Świnoujście buduje tunel. „Serce” maszyny jest już w komorze! Zobacz film!
fot. Andrzej Ryfczyński
„Serce” maszyny TBM, czyli łożysko główne z napędem, zostały już opuszczone do komory startowej. To pierwsze elementy z ponad 100, jakie trafią do 110 metrowej komory, która powstała na wyspie Uznam. Stąd w marcu zacznie się drążenie 1484 metrów tunelu. Całkowita długość tunelu w Świnoujściu, wraz z częścią wykonaną metodą stropową i odkrywkową, będzie mieć 1780 metrów i będzie najdłuższą drogową przeprawą w Polsce, wykonaną pod wodą.
W ubiegłym tygodniu w komorze startowej (gdzie maszyna rozpocznie drążenie) zamontowano tor stalowy dla bram maszyny TBM oraz kluczową część TBM, czyli łożysko z napędem. Montaż elementów „wielkiego kreta” odbywał się także na powierzchni, przy szybie startowym. Elementy są opuszczane przez dwa gigantyczne dźwigi o nośności 650 ton każdy.
- Tarcza będzie rosła z dnia na dzień – mówi Sławomir Skraba, kierownik budowy z firmy PORR. - Maszyna jest aktualnie montowana pod nadzorem producenta. Obok szybu startowego łączony jest tzw. „cutter head” czyli głowica urabiająca, która za kilka tygodni także znajdzie się w szybie startowym”.
fot. Andrzej Ryfczyński
Cały czas odbywa się odwadnianie komory startowej oraz uszczelnianie jej ścian szczelinowych. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne i ziemne przy rampie dojazdowej, czyli w segmentach od pierwszego do dziesiątego.
fot. Andrzej Ryfczyński
- Wykonawca trzyma się założonego harmonogramu prac i to nas jako inwestora cieszy. Do marca TBM ma być zmontowana i gotowa do rozpoczęcia faktycznego drążenia. Dla nas, mieszkańców Świnoujścia, to ważna chwila, która o kolejny duży krok przybliża nas do otwarcia tunelu – mówi Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. - A tunel to dla miasta i jego mieszkańców nowe możliwości rozwoju.