iswinoujscie.pl • Niedziela [28.03.2021, 18:38:32] • Świnoujście

Czy jesteśmy przygotowani? Czytelnik pyta o procedury

Czy jesteśmy przygotowani? Czytelnik pyta o procedury

fot. iswinoujscie.pl

Wielki kontenerowiec blokuje Kanał Sueski. Jednostka stanęła w poprzek kanału. Nie przepłynie żaden statek. Starty finansowe są ogromne. A gdyby coś podobnego zdarzyło się u nas?

Ostatnio statek zablokował kanał - pisze jeden z naszych Czytelników.

Mowa o wielkim kontenerowcu, który blokuje Kanał Sueski. Jednostka stanęła w poprzek kanału. Nie przepłynie żaden statek. Starty finansowe są ogromne.

- Co by było, gdyby to zdarzyło się u nas? - dopytuje się nasz Czytelnik. - Czy jesteśmy przygotowani na taką ewentualność? Jakie są procedury? Jest jakiś sztab kryzysowy?

- Największe statki, przychodzące do portu w Świnoujściu, płyną w aktywnej asyście holowniczej, więc nie ma takiego zagrożenia - twierdzi Ewa Wieczorek, rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie i naczelnik Biura Dyrektora Urzędu. - Oprócz tego, statki przewożące ładunki niebezpieczne mają obowiązkową asystę jednostki pożarniczej.

W przypadku statków, dla których asysta holownika nie jest obowiązkowa, a doszłoby do jakiejś awarii czy wypadku, który groziłby zablokowaniem toru wodnego, bądź wymagałyby tego inne względy bezpieczeństwa żeglugi lub ochrony środowiska, to zgodnie z Przepisami Portowymi, kapitan portu może użycie holowników nakazać - kontynuuje rzeczniczka. - Jeśli doszłoby do jakiegoś dłuższego zablokowania toru w miejscu, gdzie statki nie mogą się minąć, wstrzymany musiałby zostać ruch innych statków w tym rejonie.

Ewa Wieczorek dodaje, że wszystko zależy także od rodzaju i skali takiego potencjalnego kryzysowego zdarzenia.

- Upewnienie się, czy załoga statku nie potrzebuje pomocy ratowniczej lub medycznej, czy nie ma zagrożenia dla ludzi i środowiska itp., powiadamiane wówczas są natychmiast inne służby – wyjaśnia.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/70163/