iswinoujscie.pl • Niedziela [28.11.2021, 22:15:15] • Świnoujście

Świnoujście jak jeden wielki płatny parking?

Świnoujście jak jeden wielki płatny parking?

fot. iswinoujscie.pl

Za dużo rond i dróg jednokierunkowych, za mało parkingów. Za drogie parkowanie. Źle rozplanowane centrum. Jeśli władze były ciekawe, co o obecnym systemie komunikacji sądzą mieszkańcy Świnoujścia, to odpowiedź już jest.

Magistrat udostępnił raport z badania ankietowego mieszkańców Świnoujścia. 500 respondentów zapytano, co sądzą o istniejącym systemie komunikacji w naszym mieście. Padły też pytania, jakich by chcieli zmian. Raport opracował we wrześniu tego roku dr Dariusz Krawczyk. Wnioski nie napawają optymizmem.

Najliczniejsza grupa ankietowanych (37 proc.) deklarowała, że najczęstszym sposobem poruszania się po mieście jest dla nich samochód. Jest jednak pewne „ale”. Gdyby zsumować odpowiedzi osób wskazujących przemieszczanie się piesze (26 proc.) i rowerowe (18 proc.), takich ankietowanych byłoby aż 44 proc. Idźmy jeszcze dalej: gdyby do tych dwóch grup dodać jeszcze odpowiedzi osób korzystających z transportu publicznego (12 proc.), to liczba ankietowanych niekorzystających zazwyczaj z samochodu wynosiłaby już 56 proc. Jak zauważa jednak autor raportu, dane pochodzą z września. Czy podobnie by to wyglądało o tej porze roku?

Najliczniejsza grupa badanych (87 proc.) uznawała potrzebę wspierania przez miasto ekologicznych, bezpiecznych i funkcjonalnych środków transportu.

Jako dalekosiężny cel dla działań rozwojowych ankietowani (75 proc. ) wskazywali na stworzenie systemu komunikacji zrównoważonej – przyjaznej dla mieszkańców i środowiska naturalnego, co oznacza rozbudowę infrastruktury dla transportu zbiorowego, pieszych i rowerzystów, a zarazem ograniczenia dla ruchu samochodów – pisze autor raportu.

Większość ankietowanych (58 proc.) uważa, że obecny model komunikacji w Świnoujściu wymaga zmian. Najbardziej oczekiwane (54 proc.) dotyczą ruchu samochodowego.

Przeanalizowano, dlaczego większość osób jako środek komunikacji wybiera auto. Decyduje komfort podróży (35 proc.) i oszczędność czasu (20 proc.).

Argumenty te zastosować można jednak również do przejazdów rowerowych oraz komunikacji zbiorowej – uważa autor raportu.

Poniżej – za raportem – przedstawiamy oceny i propozycje mieszkańców dotyczące sposobów przemieszczania się po mieście.

Komunikacja ukierunkowana na osoby piesze i korzystające z rowerów:

§ Rozbudowa systemu ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych;

§ Remonty i modernizacje istniejących ścieżek rowerowych.

§ Autonomiczność tworzonych obecnie ścieżek rowerowych - lokalizowanie inwestycji w pewnym oddaleniu od dróg przeznaczonych dla ruchu kołowego.

§ Rozważenie wprowadzenia bezpłatnych przejazdów autobusowych dla osób (pieszych i rowerzystów) zamieszkujących lub zameldowanych w Świnoujściu.

§ Wprowadzenie ograniczeń dla ruchu samochodowego w centrum.

Komunikacja samochodowa


§ Wprowadzenie innych zasad ruchu drogowego w sezonie

§ Za duży tłok w centrum, brak parkingów

§ Jest zbyt tłoczno i głośno przez zbyt duży ruch aut

§ Drogi przy promie, ciężko zmienia się pasy

§ Problem z parkingami, mało miejsc

§ Mało miejsc parkingowych zwłaszcza latem

§ Uciążliwa przeprawa promem, mało miejsc parkingowych w centrum w sezonie turystycznym

