Obecnie trwa wyposażanie lodołamaczy, które przeszły już m.in. inspekcje klasyfikacyjne. Potwierdzono osiągnięcie gotowości jednostek „Ocelot” i „Tarpan” do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi.
– Zaawansowanie prac przy budowie obu jednostek jest już bardzo duże. Obecnie trwa ich wyposażanie. Mowa zarówno o siłowniach, urządzeniach nawigacyjnych jak i ogólnych elementach poszycia całej jednostki. Będą to najnowocześniejsze jednostki we flocie Wód Polskich i bardzo się cieszymy, że będą one używane właśnie w naszym mieście. To inwestycja potrzebna, która pozwoli na odmłodzenie floty lodołamaczy już w następnym sezonie – mówi Stefan Iwicki, koordynator polsko-niemieckiej akcji lodołamania i kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej.
- Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontowa Shipbulding S.A. i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta. Wodowanie będzie mieć miejsce po tym, jak obie jednostki zostaną kompletnie wyposażone. Zostaną one wówczas przeniesione na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego. Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których cztery jednostki weszły już do eksploatacji – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.
Michał Kaczmarek
Rzecznik Prasowy. Kierownik Działu Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej