- Biznes, żeby latać wysoko potrzebuje sprawnych, dynamicznych i relatywnie tanich połączeń komunikacyjnych. Nie da się prowadzić rozmów biznesowych tylko online, choć do tego w dużej mierze przyzwyczajała nas pandemia. Rozmowa twarzą w twarz jest pewniejszym gwarantem powodzenia pertraktacji gospodarczych. Jak przyciągniemy inwestorów i partnerów do wymiany gospodarczej i wspólnych biznesów, jeżeli nie dość, że jesteśmy ulokowani na odległych od stolicy odcinkach kraju, to jeszcze za loty do nas trzeba rekordowo dużo zapłacić? Od lat walczymy o to, by od Szczecina odkleić łatkę peryferii kraju, gdzie nie opłaca się inwestować. Nie uda się tego zrobić w 100% jeżeli nie będziemy dysponowali sprawnymi połączeniami lotniczymi i kolejowymi. Obecnie dotarcie do miasta inną drogą niż komunikacja samochodowa to koszmar. Zresztą dojazd do centrum Szczecina też jest utrudniony ze wszystkich stron. Żeby nasz region się rozwijał konieczne są wygodne i tanie destynacje w różne strony Polski. Czas na konstruktywną dyskusję: kiedy Szczecin doczeka się lepszych i tańszych połączeń lotniczych i kolejowych? Satysfakcjonują nas tylko konkrety, bo dotychczas słyszymy tylko zdania: „bo za tych rządów było tak” – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Poniżej pełna treść listu przygotowana przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie:
Szanowny Panie Premierze,
Działając w imieniu i na rzecz przedsiębiorców zrzeszonych w Północnej Izbie Gospodarczej
w Szczecinie wyrażamy stanowczy sprzeciw dotyczący marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego.
Położenie geograficzne Szczecina sprawia, że jest to najbardziej oddalone od Warszawy miasto wojewódzkie. Trwająca od kilku lat modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Szczecin – Warszawa przedłuża się. Obecna podróż pociągiem ze Szczecina do Warszawy wynosi blisko osiem godzin. W związku z powyższym wielu mieszkańców Szczecina i Pomorza Zachodniego decyduje się na korzystanie z połączeń lotniczych Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów im. NSZZ Solidarność oferowanych przez PLL LOT S.A. Niestety, po likwidacji połączeń oferowanych przez konkurencyjną linię Ryanair, loty oferowane przez PLL LOT S.A. uległy znaczącej podwyżce. W związku z obecnie występującym otoczeniem konkurencyjnym ceny biletów lotniczych na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin są znacząco mniej atrakcyjne niż połączenia oferowane przez PLL LOT S.A. na innych kierunkach.
W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o podjęcie działań, których celem jest zaprzestanie marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego. Uruchomienie dodatkowych połączeń na trasie Szczecin – Warszawa
– Szczecin oraz obsługa trasy przez samoloty, które mogą zabrać na pokład większą liczbę pasażerów mogłoby przyczynić się do obniżenia cen biletów.
Poniżej prezentujemy porównanie cen biletów: