iswinoujscie.pl • Piątek [05.11.2021, 17:51:29] • Świnoujście
Manewry Marynarki Wojennej z okrętami NATO
fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
Budowanie rozpoznanego obrazu sytuacji operacyjnej w toni wodnej, poszukiwanie niebezpiecznych obiektów zalegających na dnie toru wodnego Świnoujście – Szczecin oraz osłona transportu morskiego przed atakami okrętów nawodnych i lotnictwa to zadania, które siły Marynarki Wojennej będą realizowały we współpracy ze Stałym Zespołem Okrętów NATO oraz cywilnymi instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo morskie.
W drugim tygodniu listopada w rejonie Zatoki Pomorskiej oraz na torze wodnym do szczecińskiego portu prowadzona będzie kolejna edycja sojuszniczej operacji morskiej pod kryptonimem Solidarna Belona. Tym razem główny wysiłek działań skupiony będzie na prowadzeniu systematycznych działań zapewniających bezpieczeństwo wszystkich użytkowników morza. Planowane epizody manewrów obejmują miedzy innymi przeprowadzanie transportu morskiego przez zaminowane akweny, obronę przed atakami z powietrza, doskonalenie procedur działania sił morskich po wykryciu na morzu jednostki uznanej za niebezpieczną oraz koordynowanie żeglugi morskiej przy współudziale elementów pozamilitarnych.
Głównym celem Solidarnej Belony jest integracja sojuszniczych sił morskich w rejonie Bałtyku południowego poprzez koordynację zadań Komponentu Morskiego, Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG-1) oraz żeglugi w obrębie prowadzonych działań. Manewry oparte na współpracy wszystkich sił, zaplanowane w dowodzonym przez wiceadmirała Krzysztofa Jaworskiego Centrum Operacji Morskich - Dowództwie Komponentu Morskiego, są elementem sprawdzenia szeregu wprowadzanych i planowanych rozwiązań, których główny cel to zapewnienie bezpieczeństwa morskich obszarów państwa. Siły Komponentu Morskiego wydzielone do manewrów wraz ze Stałym Zespołem okrętów NATO realizować będą zadania w ramach tzw. zespołu zadaniowego (TF – ang. Task Force) dowodzonego przez kmdr. Aleksandra Urbanowicza – byłego dowódcę Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 2 (SNMCMG-2) działającego na Morzu Czarnym i Śródziemnym. Operacja poprzedzona szeregiem uzgodnień w zakresie współdziałania z instytucjami cywilnymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na morzu koordynowana będzie przez sztab złożony z doświadczonych oficerów Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego oraz specjalistów wydzielonych z jednostek Marynarki Wojennej.
fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
W manewrach trzonem sił będą okręty wydzielone z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, odpowiedzialne na co dzień za prowadzenie systematycznych działań w toni wodnej oraz okręty SNMCMG-1, które 5 listopada weszły do Portu Wojennego w Świnoujściu. Wspierać je będą siły z 3 Flotylli Okrętów oraz elementy Urzędu Morskiego w Szczecinie. W Solidarnej Belonie udział wezmą między innymi: okręty obrony przeciwminowej, okręt rakietowy, okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej, trałowce, okręty transportowo-minowe, jednostki hydrograficzne, Grupa Nurków Minerów oraz jednostki pomocnicze. W manewry zaangażowane będą również jednostki brzegowe na co dzień wspierające działania sił na morzu, w tym Morska Jednostka Rakietowa, 8 Dywizjon Przeciwlotniczy a także samoloty bojowe Sił Powietrznych F-16 i Su-22 oraz śmigłowiec ratowniczy z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Łącznie w Solidarnej Belonie planowany jest udział ponad 10 jednostek w tym okręty z Holandii, Niemiec i Polski, wspartych działaniami lotnictwa bojowego, morskiego oraz jednostek brzegowych.
fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
Na Bałtyku każdej doby przebywa od 2 do ponad 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest już ponad 100 milionów ton ładunków rocznie w tym surowce strategiczne jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związane z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet 10% całości budżetu państwa To przykłady stale rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania i wsparcia sojuszniczego. Wiele ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. W ramach manewrów prowadzone są również działania antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.