iswinoujscie.pl • Czwartek [27.01.2022, 00:38:24] • zachodniopomorskie

Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10 - wspólny projekt GDDKiA i samorządu

Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10 - wspólny projekt GDDKiA i samorządu

fot. GDDKiA O/Szczecin

Podpisaliśmy porozumienie z miastem Szczecin w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji obwodnicy Mierzyna o długości ok. 4,8 km w ciągu DK10. Nowa droga na około połowie swojej długości będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta. Dlatego inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. Zawarte porozumienie określa zasady współpracy na etapie prac przygotowawczych. W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji dla tego zadania. Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6.

Pierwszy etap - przygotowanie

Zawarcie porozumienia z samorządem było możliwe dzięki zatwierdzeniu pod koniec listopada ubiegłego roku Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury. Pierwszym etapem będą prace przygotowawcze. Inwestycja posiada już wydaną w 2014 roku decyzję środowiskową, dlatego do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Działania te są niezbędne, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku.

Około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta Szczecin i na zbliżonym poziomie został określony podział kosztów opracowania dokumentacji pomiędzy GDDKiA i miastem. Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę po wydaniu decyzji ZRID będą wypłacane przez każdą ze stron porozumienia we własnym zakresie - w obszarze miasta Szczecin przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA. Szczegółowe zasady współpracy przy realizacji robót zostaną określone na dalszym etapie.

Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10 - wspólny projekt GDDKiA i samorządu

fot. GDDKiA O/Szczecin

Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS.

Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10 - wspólny projekt GDDKiA i samorządu

fot. GDDKiA O/Szczecin


Nowa trasa ominie Mierzyn od północy


Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/73894/