Najlepszy wynik w kwietniu 2021 wobec kwietnia 2020 notuje węgiel, wzrost o 165,4 proc. Z tym ładunkiem porty obsłużyły 4 statki w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się drobnica wzrost o prawie 27 proc. W tym znaczący, bo o 34,3 proc. wzrost drobnicy promowej.
W tej grupie zanotowano więcej drobnicy kontenerowej w TEU (+35 proc), wzrost drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych. Miejsce na podium przypadło także rudzie. Ta kwiecień 2021 zakończyła wynikiem o prawie 13 proc. lepszym aniżeli rok temu. Wpłynęło na to w sumie 5 statków, w tym z rudą żelaza z Liberii i RPA, z koncentratem miedzi oraz z rudą manganu.
W kwietniu br. na plusie są także paliwa ze wzrostem na poziomie 5,3 proc. W tej grupie porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 12 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim.
W kwietniu br. w stosunku do kwietnia ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 25,1 i 9,7 proc.
Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po czterech miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 64 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel, drobnica i zboża z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 51, 11 i 3,1 proc. W czołówce znalazły się też kontenery w TEU, wzrost o 4,5 proc.
W okresie styczeń-kwiecień 2021, wobec ub. roku utrzymują się na minusie przeładunki w takich grupach, jak inne masowe i paliwa.
Jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu dowiódł ostatni ponad roczny czas pandemii. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Te pozostały w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki jeżeli chodzi o przeładunku wyniosły jedynie 3 proc. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Natomiast potem od września do końca roku były już wzrosty przeładunkowe.
W tej chwili wszystko już praktycznie wraca do normy. Wrócił do portu węgiel, wróciła ruda, wróciło zboże, powoli odbudowują się kontenery w Szczecinie. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie porty przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku.
Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
(Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ)