Berlin, 2022r.
“Nowe Horyzonty”, międzynarodowy festiwal filmowy, Wrocław, 2022r.
“Post Pxrn Film Festival Warsaw, Kino Muranów, 2022r.
41. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Koszalin, 2022r.
“Klaudia Prabucka i Przyjaciele”, Szczecin, Galeria OS 17, 2022r.
Aleksandra Stankiewicz – urodzona w 1999r. w Wałczu. Mieszka i tworzy w Szczecinie.
W swojej twórczości porusza wielowątkowe tematy, wynikające z splatania przestrzeni światów wirtualnych i rzeczywistych. Dychotomia wynikająca z takiego ujęcia rzeczywistości, sublimująca w wewnętrzny dialog artystki, wykształca jej indywidualną narrację twórczą. W latach 2018-2020 studiowała malarstwo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, a od 2020 studiuje malarstwo w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Wystawy indywidualne:
“Tożsamość wizerunku”, Próżnia Gallery, Szczecin 2021r., wystawa w ramach Weekendu Otwartej Sztuki i Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Kamienic.
“Czyste Malarstwo”, Kückenmühle, Szczecin, 2022r.
„Materia wśród formy”, Tu Centrum Szczecin, 2022r.
Wystawy zbiorowe:
„Klaudia Prabucka i Przyjaciele”, Galeria OB17, Szczecin, 2022r.
Wystawy w ramach „Hunting for Painting”, Szczecin 2022r. ;
„Superwizja”, Galeria R+, „Upss… zapomniałam ściąć drzewo”, PNP Arena SKATEPARK,
„As I breathe my big slow breaths, you freeze and bum, freeze and bum”, Galeria Próżnia
Wiktoria Walendzik – urodzona w roku1994. Działa w obszarze instalacji, obiektu i rysunku. Absolwentka kierunku sztuka mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Finalistka konkursów: Fundacji Grey House, Project Room 2019 CSW Zamek Ujazdowski oraz Artystycznej Podróży Hestii. Uczestniczka wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Gdańskiej Galerii Miejskiej, BWA Warszawa, Galerii Szarej w Katowicach oraz w Instytucie Polskim w Berlinie.