Blue Velo to trasa północ-południe wyznaczona w pięciu województwach zachodniej Polski. W przyszłości ma mieć nawet 1000 kilometrów i umożliwiać bezpieczną podróż na dwóch kółkach znad morza do granicy z Czechami. Na Pomorzu Zachodnim zaczyna się w Świnoujściu, biegnie przez Międzyzdroje, Wyspę Wolin, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego, a dalej przez Szczecin, Gryfino, Trzcińsko-Zdrój, Dębno, Dargomyśl, Chwarszczany do Kostrzyna Nad Odrą. To łącznie 275 km. Każdego roku przybywa nowych odcinków szlaku, rozbudowywana jest również infrastruktura towarzysząca – miejsca odpoczynku rowerzystów (ławki, stojaki, wiaty), tablice edukacyjne, oświetlenie, znaki.
- Velostrada znad Bałtyku wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i Odry ma ogromny potencjał, a przede wszystkim oferuje coraz wyższy standard podróżowania. Kolejne budowane odcinki sprawiają, że ta trasa z każdym sezonem zyskuje popularność – mówi wicemarszałek Tomasz Sobieraj, nadzorujący inwestycje drogowe w regionie. – Mieszkańców województwa i turystów na pewno ucieszy wiadomość, że przygotowujemy już następne inwestycje na tym szlaku. To będą nowe ścieżki, krótsze i dłuższe łączniki istniejących odcinków, na przykład wzdłuż drogi wojewódzkiej 111 do Stepnicy, a także oznakowanie ponad 70 kilometrów – wyjaśnia Tomasz Sobieraj.
Przygotowywany jest przetarg na budowę i oznakowanie ścieżek rowerowych w gminach: Goleniów, Stepnica, Kołbaskowo, Widuchowa, Trzcińsko-Zdrój i Dębno. Całkowita długość odcinków inwestycyjnych wyniesie 6,68 km. Dwa odcinki powstaną wzdłuż DW 111 w miejscowościach Krępsko i Kąty (4,22 km), jeden wzdłuż DW 120 w Gryfinie (2,28 km) oraz dwa odcinki w Lubczynie (0,18 km). Projektowane drogi rowerowe będą miały nawierzchnię bitumiczną i szerokość 2-2,5 m.
Do oznakowania wyznaczono 70,72 km trasy: Czarnocin – Stopnica, Stepnica – Modrzewie, Szczecin – Rosówek, Trzcińsko-Zdrój – Dębno oraz Dębno – Dargomyśl.
Projekty realizuje Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Warto przypomnieć, że w 2018 r. zostały oddane do użytku dwa fragmenty Blue Velo: Gryfino – Trzcińsko-Zdrój i Dargomyśl – Chwarszczany, a w ubiegłym roku brakujące fragmenty na terenie Międzyzdrojów i Wolińskiego Parku Narodowego. Ostatnie przedsięwzięcie sfinansowano m.in. z Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VA.
Część trasy nadodrzańskiej została poprowadzona po nasypach nieczynnych linii kolejowych. Inwestycje w infrastrukturę rowerową pozwoliły uporządkować zdewastowane tereny (rozebrano stare rampy, słupy, pozostałości peronów czy budynków kolejowych), poprawić dostępność komunikacyjną i zwiększyć atrakcyjność turystyczną Pomorza Zachodniego.
Więcej wiadomości na temat sieci szlaków rowerowych, najświeższe informacje o trwających budowach i remontach, praktyczne wskazówki dla cyklistów – na stronach:
www.trasyrowerowe.wzp.pl
www.rowery.wzp.pl
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego