iswinoujscie.pl • Piątek [20.08.2021, 12:43:44] • Świnoujście

Najwyższa Izba Kontroli zbada działania zarządu MSR „Gryfia”! Czy inspektorom uda się wyjaśnić także kwestie sprzedaży gruntów? Na razie, wokół tej sprawy zapadła głucha cisza!

Najwyższa Izba Kontroli zbada działania zarządu MSR „Gryfia”! Czy inspektorom uda się wyjaśnić także kwestie sprzedaży gruntów? Na razie, wokół tej sprawy zapadła głucha cisza!

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

Uchwałą nr 89/IX/21 Zarządu Spółki Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. z siedzibą w Szczecinie podjętą w dniu 19 lutego 2021 r. w zmieniony został Regulamin postępowania prowadzonego w trybie przetargu w sprawie przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i sprzedaży prawa własności zabudowy nieruchomości, położonych w Świnoujściu przy ul. Ludzi Morza. To jedna z ostatnich decyzji Zarządu stoczni podjęta zanim w jego siedzibie pojawili się… inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli. Niezależnie od tego czy wyniki kontroli mogą odwrócić jeszcze losy zakładu w Świnoujściu, trzeba zadać pytanie o los terenów, na których można by taką działalność prowadzić. Większość terenów została wystawiona na sprzedaż. Brakuje informacji o efektach. Pytanie w tej sprawie kierujemy do Zarządu Spółki w Szczecinie.

Autorów koncepcji wyprzedaży postyczniowych terenów zawód spotkał już na jesieni ubiegłego roku. Liczyli bowiem, że pierwszym chętnym do zakupu będzie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nadzieje zwolenników tej koncepcji już w 2020 roku ostudził jednak Prezes Zarządu Portu – Krzysztof Urbaś, który zapowiedział od razu, że – choć port cierpi na brak wolnych terenów-to spółka nie stanie do przetargu. Od tamtej pory Zarząd nie informował już o konkretnych krokach w tej sprawie.

14 kwietnia NIK poinformowała, że Inspiracją do podjęcia kontroli były dla NIK sygnały zarówno ze środowisk pracowniczych, obywatelskich, jak i parlamentarnych. Problematyka ta była przedmiotem korespondencji kierowanej do Prezesa NIK Mariana Banasia przez przedstawicieli związków zawodowych, a także przez posłów na Sejm RP. Kwestie podnoszone w tej korespondencji zostaną wzięte pod uwagę w ramach ustawowych uprawnień NIK.

Protesty, łącznie z ulicznymi demonstracjami na wjeździe drogi krajowej do Świnoujścia, oraz akcje związkowców na terenie stoczni śledzimy nie od dziś. Decyzja Prezesa Najwyższej Izby o kontroli wszczęciu kontroli to jeszcze nie „wyrok” dla autorów wyprowadzenia działalności stoczniowej ze Świnoujścia ale już wyraźny sygnał, że władze centralne dostrzegają niezrozumiałe decyzje w sprawie stoczni i wielki opór społeczny dla tej decyzji. Czy efektem dogłębnej analizy sposobu łączenia stoczni są w stanie ten proces powstrzymać i przywrócić do życia doskonale prosperujący / jeszcze kilka lat temu!/ zakład w Świnoujściu? Tego nie wiemy jeszcze. Wiemy za to, że, nawet w przypadku korzystnego dla załogi MSR w Świnoujściu orzeczenia i podjęcia próby przywrócenia do życia zakładu, może on mieć poważne kłopoty z powrotem do działalności. Zakład nie będzie mógł bowiem funkcjonować bez terenów pod działalność stoczniową. Te tymczasem szczeciński zarząd stoczni postanowił sprzedać. Proces rozpoczął się na jesieni 2020 roku.

Kontrola obejmie okres od 1 stycznia 2017 r. do dnia zakończenia kontroli, z uwzględnieniem faktów i dowodów wykraczających poza ten okres mających znaczenie dla badanej działalności. Czynności kontrolne obejmą Morską Stocznię Remontową Gryfia S.A. oraz Fundusz Rozwoju Spółek S.A.

Warto wyjaśnić, że S.A. z siedzibą w Warszawie to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Do jej zadań należy w szczególności gospodarowanie powierzonym majątkiem i wspieranie sektora morsko-stoczniowego, także w realizacji procesów restrukturyzacji. Jest ona większościowym akcjonariuszem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. FRS S.A. sprawuje tym samym nad MSR Gryfia S.A. nadzór właścicielski.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/70490/