iswinoujscie.pl • Piątek [05.03.2021, 15:31:17] • Świnoujście
Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Maszyna TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu, została uruchomiona. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. Tempo drążenia wynosi około6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.
- Naszym celem jest silne Wybrzeże, które jest oknem na świat i integruje nas ze światem. Zachodnie Pomorze stanowi polską rację stanu. Wraz z tunelem pod Świną pokazujemy, że możliwa jest realizacja projektów trudnych, które przez wiele lat wydawały się nie do wykonania - mówił podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki.
- Przez bardzo wiele lat część Pomorza Zachodniego oddzielona była w jakiejś mierze od reszty naszego kraju. Rozpoczęcie wiercenia tunelu, to chwila ważna zarówno w wymiarze gospodarczym jak i kulturowym, która mam nadzieję zostanie zapamiętana - podkreślał w Świnoujściu Wiceprezes Rady Ministrów Jarosław Kaczyński.
- Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Cieszę się, że obecny rząd przełamał niemoc, która przez kilkadziesiąt lat nie pozwalała połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Dzięki realizacji tunelu, która odbywa się przy współpracy rządu i samorządu, już wkrótce będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny, nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu. Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Wyspiarka ruszyła do wyspy Wolin!
Maszynie TBM nadano imię Wyspiarka, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Na placu budowy została również poświęcona figura św. Barbary - patronki górników. Jak już wspomnieliśmy, w tym roku maszyna dotrze do wyspy Wolin. Kolejny rok potrwają dalsze prace - wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.
Maszyna drążąca
Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji to wykonawca może je zwrócić producentowi. Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. W miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób. Maszyna jest już zmontowana i rozpoczęła drążenie. Proces technologiczny związany ze startem maszyny TBM jest wieloetapowy i obejmuję rozruch wszystkich instalacji i systemów.
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk
Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą
Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne. Każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu. Wynika to z faktu, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów składających się na pierścienie obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2 700 tubingów, a kolejne są stale wytwarzane.