Zachodnia obwodnica Szczecina, projektowana jako przedłużenie trasy S6 od węzła Goleniów do Kołbaskowa, spowoduje rewolucyjne zmiany na regionalnej mapie drogowej. Wygodniejszy i szybszy będzie dojazd nad morze, na lotnisko i do przejść granicznych, ciężarówki z Z.Ch.Police nie będą przebijać się przez Szczecin, usprawniony zostanie ruch lokalny. Korzyści dla mieszkańców i dla środowiska są oczywiste. Powstanie ZDOS oznacza jednak konieczność wprowadzenia szeregu zmian na sieci dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad napisała w tej sprawie do samorządów jako właścicieli i zarządców infrastruktury. Województwo Zachodniopomorskie poproszono o zajęcie stanowiska w sprawie przejęcie sześciu odcinków dróg zaprojektowanych w ramach ZDOS. To m.in. o fragmenty DW 114 przy planowanym węźle Tanowo, skrzyżowanie z DW 115, planowane dojazd do węzła Police od DW 114 oraz DW 111 przy węźle Modrzewie.
- Wielokrotnie deklarowaliśmy gotowość współpracy z GDDKiA w związku z realizacją zachodniej obwodnicy Szczecina. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Pomorza Zachodniego - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - Jako samorząd województwa zainicjowaliśmy projekt zachodniego drogowego obejścia Szczecina, zleciliśmy opracowanie studium wykonalności, uzyskaliśmy decyzję środowiskową, którą w styczniu 2018 przekazaliśmy GDDKiA. I nadal robimy wszystko, by obwodnica powstała jak najszybciej. Wyraziliśmy, na piśmie, gotowość przejęcia odcinków, które powstaną w wyniku przebudowy dróg wojewódzkich czy też budowy zupełnie nowych jezdni na dojazdach do planowanej trasy ekspresowej.
Chodzi o odcinki o długości od 1,2 km do niespełna 200 metrów. Niektóre z nich Województwo Zachodniopomorskie jest gotowe przejąć pod pewnymi warunkami. Przykład? DW 115 ma przechodzić nad obwodnicą (trasa S6) po wiadukcie. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych takie skrzyżowanie powinno być zarządzane przez zarządcę drogi wyższej kategorii, czyli przez GDDKiA. Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ proponuje przejęcie utrzymania drogi, ale bez utrzymania konstrukcji wiaduktu.
Podobnie jest z drogami dochodzącymi do węzłów. Zgodnie z Ustawą powinny być w całości zarządzane przez GDDKiA. Województwo wyraża gotowość przejęcia wybranych odcinków, ale musi to być powiązane ze zmianami całego układu komunikacyjnego na danym obszarze. Przykładem jest planowane połączenie DW 114 z węzłem Police. Ten odcinek może stać się obwodnicą Polic, jeśli obecna droga gminna, ul. Piotra i Pawła, stałaby się drogą wojewódzką i została gruntownie zmodernizowana. A miasto Police przejęłoby odcinek DW 114 przechodzący przez centrum.
W odpowiedzi na pismo szczecińskiego oddziału GDDKiA marszałek województwa akcentuje również dynamiczny rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim i prosi o realizację ciągów pieszo-rowerowych lub dróg rowerowych przy planowanych przebudowach dróg wojewódzkich związanych z projektem ZDOS.
Sugeruje również zaprojektowanie ronda na przewidzianej do przebudowy drodze w Tanowie, z uwagi na kursujące tam autobusy komunikacji miejskiej.
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina (ok. 52 km) jest zaplanowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa. Pod Odrą ma powstać pięciokilometrowy, podwójny tunel (Police – Święta). ZDOS będzie prowadzić od węzła Goleniów Północ – jako przedłużona trasa S6 – aż do A6 w Kołbaskowie. W ramach inwestycji powstaną nowe węzły drogowe: Modrzewie, Police, Tanowo, Dobra, Dołuje, Będargowo.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego