W lipcu Urząd Miasta rozpoczął konsultacje w sprawie „koncepcji systemu zarządzania ruchem”. Zapytaliśmy o odzew mieszkańców i o to, co z ich opiniami czy pomysłami zrobił magistrat.
- Konsultacje społeczne trwają od lipca. Do tej pory miały charakter edukacyjno-informacyjny - informuje rzecznik prezydenta Jarosław Jaz. - Na stronie urzędu umieściliśmy wiele materiałów dotyczących spraw komunikacyjnych oraz wywiadów z ekspertami. Przeprowadziliśmy badanie ankietowe wśród mieszkańców Świnoujścia na temat postrzegania istniejącego systemu komunikacji w mieście i określenia preferencji w zakresie możliwości zmian.
16 września rozpoczął się II etap konsultacji.
- Nadal będziemy prezentować na stronie miasta merytoryczne materiały, ale rozpoczęliśmy także cykl spotkań z poszczególnymi grupami mieszkańców - przekazał nam rzecznik. - Do tej pory spotkaliśmy się z zarządcami nieruchomości, z osobami z niepełnosprawnością, seniorami i przedstawicielami branży hotelarskiej. W najbliższych dniach odbędą się kolejne spotkania.
Rzecznik dodaje, że magistrat rozmawia z mieszkańcami także podczas spotkań w mobilnym namiocie konsultacyjnym.
- Jego miejsce zmieniamy, żeby dotrzeć do jak największej liczby osób (Plac Wolności, prom) - kontynuuje Jarosław Jaz. - W październiku zorganizowany będzie także webinar z ekspertami oraz przedstawicielami miasta Lund ze Szwecji.
Uwagi i propozycje dotyczące zmian komunikacyjnych zbierane są dalej pod adresem konsultacje@um.swinoujscie.pl.
O co chodzi z konsultacjami?
Wraz z uruchomieniem tunelu wzrośnie ruch samochodowy w naszym mieście. Na zlecenie Urzędu Miasta w Świnoujściu eksperci opracowali trzy różne scenariusze rozwoju transportu drogowego na następne lata.
Wariant zachowawczy „koncepcji systemu zarządzania ruchem” na pierwszym miejscu stawia potrzeby komunikacyjne kierowców samochodów. Zalety tego rozwiązania to: zwiększenie niezawodności sieci drogowej oraz krótkotrwała poprawa warunków ruchu i warunków parkowania – piszą autorzy opracowania. – Zakłada się, że wszystkie osoby chcące znaleźć miejsce postojowe w mieście będą mogły to zrobić gdyż wybudowana zostanie sieć parkingów (w tym kubaturowych). Zwiększy się także liczba osób chcących odwiedzić miasto, gdyż warunki ruchu będą bardzo dobre.
Autorzy analizy zastrzegają jednak, że taki stan potrwa do kilku lat po oddaniu tunelu do użytku.
W drugim wariancie: zorientowanym na mieszkańców priorytetem mają być piesi i rowery. Z centrum miasta i dzielnicy nadmorskiej wyeliminowany zostanie ruch samochodowy. Dla tych, co nie chcą pieszo czy rowerem, będzie miejska komunikacja. Ograniczone zostaną możliwości jazdy autem i jego parkowania.
„Wadą opisywanego scenariusza jest także fakt, iż dojazd w niektóre miejsca w mieście będzie mocno ograniczony – czytamy w opracowaniu. – Przykładem będzie Dzielnica Nadmorska, do której wjazd będzie możliwy dla mieszkańców, dostawców i turystów udających się do pensjonatów. W przypadku zamknięcia ul. Chrobrego, przejazd do Dzielnicy Nadmorskiej będzie wydłużony co ma na celu zniechęcenie osób do wykorzystania samochodu osobowego w przejazdach przez Dzielnicę Nadmorską tranzytem.”
Wariant trzeci -zrównoważonego rozwoju -zakłada równomierne wykorzystanie wszystkich środków transportu, z lekką przewagą dla samochodu osobowego jako podstawowego środka transportu w podróżach – czytamy w opracowaniu. Żeby nie było jednak tak różowo: „W tym scenariuszu w celu zahamowania wzrostu podróży realizowanych samochodem, zakłada się ograniczenie inwestycji drogowych oraz parkingowych planowanych w mieście – czytamy w „koncepcji systemu zarządzana ruchem”. – Te będące w realizacji powinno się dokończyć, natomiast z uwagi na chęć wykorzystania pozostałych środków transportu, pozostałe inwestycje powinny zostać zweryfikowane i mocno ograniczone w celu zahamowania rosnącej popularności samochodu osobowego jako podstawowego środka transportu w podróżach po mieście.”
Inne ciekawe fragmenty:
„W scenariuszu zrównoważonym w celu ograniczenia wpływu ruchu samochodów osobowych na układ miasta, należy wprowadzić restrykcje dla tej grupy użytkowników. W tym celu należy ograniczyć inwestycje drogowe na rzecz poprawy infrastruktury rowerowej i pieszej.”
„Powinno się zweryfikować politykę parkingową, aby nie zapewniać dodatkowej chłonności parkingowej, a co za tym idzie w przyszłości, aby nie było konieczne rozbudowanie sieci parkingów.”
„Podział zadań przewozowych w tym scenariuszu zakłada wzrost podróży transportem zbiorowym co jest możliwe do osiągnięcia tylko poprzez priorytet dla transportu zbiorowego i ograniczenie ruchu na niektórych ulicach z wyłączeniem Komunikacji Autobusowej.”
Całe opracowanie można przeczytać pod linkiem: https://bit.ly/3xAqdtr