Na interpelację radnej Agatowskiej odpowiedziała zastępca prezydenta, Barbara Michalska.
- Przejście dla pieszych przez ulicę Grunwaldzką przy skrzyżowaniu z ulicą Lechicką jest od dawna wyposażone z obu stron w jednokomorowe sygnalizatory nadające sygnał ostrzegawczy (sygnał żółty migający). Bezpośrednio przy przejściu dla pieszych znajduje się również latarnia oświetlenia ulicznego, która w wystarczający sposób oświetla przedmiotowe przejście. Niemniej jednak rozważona zostanie możliwość zwiększenia strumienia świetlnego skierowanego na przejście.
Czy w miejscu tym pojawi się próg zwalniający?
- W kwestii progu zwalniającego informuję, że nie przewiduje się jego montażu w tym rejonie. Jest to ulica główna, kursuje po niej autobusowa komunikacja pasażerska, przejście dla pieszych jest bezpośrednio przy skrzyżowaniu ulic, a pasy ruchu nie są rozdzielone wyspą, która uniemożliwiałaby omijanie progu w sytuacji zastosowania progu wyspowego. Nadmieniam również, że z uwagi na uciążliwości i ryzyka, jakie wiążą się z umieszczaniem progu zwalniającego, jego montaż każdorazowo musi być rozpatrywany indywidualnie, pod kątem czy w danym przypadku korzyści przeważają nad wadami tego rozwiązania.
Jednocześnie zastępca prezydenta wskazuje z jakimi uciążliwościami wiąże się zamontowanie takiego progu zwalniające:
zwiększenie hałasu związane z hamowaniem, przejazdem przez próg zwalniający i przyspieszaniem pojazdów oraz związanej z tym emisji spalin;
mikro-drgania/wstrząsy powodowane przejeżdżaniem pojazdów przez próg zwalniający, mogące skutkować niszczeniem okolicznej infrastruktury;
spowolnienie służb ratunkowych (straży pożarnej, pogotowia ratunkowego itp.);
zwiększenie ryzyka dochodzenia do gromadzenia się wody w rejonie progu zwalniającego i zalewania przyległego obszaru w czasie intensywnych opadów atmosferycznych i ewentualnego zamarzania wody w zimie.
W odpowiedzi zastępcy prezydenta Barbary Michalskiej czytamy także, że zwraca ona jednocześnie uwagę na fakt, że niezależnie od zastosowanych rozwiązań, kluczowe znaczenie ma odpowiedzialne i rozsądne zachowanie poszczególnych uczestników ruchu drogowego oraz zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych, zarówno pieszych, jak i kierowców.