iswinoujscie.pl • Środa [16.02.2022, 15:35:33] • Świnoujście

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

Na budowie najdłuższego w Polsce podwodnego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin gotowe są już niemal wszystkie elementy konstrukcji pod przyszłą jezdnię dla samochodów.

- Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska. - Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości, a samego tunelu drążonego metodą TBM niemal 1,5 km.

Jak powstają elementy (prefabrykaty) pod jezdnię?
- Proces powstawania prefabrykatów można podzielić na kilka etapów - wyjaśnia Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją. - To przede wszystkim przygotowanie form: czyszczenie, spryskanie środkami antyadhezyjnymi, które zapobiegają przywieraniu świeżego betonu do form, a następnie montaż akcesoriów. Następnie przygotowane wcześniej kosze zbrojeniowe są wkładane do tych form przy pomocy suwnicy, a potem zalewane batonem. Dalej, w trakcie dojrzewania betonu, prefabrykaty są poddawane obróbce cieplnej. Rozformowane elementy są układane na placach składowych w pozycji gotowej do ich do transportu.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

W tunelu prefabrykaty będą ze sobą połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub. Na
stykach zostaną uszczelnione specjalną masą wypełniającą i zapewniającą właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.

Jako pierwsze będą układane elementy typu "U" na wcześniej wykonanej podlewce z drenażem. Następnie filigrany, które opierają się na dolnych wspornikach i prefabrykatach "U". Jako ostatnie zostaną zamontowane płyty sufitowe.

Świnoujście. Tak powstaje konstrukcja pod jezdnię w tunelu

fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco

– Największą trudnością będzie dokładne ułożenie prefabrykatów, zapewnienie szczelności między wszystkimi elementami i oczywiście odpowiednia organizacja pracy w tunelu – dodaje Jacek Król.

Według harmonogramu prac montaż prefabrykatów rozpocznie się w marcu. Będą układane za pomocą maszyn, które służą również do betonowania i deskowania wsporników. Jedna z takich maszyn ma już specjalne urządzenia do podnoszenia elementów konstrukcji jezdni, druga jest do tego przygotowywana.
Oprócz prefabrykatów w tunelu zbrojone i wylewane są wsporniki, na których opierają się płyty sufitowe oraz filigrany pod płytę jezdną.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/74150/