iswinoujscie.pl • Środa [09.02.2022, 10:22:09] • Świnoujście

Grupa Morska i prezes Terminala Promowego o rozwoju i inwestycjach

Grupa Morska i prezes Terminala Promowego o rozwoju i inwestycjach

fot. Grupa Morska - Cała Naprzód

Zapraszamy do obszernej rozmowy z prezesem Terminala Promowego, Panem Markiem Kowalewskim. W ramach inwestycji na Terminalu Promowym w Świnoujściu powstaje terminal intermodalny. Na czym polegać będzie obsługa ładunków na tego typu terminalu?

Terminal intermodalny umożliwi przeładunek towarów pomiędzy wieloma środkami transportu, należącymi do różnych jego gałęzi.

Obsługa ładunków intermodalnych odbywać się będzie poprzez przeładunek bądź składowanie naczep, głównie z wagonów, które na nowopowstałym terminalu będą załadowane na prom bądź też niego rozładowywane. Zakładamy obsługę kilku pociągów na dobę. W przyszłości nie wykluczamy również przeładunku z wykorzystaniem środków żeglugi śródlądowej np. barek.

Grupa Morska i prezes Terminala Promowego o rozwoju i inwestycjach

fot. Grupa Morska - Cała Naprzód

Czym różni się to od obecnej obsługi ładunków na terminalu promowym?

Obecnie ciągniki siodłowe z naczepami, czyli tzw. tiry bezpośrednio wjeżdżają na prom bądź z niego zjeżdżają. Obsługujemy również same naczepy, które własnym sprzętem przeładowujemy na lub z promu.

Jakie zostały poczynione inwestycje w zakresie poprawy infrastruktury dostępu?

Inwestycja składa się z kilku elementów. Kluczowym jest budowa dużego nabrzeża, pozwalającego na obsługę statków o maksymalnych (możliwych) parametrach, które umożliwiają wejście do portu morskiego w Świnoujściu, Mowa o jednostkach o długości do 270m. Terminal promowy w Świnoujściu dotychczas obsługiwał promy o długości do 220m. W kwietniu br. spodziewamy się jednostki o długości 230m. Obecnie w rejonie morza Bałtyckiego nie obsługuje się promów o długości 270m, jednak z pewnością w przyszłości się to zmieni, a terminal promowy będzie na to gotowy.

W ramach inwestycji powstały już 2 nowe tory kolejowe do obsługi środków transportu kolejowego. Powstał również nowy wiadukt łączący terminal promowy z ul. Duńską, który stanowi nowy, kolejny wjazd-wyjazd do oraz z terminala promowego.

W ramach poprawy infrastruktury dostępu, 11.01.2022r oddany do użytku został parking przy ul. Fińskiej, który posiada 278 miejsc parkingowych. Ze względu na szerokie drogi wewnętrzne parking jest w stanie pomieścić ponad 300 samochodów, co potwierdziły dzisiejsze warunki atmosferyczne. Wskutek sztormu parking w całości się zapełnił, włącznie z zajęciem części dróg wewnętrznych. Oddanie parkingu do użytku powinno wykluczyć dotychczasowy problem wąskich gardeł na drogach dojazdowych do Świnoujścia

Grupa Morska i prezes Terminala Promowego o rozwoju i inwestycjach

fot. Grupa Morska - Cała Naprzód

Czy obsługa tego terminala będzie odbywać się z wykorzystaniem obecnego sprzętu zmechanizowanego, czy może jest planowany zakup nowego?

W ramach inwestycji planowany jest zakup 2 reachstacker'ów oraz 4 ciągników siodłowych. Sprzęt został już zamówiony.

Omawiania Inwestycja rozpoczęła się jesienią 2019r. Kiedy możemy spodziewać się jej ukończenia?


Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku. Zakładamy, że włącznie z dopełnieniem formalności związanych z pozwoleniami na użytkowania, odbiorami itp. rozpoczęcie działalności terminalu nastąpi już w styczniu przyszłego roku.

Czy w związku z powstałą inwestycją oraz odbiorem parkingu przy ul. Fińskiej zwiększy się częstotliwość kursowania promów bądź powstaną nowe połączenia promowe?

Obecnie dysponujemy 4 stanowiskami, a po otwarciu terminalu intermodalnego ich liczba wzrośnie do 5 stanowisk, co umożliwi obsługę ok. 20 promów na dobę. W tej chwili obsługujemy 11-12 połączeń na dobę. Nie wykluczamy kolejnych linii oraz współpracy z kolejnymi armatorami.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/74052/