§ Przyspieszenie budowy tunelu, prom jest męczący

§ Ograniczenie ruchu w sezonie

§ Stacje do ładowania aut elektrycznych

§ Prywatne miejsca parkingowe, zwłaszcza w sezonie wyraźne oznakowanie

§ Polepszenie warunków jazdy, więcej parkingów

§ Mało parkingów, a obecne są zdominowane przez turystów

§ Za mało parkingów na osiedlach, nie ma gdzie parkować

§ Ograniczenie ruchu samochodowego

§ Brak możliwości wykupienia strefy parkingowej w strefie poza miejscem zamieszkania

§ Konieczność przeprawy promem pomiędzy wyspami jest uciążliwa

§ Za dużo dróg jednokierunkowych i ślepych uliczek

§ Za dużo parkometrów w sezonie, mało parkingów, oczekiwanie na prom jest kłopotliwe

§ Droga szybkiego ruchu, czy obwodnica zwiększyłaby przepustowość, czekam na tunel

§ Za dużo aut, a w autobusach jest pusto, więc można ograniczyć ruch aut

§ Chętnie jeździłbym autem, ale w tej chwili nie opłaca się to

§ Więcej dróg dwukierunkowych

§ Jazda autem i parkowanie są drogie, za dużo rond i dróg jednokierunkowych

§ Zbyt mało parkingów, za wysokie opłaty dla mieszkańców, za dużo dróg jednokierunkowych

§ Źle rozplanowane centrum

§ Tańsze, bądź bezpłatne parkingi

§ Nieadekwatna ilość miejsc do mieszkań, hoteli i apartamentów

§ Brak miejsc dla mieszańców, zbyt wysokie opłaty za karnet parkingowy

§ Udrożnić centrum, zbyt wiele samochodów

§ Kłopotliwe skrzyżowania ze ścieżkami rowerowymi

§ Mało parkingów w sezonie turystycznym

§ Więcej parkingów

§ Za dużo dróg jednokierunkowych i zakazów skrętu przez co moja droga do pracy jest o wiele dłuższa

§ Mała ilość parkingów, parkingi płatne dla mieszkańców

§ Więcej dróg dwukierunkowych

§ Więcej miejsc parkingowych w sezonie letnim

§ Więcej parkingów dla mieszkańców

§ Większe parkingi osiedlowe

§ Problem z parkowaniem, zwłaszcza w miejscach gdzie jest dużo turystów

§ Więcej parkingów, jest za dużo parkingów płatnych

§ Więcej parkingów i miejsc postojowych dla mieszkańców

§ Więcej miejsc do parkowania, tańsze opłaty parkingowe

§ Więcej dróg dwukierunkowych, mniej zakazów skrętu i jazdy na około

§ Powinna być możliwość kupna karnetu na parking również poza obszarem zamieszkania

§ Gdy przyjeżdżają turyści brak miejsc parkingowych zwłaszcza w centrum i dzielnicy nadmorskiej

§ Za dużo aut, autobusów też, można by ograniczyć , żeby nie było tak przytłaczająco

§ Więcej miejsc do parkowania, drugi prom dla mieszkańców, 5 km i 40 minut to za dużo czasu

§ Zamknięte parkingi osiedlowe dla mieszkańców

§ Za dużo aut, aż czuć to w powietrzu, przyjezdni powinni mieć parking przed wjazdem do miasta

§ Samochody bardzo się kumulują w sezonie, wszędzie jest ich pełno

§ W centrum trudno znaleźć miejsce parkingowe

§ Oczekiwanie na tunel

§ Turyści powinni mieć nakaz pozostawiania samochodów na przedmieściach

§ Za dużo aut, jest hałas i ciężkie powietrze, powinno się ograniczyć auta "nietutejsze"

§ Za dużo aut turystów, parking zewnętrzny przed promem

§ Wyrzucić auta z centrum

§ Za mało parkingów, są też za drogie

§ Ograniczyć liczbę aut nad morzem, w sezonie nigdy nie ma miejsca

§ W centrum problem z parkingami

§ Brak parkingów, czasami trzeba parkować na trawnikach

§ Problem z parkingiem nawet w miejscu zamieszkania

§ Mało miejsc do parkowania, podczas wyprawy w dalszą cześć miasta przeprawa promem jest uciążliwa

§ Turyści i obcokrajowcy zajmują miejsca parkingowe

§ Bardzo duży natłok samochodów w sezonie, parkują wszędzie

§ Za dużo parkometrów, a najgorzej, że mieszkańcy dostają częściej mieszkańcy niż turyści

