Inicjatywa obywatelska BI Lebensraum Vorpommern zaprosiła parlamentarzystów UE, aby zapoznali się na miejscu z projektem świnoujśkiego portu kontenerowego. Wszyscy zainteresowani w tym przedstawiciele organizacji i urzędów będą mieli możliwość zadać pytania przybyłym parlamentarzystom UE. Tłumaczenie jest zapewnione.
Planowany jest spacer po molo w Ahlbecku z widokiem na zagrożoną Zatokę Pomorską, a po tym odbędzie się wyjazd rowerowy na teren planowanego terminalu kontenerowego.
Uczestnicy spotkania:
Helmut Scholz (poseł do PE, DIE LINKE), Hannah Neumann (poseł do PE, partia BÜNDNIS
90/DIE GRÜNEN – siostrzana partia niemiecka Zielonych ), Mignon Schwenke (członkini parlamentu Landtagu Meklemburgii-Pomorza Przedniego, DIE LINKE), przedstawiciele BUND związku krajowego Meklemburgii-Pomorza, polskiej inicjatywy obywatelskiej oraz BI Lebensraum Vorpommern e. V.
Wątek zorganizowanego spotkania:
Poprzez niedawno ogłoszony "Zielony Ład" UE wzmocniła szczególną pozycję ochrony przyrody w projektach gospodarczych. Do tej pory rozwój wg "Ładu" odbywał się kosztem przyrody, bez ochrony której życie ludzkie będzie niebawem co najmniej zagrożone.
W dniu 11 sierpnia 2021 r. odwiedzi wyspy dwoje Euparlamentarzystów, którzy opowiadają się za "Zielonym Ładem", a jednocześnie potępiają masowe niszczenie przyrody nad Zatoką Pomorską poprzez uprzemysłowienie regionu na prawym brzegu Świny. Polityka, która postrzega obszary podlegające ochronie przyrody jako tanie zasoby gruntowe dla ekspansji miast i nowych terenów gospodarczych nie pasuje już do europejskiego "Zielonego Ładu".
Polski rząd nie rezygnuje z planów masowej industrializacji w obszarze będącym pod ochroną Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURY 2000 (PLH320019, PLH320018, PLB320002) przy ujściu Świny na wyspie Wolin. W planach jest budowa infrastruktury a w tym terminal kontenerowy, port paliwowy oraz masowy port zewnętrzny zlokalizowany na wybrzeżu Bałtyku. Ogłoszono kolejny konkurs na realizatora projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego, ponieważ do tej pory nie wyłoniono inwestora.
Ta masowa industrializacja na europejskich obszarach ochrony przyrody nad Morzem Bałtyckim jest częścią polskiej strategii gospodarczej polegającej na budowie nowych szlaków handlowych od Bałtyku na południe Niemiec aż do Morza Adriatyckiego. Częścią tej strategii jest również uczynienie Odry żeglowną, co zniszczy jeden z największych naturalnych krajobrazów rzecznych w Europie.
Według udzielonych informacji z Brukseli polskie urzędy wszczęły w dniu 21 grudnia 2020 r. postępowanie w sprawie decyzji środowiskowej dotyczącej pozwolenia na realizację projektu portu kontenerowego. Zgodnie z Dyrekcją UE ENV.D.3 (ds. Ochrony Przyrody), obowiązkiem organów polskich jest przeprowadzenie kompleksowej oceny oddziaływania na środowisko, w tym analizę jego wpływu na integralność obszaru Natury 2000, oraz konsultacji ze społeczeństwem, na które może oddziaływać projekt, ze wskazaniem skutków i konsekwencji wynikających z realizcji tego projektu.
Do tej pory organy polskie nie wywiązały się z obowiązku informowania i konsultowania ze społeczeństwem, naruszając tym samym dwustronny traktat między Polską a Niemcami o realizacji OOŚ w kontekście transgranicznym, jak również dyrektywy UE w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ).
