iswinoujscie.pl • Piątek [30.10.2020, 21:06:27] • Świnoujście
Tunel w Świnoujściu. Na wyspie powstaje niemal 800 potężnych pierścieni
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Są już gotowe pierwsze segmenty, z których będzie wykonany tunel łączący wyspy Uznam i Wolin. Specjalna maszyna Tunnel Boring Machine (TBM), która będzie drążyła tunel pod dnem Świny, będzie jednocześnie układała te betonowe segmenty w pierścienie, a kolejne zabudowane pierścienie będą tworzyły pełną obudowę tunelu.
Segmenty powstają w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu wybudowano na wyspie Uznam. Obecnie każdej doby przy produkcji segmentów obudowy tunelu pracują 34 osoby.
- Odlewanie segmentów każdego pierścienia, które będą tworzyły obudowę tunelu, to kolejny krok do celu, jakim jest uruchomienie tunelu łączącego na stałe Świnoujście z resztą kraju – mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Pierścieni będzie w sumie 785. Większość (615 sztuk) o długości 2 metrów, a 170 sztuk o długości 1,5 metra
- Jeden 2-metrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton. Natomiast pierścień 1,5-metrowy waży 75 ton – wylicza Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.
Waga większego segmentu (dla dwumetrowego pierścienia) sięga 12,5 ton. Mniejszy segment (dla 1,5 metrowego pierścienia) waży 9,3 tony. Dla porównania - duży słoń afrykański waży dwie tony mniej.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Każdy segment jest odlewany z niesamowitą dokładnością. Szerokość jednego elementu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm.
Wcześniej, przed rozpoczęciem zasadniczej produkcji segmentów obudowy pomyślnie przeprowadzono testy mieszanki betonowej, odlano próbne segmenty dla pierścienia 1,5 m długości oraz 2,0 m długości, wykonano również próbny montaż pierścieni obudowy.
- Segmenty, składające się na pierścień obudowy, powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi – wyjaśnia Bogusław Konopko,
Inżynier Kontraktu z firmy SWECO.