Kluczowe dla sukcesu całej operacji są warunki atmosferyczne. Jak podaje Ewa Wieczorek z UMS prace mogą być wykonywane tylko w porze dziennej, przy widzialności 2 Mm i sile wiatru 4B.
- Dzisiaj o godz. 08:30 rozpoczęły się prace związane z operacją częściowego odlichtunku jednostki. Na dziś planowane jest zdjęcie ok. 1500 ton ładunku (docelowo ok. 2500 ton). W zależności od warunków hydro-meteo, tempa prac oraz czasu na odholowanie zdjętej części ładunku, operacja może potrwać kilka dni. Zgodnie z warunkami, określonymi przez kapitana portu w Szczecinie, prace mogą być wykonywane tylko w porze dziennej, przy widzialności 2 Mm i sile wiatru 4B - wyjaśnia rzecznik prasowy UMS, Ewa Wieczorek.
Z informacji UMS wynika, że po odładowaniu 1500 ton ładunku wymagana jest stała asysta holownika o uciągu min. 25 ton.
- Z informacji przekazanych przez kapitana statku, którego zobowiązaliśmy do przesyłania, w odstępach dwudniowych, informacji o stanie zdrowia załogi, dostępnych na statku zapasach wody i prowiantu, stanie zapełnienia zbiorników fekalnych i stanie szczelności kadłuba, wynika, iż cała załoga jest zdrowa i posiada zapasy wody i prowiantu na najbliższe dni. Na statku wdrożone są procedury związane z ochroną przeciw COVID-19. Jednostka jest wyposażona w urządzenia do oczyszczania ścieków i zbiorniki do ich przechowywania - informuje Wieczorek.