W dniu 18.10.2020 r. inicjatywa obywatelska złożyła petycję UE (1018/2020) do Parlamentu Europejskiego, aby zwrócić uwagę na te nadużycia, a także aby poprzeć petycję UE (0225/2018) polskiej inicjatywy obywatelskiej Stowarzyszenie Prawobrzeża Świnoujście.
Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern odniosła w dniu 23 marca 2021 r. pierwszy sukces przed Komisją Petycji przy Parlamencie Europejskim. Komisja Europejska została zobowiązana do skontaktowania się z polskimi urzędami i wywarcia odpowiedniej presji politycznej w sprawie budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego na obszarze Natury 2000 na prawobrzeżu Świnoujścia.
DG ENV (Środowisko) wezwie Polskę do dostosowania swoich przepisów do prawa UE, a także Niemcy do podjęcia działań.
Materiał informacyjny:
Opinia Komisji Petycji z dnia 23 marca 2021 r.:
Komisja Petycji podjęła decyzję o zarządzaniu od Komisji Europejskiej dalszej kontroli budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ponadto Komisja Petycji podjęła decyzję o wystosowaniu listu do rządu polskiego, aby wyrazić obawy posłów co do możliwych konsekwencji projektu z punktu widzenia środowiskowego i społecznego oraz o zwrócenie się o wyjaśnienie, czy ocena oddziaływania na środowisko dla tego projektu została przeprowadzona prawidłowo w kontekście polskiej specjalnej ustawy o inwestycjach budowlanych.
Opinia Dyrekcji D - Kapitał Naturalny ENV.D.3 - Ochrona przyrody, 23 marca 2021 r.:
"Zgodnie z informacjami, którymi dysponuje Komisja, w dniu 21 grudnia 2020 r. urzędy polskie wszczęły postępowanie w sprawie pozwolenia ze strony ochrony przyrody dla tego projektu. Obecnie obowiązkiem urzędów polskich jest przeprowadzenie kompleksowej oceny oddziaływania projektu na środowisko, w tym analizę jego wpływu na integralność danego obszaru Natura 2000, a także do konsultacji ze społeczeństwem, na które projekt może mieć wpływ, w tym transgraniczne skutki tego projektu.
Dotyczy to następujących traktatów:
- Naruszenie dyrektyw UE dotyczących sieci Natura 2000:
• Dyrektywa ptasia (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa - wcześniej Dyrektywa Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa) - określa kryteria do wyznaczania ostoi dla gatunków ptaków zagrożonych wyginięciem;
• Dyrektywa siedliskowa (Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory) - ustala zasady ochrony pozostałych gatunków zwierząt, a także roślin i siedlisk przyrodniczych oraz procedury ochrony obszarów szczególnie ważnych przyrodniczo.
Artykuł 6 ust. 1 i 4 dyrektywy siedliskowej
- Naruszenie dyrektyw UE w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (EIA)
projektów publicznych i prywatnych (2011/92/UE, 2014/52/UE):
Już w momencie ogłoszenia projektu wszystkie państwa UE będące w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji, których może ona dotyczyć, muszą być poinformowane o szczęciu postępowania.
Zgodnie z uzyskanymi informacjami, przeciwko Polsce wszczęto postępowanie w sprawie naruszenia przepisów (sygn. akt 2016/2046) z powodu braku transpozycji dyrektywy w kwestii oceny oddziaływania na środowisko w przypadku niektórych projektów publicznych i prywatnych.
Wg swojej uzasadnionej opinii z dnia 7 marca 2019 r., wydanej zgodnie z art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej art. 258 Traktatu (TFUE), Artykuł 1, Komisja stwierdziła, że Polska nie wywiązała się ze swoich zobowiązań wynikających z dyrektywy EIA.
- Naruszenie dwustronnego traktatu między Polską a Niemcami o realizacji OOŚ w kontekście transgranicznym w ramach konwencji ESPOO
Dr. Rainer Sauerwein
Członek zarządu Inicjatywy Obywatelskiej Lebensraum Vorpommern e.V.
Alians na rzecz Zatoki Pomorskiej Seebad Heringsdorf, 4 sierpnia 2021