Świnoujski terminal podobnie jak dziś Hamburg czy Bremenhaven ma szansę stać się jednym z HUB - ów transportowych, gdzie obok podstawowej działalności przeładunkowej realizowane są również przerzuty wojsk, wyposażenia i środków bojowych z wykorzystaniem transportu morskiego.
Walory lokalizacyjne przemawiają za jak najszerszym zakresem wykorzystania terminalu
Terminal kontenerowy w Świnoujściu z racji swoich walorów lokalizacyjnych i dostępowych jest znakomicie predystynowany do jego wykorzystania zarówno do obsługi transportów cywilnych jak i militarnych. Przyszły terminal zlokalizowany będzie w porcie zewnętrznym w Świnoujściu na wschód od terminalu LNG, poza terenem zurbanizowanym, co zapewni możliwość izolacji i ścisłej ochrony terenu, jak również minimalizuje oddziaływanie na środowisko naturalne i tereny zamieszkałe. Dodatkowo - Świnoujście jako port bazowy położony jest na szlaku Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Przedpole i infrastruktura terminalu także mają potencjał
Obecna głębokość toru podejściowego do terminalu wynosząca 14,5 m (w przyszłości planuje się jej zwiększenie do 17 m) umożliwi nieograniczony ruch największych statków kontenerowych, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie. Terminal zapewni jednoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 m oraz jednej o długości do 200 m. To w znaczącym stopniu podniesie wskaźnik przepustowości transportowej zachodniego wybrzeża, ponadto stanowić będzie alternatywę dla portu w Szczecinie. Zakładana infrastruktura terminalu oprócz normalnej działalności przeładunkowej jest w stanie umożliwić płynny załadunek i rozładunek wojskowych pojazdów kołowych i gąsienicowych oraz ich postój na tym terenie.
Skomunikowanie z zapleczem gwarantuje sprawne przemieszczanie sprzętu wojskowego
Sztab Generalny WP wskazuje także na potencjał wynikający z dostępności bezkolizyjnych połączeń terminalu z zapleczem. Terminal poprzez tory zdawczo-odbiorcze, przyjazdowo-odjazdowe i ładunkowe w bezpośredni sposób łączyć się będzie z linią kolejową E-59 i CE-59. To pozwoli na szybkie przyjęcie statków, rozładunek sprzętu wojskowego i jego dalszy transport koleją. Z kolei droga ekspresowa S-3 stanowiąca element międzynarodowej drogi E65, z którą terminal będzie miał bezpośrednie połączenie poprzez odcinek dojazdowy o długości 3 km umożliwi szybki rozładunek i dalsze przemieszczanie sprzętu wojskowego po drogach.