iswinoujscie.pl • Wtorek [18.11.2008, 06:35:04] • Świnoujście

Siłownie „Karsiborów” ledwie dyszą

Siłownie „Karsiborów” ledwie dyszą

fot. Sławomir Ryfczyński

Przeprowadzone 4 listopada konsultacje społeczne związane z opracowywanym studium wykonalności stałej przeprawy przez Świnę to znak, że przygotowania do tej inwestycji wkraczają w decydującą fazę. Według optymistycznych ocen Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Wolin i Uznam mogłyby zostać połączone w 2012 – 2013 roku. Do tego czasu cały ciężar zaopatrzenia miasta i jego mieszkańców spoczywa na wysłużonych promach typu „Karsibór”. Aby dotrwały do czasu wybudowania tunelu już dziś muszą się znaleźć pieniądze na modernizację siłowni tych jednostek. Dyrekcja Żeglugi Świnoujskiej bije na alarm. Nawet jednak bogate miasto ma poważny problem ze znalezieniem 40 milionów.

Chodzi o cztery jednostki obsługujące tzw. „przeprawę karsiborską”. To jedyna droga do miasta dla samochodów ciężarowych, pojazdów z zaopatrzeniem. W sezonie, położona w ciągu drogi krajowej przeprawa bierze także na siebie główny ciężar tysięcy przyjeżdżających do kurortu wczasowiczów. Kolejka oczekujących na przeprawę ma nieraz 3 – 4 kilometrów długości. Promy kursują wówczas non – stop. Załogi i maszyny dają z siebie wszystko. To „wszystko”na co je stać to obecnie 60% nominalnej mocy. W takim stanie promy muszą zmagać się także z kapryśnymi warunkami hydrometeorologicznymi delty Świny.
„Bywają sytuacje, że dowodzący promami pływają wyłącznie „na własną odpowiedzialność” - mówi dyrektor Żeglugi Świnoujskiej Leszek Paprzycki. ”Gdyby odmówili nie miałbym prawa zmusić ich do rzucenia cumy” - dodaje dyrektor. Już w 1997 roku na jego zlecenie opracowana została techniczna koncepcja modernizacji siłowni promów. Od 11 lat nikomu z władz nie udało się jednak przeforsować tak poważnej inwestycji. Każda z czterech jednostek wymaga nakładów rzędu 8 – 10 milionów zł. Dyrektor Paprzycki omawiał już ten temat na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta. Radni w większości rozumieją potrzebę modernizacji promów tyle, że nie chodzi o decyzję radnych lecz Warszawy. Tymczasem rządzący krajem nie widzą potrzeby wydawania takiej kwoty. Ostatnio sprawa przepadła także w sejmie. Wygląda na to, że posłowie czują się zwolnieni z tej odpowiedzialności bo przecież zatwierdzili już pieniądze na tunel. Kto zdoła im wytłumaczyć jak bardzo są w błędzie ? Być może w walce o modernizację na „Karsiborach” trzeba wykorzystać sytuację z poniedziałkowego poranka (!?) Po kilkugodzinnym pobycie promu na piaszczystej mieliźnie wiadomo, że w grę wchodzi tu także bezpieczeństwo ludzi. To argument, z którym trudno będzie komukolwiek dyskutować.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/7334/