iswinoujscie.pl • Niedziela [01.05.2022, 12:43:27] • Świnoujście

Europosłowie Hannah Neumann i Helmut Scholz: Interesy gospodarcze nie powinny być przedkładane nad dobro środowiska naturalnego

Europosłowie Hannah Neumann i Helmut Scholz: Interesy gospodarcze nie powinny być przedkładane nad dobro środowiska naturalnego

fot. Organizator

Opracowanie dotyczące głębokowodnego terminalu w Świnoujściu ostrzega przed jego znaczącymi skutkami ekologicznymi w Polsce i Niemczech.

Planowany głębokowodny terminal kontenerowy na wyspie Wolin k. wyspy Uznam miałby znaczący
wpływ na florę i faunę po obu stronach granicy polsko-niemieckiej. Pokazują to wyniki badania
zleconego przez posłów do Parlamentu Europejskiego Hannah Neumann i Helmuta Scholza.

Od kilku lat polski rzad pracuje nad planami budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w
Świnoujściu w pobliżu granicy z Niemcami. Do tej pory znane są jedynie podstawowe dane na temat
tego projektu budowlanego, który będzie miał wpływ na kilka obszarów chronionych Natura 2000.

Nie ma tez żadnych dalszych, publicznie dostępnych informacji dotyczących oceny oddziaływania na
środowisko, która rzekomo przeprowadzana jest od 2020 roku. W związku z tym dwoje europosłów
Hannah Neumann (Zieloni) i Helmut Scholz (Die Linke) zleciło przeprowadzenie studium, którego wyniki pokazują znaczące oddziaływania projektu na środowisko, a zwłaszcza na przestrzeń morska, po stronie polskiej i niemieckiej.


Hannah Neumann, posłanka do Parlamentu Europejskiego z ramienia Sojuszu 90/Zieloni wyjaśnia:
„Z opracowania jasno wynika, ze budowa terminalu kontenerowego będzie miała drastyczny wpływ
na środowisko naturalne, i to na wielu obszarach chronionych Natura 2000 u wybrzeży wysp Wolin,
Uznam i Rugii. Nie bez powodu w UE istnieje szereg wymogów prawnych, które przewidują
przeprowadzanie kompleksowych ocen oddziaływania na środowisko dla projektów infrastrukturalnych tej wielkości, i to jeszcze przed wydaniem pozwolenia. W tym przypadku zastosowanie maja także umowy dwustronne miedzy Polska a Niemcami. Do niedawna jednak władze niemieckie i opinia publiczna były całkowicie pomijane przez odpowiedzialne organy w Polsce. Równocześnie strona polska kontynuuje prace nad projektem i już szuka inwestora.

Europosłowie Hannah Neumann i Helmut Scholz: Interesy gospodarcze nie powinny być przedkładane nad dobro środowiska naturalnego

fot. Organizator

Wzywamy rzad Polski, by wreszcie w transparentny sposób wziął udział w transgranicznej ocenie
oddziaływania projektu na środowisko oraz by włączył w ten proces społeczeństwo obywatelskie obu
krajów.

Helmut Scholz, poseł do Parlamentu Europejskiego z ramienia Lewicy(DIE LINKE)podkreśla:
„Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego uwydatnia napięcia miedzy gospodarka a
ochrona środowiska. Dążenie polskiego rządu do zwiększenia siły ekonomicznej jest całkowicie
zrozumiale i uzasadnione, ale interesy gospodarcze nie powinny być jednostronnie stawiane ponad
ochronę środowiska. Prawodawstwo UE jest w tej kwestii jednoznaczne. Słuszne jest również to, ze
UE wspólnie wdrożyła Zielony Lad. Polska i Niemcy jako kraje członkowskie, muszą wiec realizować
uzgodnione w nim cele w zakresie ochrony klimatu.

Rozbudowa terminalu kontenerowego na terenie ostoi przyrody jest w sposób oczywisty sprzeczna z tymi założeniami i przyczynia się do pogłębiania kryzysu klimatycznego oraz utraty różnorodności biologicznej. Naszym celem jest wzmocnienie gospodarcze szczecińskiego regionu metropolitalnego. Ale to można zrobić tylko wspólnie, na płaszczyźnie polsko-niemieckiej, na podstawie rzetelnych faktów i w ramach uczciwej wymiany. Tym bardziej, ze w wyniku wojny w Ukrainie będziemy musieli rozbudować terminale LNG w UE, także w Świnoujściu, aby zdywersyfikować import gazu."

Podsumowanie badania można znaleźć w załączniku, a szczegółowe opracowanie tutaj:
//bit.ly/Studie_Swinemuende


Hannah Neumann Helmut Scholz
Europoslanka Europosel

------------------------------------------------------------------
Szanowny Panie Redaktorze,
17 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”, którego celem jest poprawa funkcjonowania i rozwój polskich portów morskich, a także wykorzystanie w pełni ich potencjału.

Program określa cele i priorytety rozwojowe portów oraz wyznacza konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne do realizacji. Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z przedsięwzięć inwestycyjnych wskazanych w tym dokumencie.

Inwestycja ta jest przygotowywana przy pełnym poszanowaniu wymogów środowiskowych. Obecnie prowadzone są prace nad uzyskaniem decyzji środowiskowej. Ponadto opracowywany jest szczegółowy raport oddziaływania inwestycji na środowisko, uwzględniający również możliwość wystąpienia ewentualnych oddziaływań transgranicznych. Wymagana dokumentacja zostanie udostępniona stronie niemieckiej.

W dokumentacji dotyczącej terminala zawarty został obowiązek wykorzystania przez inwestora nowych, niskoemisyjnych technologii i zastosowania najnowszych rozwiązań gwarantujących maksymalną ochronę środowiska, zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji obiektu.

Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Tel. 22 630 11 22
media@mi.gov.pl
@MI_GOV_PL
facebook.com/MIGOVPL

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/74860/