iswinoujscie.pl • Poniedziałek [22.11.2021, 19:35:27] • zachodniopomorskie
Coraz większy ruch na drogach krajowych w województwie zachodniopomorskim
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Są wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na drogach krajowych. W porównaniu z wynikami pomiaru sprzed pięciu lat ruch drogowy wzrósł w całym kraju o 21 proc., a w województwie zachodniopomorskim o 18 proc. Obserwowany jest jednak znacznie większy wzrost w odniesieniu do dróg międzynarodowych, gdzie na trasach w naszym regionie (A6, S3 i S6) ruch wzrósł o średnio 26 proc.
Generalny Pomiar Ruchu
Co 5 lat na sieci dróg krajowych zarządzanej przez GDDKiA wykonywany jest generalny pomiar ruchu drogowego (GPR). W latach 2020-2021, w zależności od punktu, odbyło się od 6 do 13 sesji pomiarowych, w tym pomiary nocne. Harmonogram pomiarów był tak dostosowywany, aby zminimalizować wpływ pandemii na wyniki. W województwie zachodniopomorskim punktów pomiarowych było ponad 100. Wyniki GPR służą przede wszystkim do planowania rozwoju sieci drogowej oraz podejmowania decyzji o remontach i przebudowach. Są również podstawą do wykonywania prognoz ruchu drogowego.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Nowe drogi przyciągają ruch
Znaczące wzrosty ruchu zaobserwowano na drodze ekspresowej S3 od Szczecina w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego, co ma związek z oddawaniem do ruchu w ostatnich latach kolejnych odcinków tej trasy, jak i również oddaniem do ruchu w roku 2019 drogi ekspresowej S6 Goleniów - Koszalin. Na odcinku od Szczecina do węzła Pyrzyce ruch wzrósł w porównaniu z 2015 rokiem o 47 proc. i przekroczył 21 tys. pojazdów na dobę.
Znaczące wzrosty ruchu zostały również odnotowane na autostradzie A6 - najbardziej obciążonej ruchem drodze z naszym regionie. Odcinkiem pomiędzy węzłami Szczecin Kijewo i Szczecin Dąbie przejeżdża już ponad 40 tys. pojazdów na dobę. Wzrosty ruchu w ciągu ostatnich 5 lat na A6 wynoszą w zależności od odcinka od 22 do 45 proc.
Warta odnotowania jest również sytuacja na oddanej do ruchu w roku 2019 drodze ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina. Nowa trasa w znaczący sposób przyciągnęła ruch drogowy. Na odcinku od Goleniowa do Nowogardu nową S6 porusza się średnio na dobę 17,5 tys. pojazdów, czyli o 26 proc. więcej pojazdów niż 5 lat temu starą DK6 i to pomimo tego, że stara droga jest dalej dostępna i służy ruchowi lokalnemu. Na obwodnicy Nowogardu w ciągu S6 ruch w porównaniu do roku 2015 wzrósł o 53 proc., co pokazuje jak znaczący jest przyrost ruchu tranzytowego na tej trasie.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Odcinki, na których ruch się zmniejszył w porównaniu z rokiem 2015
Na DK11 między Kołobrzegiem a Mścicami ruch spadł o 55 proc. Było to spowodowane powstaniem obok drogi ekspresowej S6, która przejęła zdecydowaną większość ruchu z DK11.
Został również zanotowany znaczący spadek, o około 53 proc., na DK37 prowadzącej od DK6 do Darłowa. Może mieć to związek z trwającą podczas poprzedniego pomiaru przebudową drogi wojewódzkiej nr 203 będącej drugim dojazdem do Darłowa.
Spadek ruchu o 17 proc. na DK13 od węzła Szczecin Zachód do granicy polsko-niemieckiej można przypisać kwestiom związanym z ograniczeniami pandemicznymi w ruchu granicznym. Widać, że ruch ze Szczecina do Gryfina, który wcześniej odbywał się częściowo przez Niemcy, przejął będący w całości po polskiej stronie odcinek DK31 Radziszewo - Gryfino, gdzie ruch wzrósł o 22 proc.
Warty odnotowania jest również spadek ruchu drogowego na DK11 Bobolice - Szczecinek o 17 proc. Można to przypisać pojawieniu się alternatywy w postaci drogi S3 i oddanej do ruchu w roku 2019 drogi S6 od Goleniowa do Koszalina. Trasa z Poznania nad morze przez DK11 jest krótsza, ale jadąc przez A2, S3, S6 korzystamy cały czas z dróg szybkiego ruchu. Jak widać, część kierowców wybrała ten wariant trasy. Ta korelacja znajduje również potwierdzenie w równocześnie obserwowanych znaczących wzrostach ruchu na drodze S3 w rejonie Szczecina.