§ Często jest problem z zaparkowaniem pod blokiem

§ Za mało parkingów, dużo parkometrów

§ Za dużo aut w dzielnicy nadmorskiej w sezonie, problemy z parkowaniem

§ Za mała ilość parkingów na taka ilość mieszkańców i turystów

§ Rodzina podczas odwiedzin skarży się na brak miejsc do parkowania

§ Problem z parkowaniem i za dużo płatnych parkingów

§ Za dużo dróg jednokierunkowych, zakazów wjazdu i skrętu

§ Przez problemy z parkowaniem łatwiej jest przemieszczać się rowerem

§ Jest za mało miejsc do parkowania

§ Jest mało miejsc do parkowania, a karnety można wykupić jedynie w miejscu zamieszkania

§ Mało parkingów, płatne parkingi, niektóre ścieżki są tak rozplanowane, że rowerzyści wjeżdżają pod koła

§ Więcej miejsc parkingowych, odrębne parkingi dla turystów

§ Ograniczenie ruchu, zamknięcie ulic nad morzem

§ Więcej dróg wielopasmowych i miejsc parkingowych

§ Wydłużenie darmowego parkowania, zniesienie opłat za parkowanie dla mieszkańców

§ Za dużo zwężeń jezdni i pasów wyłączonych

§ Darmowe parkowanie pod Urzędem (Miejskim), i przychodniami

§ Wybudowanie parkingów dla turystów

§ Ograniczenie ruchu jest potrzebne bo jeździ za dużo aut

§ Zniesienie płatnego parkowania

§ Więcej miejsc postojowych bezpłatnych

§ Ograniczyć auta bo są niebezpieczne

§ Wyłączenie ruchu samochodowego z centrum

§ Ograniczyć ruch aut z poza Świnoujścia

§ Darmowe parkingi dla mieszkańców, płatne dla turystów

§ Więcej tras szybkiego ruchu

§ Mniej zwężeń jezdni i dróg jednokierunkowych

§ Specjalnie miejsca parkingowe dla dostawców

§ Za dużo zwężeń i końca pasa, trzeba liczyć, że ktoś wpuści

§ Zbyt mało miejsc parkingowych w okolicach pensjonatów

§ Jest dużo jednokierunkowych ślepych uliczek

§ Więcej ulic wielopasmowych

§ Ograniczyć ilość aut i spalin w mieście, ponieważ tu jest wszędzie blisko

§ Mniej skrętów, więcej swobody w poruszaniu się

§ Więcej pasów w okolicy centrum

§ Usprawnić działanie parkingów dla mieszkańców

§ Dłuższy czas darmowego parkowania, albo w ogóle zlikwidować opłatę za parkowanie

§ Mam wrażenie, że ruch sprzyja bardziej rowerzystom- oddalić ścieżki od ulic

§ Za mało miejsc parkingowych dla mieszkańców (może ograniczyć obce auta na lato)

§ Więcej miejsc (parkingowych) dla mieszkańców, w szczególności w dzielnicach turystycznych

§ Za dużo dróg jednokierunkowych, za mało miejsc do parkowania i za dużo parkometrów,

§ praktycznie wszędzie jest płatny parking


Komunikacja piesza:


§ Zbyt wysokie krawężniki

§ Większa dbałość o nawierzchnię chodników i deptaka

§ Piesi nie zwracają na innych uczestników (ruchu drogowego)

§ Chodniki są nierówne, muszę omijać dziury jadąc hulajnogą

§ Większa dbałość o nawierzchnię, część chodników jest nierówna i już zniszczona

§ Część chodników jest zaniedbana i są ubytki w nawierzchni

§ Darmowe bilety dla bezrobotnych

§ Szersze chodniki, żeby było łatwiej z wózkiem

§ Ładniejsze ulice z zielenią

§ Bezpieczniejsze drogi z dala od aut

§ Piesi powinni zwracać większą uwagę na pasach

§ Więcej zieleni przy drogach

Źródło: Raport z Badania ankietowego mieszkańców Świnoujścia „Postrzeganie istniejącego systemu komunikacji w mieście i określenie preferencji w zakresie możliwości zmian”, dr Dariusz Krawczyk, Gliwice, wrzesień 2021 roku

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/73231/