Choć jesteśmy w trudnym czasie i wydawałoby się, że ciężko teraz mówić o radości, odczuwać ją i celebrować, badanie pt. „Radość w życiu kobiet i mężczyzn” przeprowadzone przez IRCenter na zlecenie marki Kneipp z okazji obchodów jej 130-lecia, pokazuje, że w trudzie ostatnich kilkunastu miesięcy odkryliśmy moc radości. 73% Polaków deklaruje bowiem, że odczuwa radość raz lub więcej razy w ciągu dnia, a beztroskie rozbawienie, tzw. „dziecięcą radość” rodacy odczuwają średnio tylko 4 razy w tygodniu. Mieszkańcy północno-zachodniego regionu Polski, czyli województw wielkopolskiego, zachodniopomorskiego oraz lubuskiego, są najbardziej radosnymi Polakami. 77% mieszkańców tej części Polski uważa, że odczuwa radość raz lub więcej razy w ciągu dnia. Natomiast beztroskie rozbawienie, tzw. „dziecięcą radość” odczuwają częściej w porównaniu do innych regionów Polski - 4,28 podczas gdy średnia dla Polski to 4,01).
- Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy. W pandemii nauczyliśmy się dostrzegać małe rzeczy. Jeśli ciągle będziemy nasze szczęście uzależniać od dużych osiągnięć i zadowalać nas będą tylko rzeczy wielkie, to na co dzień nie doświadczymy wiele radości, a to z tych właśnie cegiełek zbudowane jest nasze poczucie szczęścia – mówi Jasiek Mela, podróżnik i działacz społeczny, najmłodszy w historii zdobywca dwóch biegunów w jednym roku, a zarazem pierwsza osoba z niepełnosprawnością, która tego dokonała. Mela został także ambasadorem akcji „Podziel się momentami radości” organizowanej przez markę Kneipp.
Niby jesteśmy radośni, ale nie do końca…
74% osób badanych z północno-zachodniego regionu Polski raz lub więcej razy w ciągu dnia odczuwa prawdziwe rozbawienie, ale zdecydowanie rzadziej doświadczają oni momentów, w których śmieją się tak, że boli ich brzuch. Sytuacja, w której wszyscy znaleźliśmy się tak nagle i na tak długo sprawiła, że zwróciliśmy się ku prostocie i najzwyklejszym aspektom codzienności. Stało się to jednocześnie naturalnym sposobem na przetrwanie, poradzenie sobie ze stresem i ciężarem tej rzeczywistości. Radość, często krocząca w parze z wdzięcznością pomaga w budowaniu szczęśliwego życia. To emocje, z których tworzymy naturalną tarczę, dzięki której radzimy sobie z trudami codzienności – mówi Ola Potykanowicz, psycholożka oraz ekspertka kampanii „NATURALNIE SZCZĘŚLIWE”. Zarówno radość jak i wdzięczność wymagają regularnej praktyki, która, jak pokazują badania psychologiczne, nie tylko poprawia nasz dobrostan, ale realnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne – m.in układ krwionośny i odporność. Pamiętajmy, o naszej mocy sprawczej w tej kwestii - radość i wdzięczność to naprawdę kwestia świadomego wyboru – dodaje Potykanowicz.
Radość kobiet i radość mężczyzn.
Wśród Polek większa grupa niż wśród Polaków odczuwa radość kilka razy dziennie i częściej. Badanie pokazało także pewne różnice między płciami w źródłach radości. Budowanie relacji oraz dbanie o nie sprawia kobietom więcej radości niż mężczyznom – to panie częściej (67%) w porównaniu do mężczyzn (60%) doświadczają jej przebywając z rodziną. Spędzanie czasu ze znajomymi i przyjaciółmi także większej ilości badanych pań (59%) niż panów (54%) tę radość przynosi. Bliskość z drugą osobą również częściej cenią kobiety (65%), podczas gdy tę odpowiedź zaznaczyło 63% panów. Ci natomiast częściej odczuwają radość z zajmowania się własnym hobby (51% do 41% u kobiet), a ponad połowa Polek deklaruje, że daje im ją zabawa z dziećmi. Tę samą odpowiedź rzadziej wskazywali mężczyźni (41%). Z kolei jeśli chodzi o wskazanie tego, co jest ważne dla dobrego i szczęśliwego życia, statystycznie kobiety częściej wybierały ruch, nawadnianie, bycie blisko natury, zaspokajanie swoich potrzeb, cieszenie się z małych rzeczy, sprawianie sobie radości, czy życie zgodnie z otaczającym ich światem.
