iswinoujscie.pl • Czwartek [26.11.2020, 16:22:13] • Świnoujście
Świnoujście buduje tunel. Rusza montaż wielkiego „kreta”
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
W przyszłym tygodniu rozpocznie się montaż maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) w szybie startowym, a to oznacza, że wielkimi krokami zbliża się początek drążenia tunelu pod Świną, który połączy wyspę Uznam i Wolin. Marzenie mieszkańców Świnoujścia i nie tylko o sprawnej komunikacji jest coraz bliżej spełnienia.
Cały tunel będzie miał 1780 metrów długości i połączy wyspy Uznam oraz Wolin. Gigantyczna maszyna TBM wydrąży pod Świną 1484 metry nowej drogi. Będzie wiercić 11 metrów pod ziemią, przy czym głębokość Świny to ok. 13 metrów. Maksymalne zagłębienie sięgnie aż 37,5 metrów pod poziomem morza.
Gigantyczny „kret” (TBM) wybudowany został w Chinach.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
W październiku, rozłożony na części, przypłynął do Świnoujścia. Tu został rozładowany i przewieziony na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam, gdzie zacznie drążenie. Teraz specjalny dźwig, który zostanie ustawiony przy szybie startowym, każdą z części maszyny opuści do wnętrza szybu. Tunnel Boring Machine składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Jej długość będzie sięgać 105 metrów, a średnica to ponad 13,4 metra.
Aby zmontowanie giganta już pod ziemią było możliwe, należało wcześniej odpowiednio przygotować komorę startową. W tym celu zamontowano tam pierścień startowy oraz łoże dla maszyny TBM, a także wykonano zbrojenie i betonowanie toru dla bram TBM. Cały czas trwa również budowa przyłączy elektroenergetycznych dla maszyny oraz montaż trafostacji. Jeśli wszystko będzie przebiegało tak sprawnie, jak dotychczas, wielki „kret” zacznie drążenie tunelu na przełomie lutego i marca.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
- Rozpoczęcie drążenia to dla nas szczególnie ważna chwila – mówi Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. – Kiedy TBM już wystartuje, to będzie centymetr po centymetrze drążyła tunel z wyspy Uznam na wyspę Wolin. I na ten moment mieszkańcy Świnoujścia czekają już bardzo niecierpliwie.
Maszyna TBM maksymalnie jest w stanie wydrążyć 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc będzie jednocześnie układać betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę będzie układała średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu. W sumie tych pierścieni będzie 785. Większość ma 2 metry długości, a 170 sztuk 1,5 metra.