Sprawdź stan techniczny!
Stan techniczny roweru jest bardzo ważny. Rower obowiązkowo wyposażony musi być w dzwonek o nieprzeraźliwym tonie, przynajmniej jeden sprawnie działający hamulec, co najmniej jedno światło przednie barwy białej lub żółtej, świecące ciągłym lub migającym światłem, przynajmniej jedno światło tylne czerwone odblaskowe innego kształtu niż trójkątny oraz najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym, lub migającym światłem koloru czerwonego, a także kierunkowskazy – jednak tylko w przypadku kiedy konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu za pomocą ręki.
Jeżeli rowerzysta porusza się rowerem w dzień, kiedy światła nie są wymagane, nie musi posiadać ich zamontowanych na rowerze. Nie dotyczy to jednak światła odblaskowego barwy czerwonej z tyłu roweru, które musi być zamontowane na stałe.
Dodatkowe wyposażenie, większe bezpieczeństwo!
Pomimo że dodatkowe wyposażenie nie jest wymagane, może ono uratować życie! Rowerzysta wyposażony w atestowany kask rowerowy oraz kamizelkę odblaskową jest znacznie lepiej widocznym i chronionym uczestnikiem ruchu drogowego.
Jak jeździć?
Na to pytanie odpowiada artykuł 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
" 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 obowiązki i zakazy dotyczące kierującego rowerem lub motorowerem ust. 1 lub art. 16 obowiązek prawostronnego ruchu pojazdów ust. 4 i 5.
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
4. (uchylony)
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 zasady korzystania przez pieszego z chodnika, pobocza, drogi dla pieszych i jezdni ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10."
Warto dodać, że rowerzysta jako pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego, musi stosować się do znaków pionowych, poziomych oraz świetlnych. Dla własnego bezpieczeństwa powinien także zachować zasadę ograniczonego zaufania na drodze.
sierż. Kamil Zwierzchowski
Komenda Miejska Policji w Świnoujściu