Niech te różnice międzypłciowe będą zaproszeniem do tego byśmy się od siebie nawzajem uczyli. Kobiety, by zadbały o przestrzeń i czas na swoje pasje oraz czerpały z nich radość, a mężczyźni by bardziej zwrócili się ku rodzinie, a także bliskim i tam odnajdywali więcej radości – zachęca Ola Potykanowicz.
Powrót do naturalnego szczęścia
Dla zdecydowanej większości Polaków istotne w życiu są takie aspekty jak ruch (87%), przebywanie w bliskości z naturą (78%), dobre odżywianie (82%), odpowiednie nawadnianie (86%) oraz zachowanie równowagi (84%). Na przestrzeni ostatnich lat, w poszukiwaniu szczęścia konsekwentnie oddalaliśmy się od tego, co dla nas, ludzi jest naturalne. Przebywanie na łonie przyrody, aktywność na świeżym powietrzu to dla nas ewentualnie dodatkowe atrakcje i przyjemności, ale nie sposób na dobre życie. Pandemia niejako narzuciła nam tzw. slowlife. Zwolniliśmy i tym samym pozostaliśmy tu i teraz, bez możliwości planowania i życia przyszłością, oczekiwaniem na wyjazd, wakacje, czy realizację innych celów. To oczekiwanie, jak zaznacza psycholożka Ola Potykanowicz jest swego rodzaju pułapką – mitycznym przekonaniem, że jeśli spotka mnie coś wielkiego, wówczas będę szczęśliwym człowiekiem. Te wydarzenia jednak dają nam szczęście na bardzo krótko, bowiem nasz mózg niezwykle szybko adaptuje się i chce więcej. Możemy na to odpowiedzieć właśnie budowaniem szczęścia poprzez radowanie się małymi rzeczami.
Wprowadzenie drobnych zmian, zgodnych z nauczaniem bawarskiego duszpasterza Sebastiana Kneippa – prekursora marki Kneipp, pozwala odnaleźć naturalną drogę do zdrowia, radości z życia i przeciwdziałać stresowi. Dzięki bliskości z naturą, doświadczania radości z tej niezwykłej relacji, codzienne dostrzeganie otaczającego nas dobra płynącego z darów natury i pozornie zwykłych momentów, celebrowanie chwil i praktykowanie wdzięczności możemy odbudować i odnaleźć w sobie naturalne szczęście. Radość bowiem mamy w naturze.
„Podziel się momentami radości” z Polakami i dla nich.
W tym roku marka Kneipp obchodzi jubileusz 130-lecia, który został zorganizowany pod hasłem „130 lat momentów radości z Kneipp”. Producent naturalnych kosmetyków pragnie tym samym zachęcić kobiety do życia w bliskości z naturą oraz do doświadczania radości z tej niezwykłej relacji. Z okazji obchodów, 17 maja ruszyła akcja społeczna oraz konkurs „Podziel się momentami radości”, którego zadanie polega na zamieszczeniu na kanałach SoMe zdjęć, ilustrujących momenty radości w ich życiu. W ramach akcji wygrać można udział w Kneipp Campie, który odbędzie się w październiku br.
- Pandemia sprawiła, że na nowo uczymy się żyć. Nie mogąc podróżować, spotykać się z najbliższymi, czy spędzać czas w galeriach handlowych zwróciliśmy się ku naturze. W tej bliskości Polacy odnaleźli ukojenie, zdrowie i równowagę, tak ważną w dzisiejszym świecie. Marka Kneipp zachęca, aby czerpiąc z darów natury rozkwitnąć nową energią i uruchomić lawinę beztroskiej radości Polaków. Chcemy stworzyć morze dobrej energii i tym samym pokazać Polakom, że nawet w trudnych sytuacjach możemy znaleźć powody do radości. Więcej informacji na temat konkursu, który potrwa do września, znajduje się na stronie www.swiatkneippa.pl/konkurs – opowiada Ewa Łusiak, Marketing Managerem marki Kneipp.
Jasiek Mela i Ola Potykanowicz w inspirującej rozmowie zachęcają do dzielenia się radością i szczęściem
Jasiek Mela, podróżnik i działacz społeczny wraz z psycholożką Olą Potykanowicz, specjalizującą się w nurcie psychologii pozytywnej podjęli temat radości oraz szczęścia i wspólnie z dziennikarką radiową Justyną Dżbik-Kluge i Ewą Łusiak w niezwykłej rozmowie podzielili się swoimi doświadczeniami, wiedzą i obserwacjami.
#radośćZkneipp
#kneipp_polska
#naturalnieszczesliwe
Agnieszka Mroczek