iswinoujscie.pl • Niedziela [19.06.2022, 18:15:28] • Świnoujście

I ruszyliśmy do Szwecji! 55 lat temu uruchomiono stałe połączenie promowe

I ruszyliśmy do Szwecji! 55 lat temu uruchomiono stałe połączenie promowe

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

W czerwcu mija 55 rocznica utworzenia polskiej stałej linii promowej Świnoujście-Ystad do Szwecji. Na miejscu był wtedy fotoreporter Andrzej Ryfczyński. Zobaczcie, jak to wyglądało. Jest pomysł na dalszy rozwój strefy bałtyckiej.

Czerwiec 1967 roku. Był pochmurny deszczowy dzień, kiedy ze Szwecji z portu Ystad do Świnoujścia przypłynął pierwszy polski prom samochodowo-osobowy „Gryf”. Na pokładzie: oficjalna delegacja ze Szwecji. Przystań promowa była własnością PKP, więc pierwsi Szwedów powitali kolejarze. Nad pomostem widniała nazwa stacji kolejowej „Świnoujście Odra-Port”. Nieprawidłową nazwę (cieśninę Świnę pomylono z rzeką Odrą) nadał stacji w 1945 roku komisarz rządowy.

I ruszyliśmy do Szwecji! 55 lat temu uruchomiono stałe połączenie promowe

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Byłem wtedy początkującym fotoreporterem. Do dyspozycji miałem skromny sprzęt i bardzo niskiej czułości polski film z Fotonu 50 ASA. Dzisiaj niespotykany. Trudno mi było w tak trudnych warunkach wykonać perfekcyjnie zdjęcia. Na tej uroczystości widziałem tylko kamerę filmową 16 mm z TV Szczecin i w zasadzie nie miał kto robić relacji dla agencji.

I ruszyliśmy do Szwecji! 55 lat temu uruchomiono stałe połączenie promowe

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Armatorem pierwszego promu „Gryf” była Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Na jednym z moich zdjęć widzimy skromnego urzędnika Juliana Markiewicza, przewodniczącego Powiatowej Rady Narodowej. Ten przedwojenny socjalista o bardzo dużej wiedzy i wysokiej kulturze osobistej zadbał o kompleksowy rozwój Świnoujścia i otwarcie tej linii promowej. Znał osobiście Władysława Gomułkę.

Szybko się okazało, że linia zaczęła obsługiwać całą wschodnią i południowo-wschodnią Europę, w tym dawną Jugosławię czy Turcję. Wkrótce zakupiono nawy prom i nazwano go „Skandynawia”. A potem się okazało, że te dwa nie za duże promy nie dawały rady. Podjęto więc decyzję o budowie nowego promu „Pomerania”. Jednostka powstała w Stoczni Szczecińskiej. W lipcu 1978 roku weszła do eksploatacji. W trzecim rejsie tego promu wybrałem się trabantem do znajomych w Szwecji.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/75587/