Wiadomo, że promy muszą pozostać bo Tunel jest jednorurowy, więc na wypadek awarii w Tunelu, przeglądów technicznych czy innego zatrzymania tam ruchu jakaś alternatywna dla przeprawienia się ludzi jest potrzebna.
fot. iswinoujscie.pl
Budowa Tunelu pod Świną minęła półmetek prac, a do zakończenia inwestycji pozostało około roku. Do świadomości mieszkańców, szczególnie tych, którzy codziennie przeprawiają się na tzw. drugą stronę coraz bardziej dociera, że zamiast promem będą musieli przejeżdżać Tunelem.
Wiadomo, że promy muszą pozostać bo Tunel jest jednorurowy, więc na wypadek awarii w Tunelu, przeglądów technicznych czy innego zatrzymania tam ruchu jakaś alternatywna dla przeprawienia się ludzi jest potrzebna.
fot. iswinoujscie.pl
Wszyscy wiedzą, że funkcjonowanie Tunelu i przeprawy Bielik musi kosztować. Do tej pory miasto otrzymywało corocznie na przeprawy Warszów i Karsibór kwotę ok. 25 mln. zł. subwencji z rezerwy ogólnej. Miasto odpłacało ok. 10 mln. zł. do funkcjonowania Żeglugi Świnoujście. Okazało się teraz jednak, że mimo konieczności pozostawienia przeprawy promowej na Warszowie (dla ruchu pieszego i rowerowego), jakichkolwiek pieniędzy z rządu już nie dostaniemy.
fot. iswinoujscie.pl
O podjęcie inicjatywy zmiany ustawy, w celu pozyskania środków z budżetu państwa na dalszą pomoc w utrzymywaniu przeprawy i tunelu wnioskowała publicznie kilkakrotnie radna Joanna Agatowska.
Prezydenta Janusz Zmurkiewicz napisał w końcu pismo do Premiera Mateusza Morawieckiego Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź dostał 22.09.2021 r. z Ministerstwa Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej i była negatywna. Ale wyniknęło z niego coś o czym mieszkańcy nie wiedzieli. Już 18 grudnia 2018 r. (trzy miesiące po podpisaniu Umowy na budowę Tunelu i miesiąc po wyborach samorządowych) Janusz Żmurkiewicz złożył do Rządu pisemną deklarację, że po zrealizowaniu tunelu nie będzie konieczności wnioskowania o dofinansowanie przepraw promowych z rezerwy ogólnej. Szacowane koszty pozostawienia dwóch Bielików i Karsibora wraz z załogami i administracją to ok. 13 – 15 mln. rocznie. Cały koszt utrzymania spadnie teraz na budżet miasta, a do tego dojdzie utrzymanie tunelu. Razem może to kosztować ok. 20 mln. zł co jak informowała zastępca prezydenta Barbara Michalska, mocno obciąży koszty bieżące miasta.