Początki marki sięgają 13 grudnia 1920 r. kiedy Hans Riegel senior założył HARIBO. Nazwa najpopularniejszych na świecie żelek to skrót od jego imienia i nazwiska oraz nazwy miejscowości Bonn - HAns RIegel BOnn. Założyciel HARIBO miał mocny pomysł, odwagę przedsiębiorcy oraz osobistą pasję – to od samego początku stanowiło podstawę firmy i jej późniejszego globalnego sukcesu. Od początku swojego istnienia HARIBO wyznacza nowe standardy – stawia na wysoką jakość, ukierunkowanie na konsumentów i innowacyjne rozwiązania.
Wszystko zaczęło się jednak od torby cukru, marmurowej płyty, stołka, ceglanego pieca, miedzianego czajnika i wałka, a początkowa produkcja odbywała się na kilku metrach kwadratowych.
Rozwój firmy następował dynamicznie. Już w 1923 roku Hans Riegel zainwestował w pierwszy samochód z brandingiem, którym dowoził towar do klientów. Kolejnym sukcesem HARIBO było poszerzenie asortymentu o produkty z lukrecją w 1925 roku.
W ciągu 10 lat, do 1930 r., HARIBO zatrudniało 160 osób, a bezpośrednio przed drugą wojną światową miało ok. 400 pracowników. Lata 1939-1945 to trudny czas dla świata. Smutne motto „czołgi zamiast Goldbears ”stało się faktem. Biznes HARIBO osłabł, głównie ze względu na niedobór surowców. W tym czasie HARIBO produkowało przede wszystkim krople na kaszel, a także inne produkty farmaceutyczne, zapewniając w ten sposób przetrwanie firmy w czasie wojny. W tym czasie, w 1945 r., w wieku 51 lat, zmarł założyciel firmy Hans Riegel.
Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczął się nowy etap w historii HARIBO. Od 1946 r. na czele firmy stanęli synowie Riegela – Hans i Paul. Od początku postawili oni na dynamiczny rozwój firmy i innowacyjność, co zaowocowało szybkim sukcesem. Firma prężnie się rozwijała, a w 1950 r. – zaledwie pięć lat po wojnie – zatrudniała już około 1000 osób, ponad dwukrotnie więcej niż przed wojną.
Lata 60. XX wieku to kolejna ważna data w rozwoju firmy. Nastąpiła rewolucja polegająca na tym, że żelki – dotychczas pakowane w puszki lub dostępne luzem – zaczęły być dostępne w torebkach. Wprowadzenie torebek z okienkiem, przez które widać było zawartość opakowania, stanowiło ważny krok w rozwoju marki.
Złote Misie – początek ery żelek
Złoty Miś jest obecnie synonimem żelek i symbolem HARIBO. Został on stworzony przez Hansa Riegela seniora w 1922 roku. Obecnie, codziennie produkuje się 160 milionów Złotych Misiów, a HARIBO eksportuje je do ponad 100 krajów na całym świecie. Od 1980 roku Miś został również wprowadzony na opakowania produktów HARIBO. Goldbear to ikona, która symbolizuje firmę wewnętrznie i zewnętrznie.
Smak radości w wielu odsłonach
W połowie lat trzydziestych XX wieku HARIBO wprowadziło swoje ponadczasowe hasło reklamowe, które obowiązuje do dziś. W oryginale brzmiało ono: „HARIBO macht Kinder froh”… , a w połowie lat 60. zostało uzupełnione chwytliwym zwrotem „und Erwachsene ebenso”… Hasło to obowiązuje w komunikacji HARIBO do dziś, w Polsce znamy je jako: HARIBO – smak radości dla dzieci i dorosłych.
Motto HARIBO to jednak coś więcej niż slogan reklamowy. Stanowi ono DNA marki i idealnie podsumowuje to, co oznacza HARIBO: dziecięcą radość, szczęście i przyjemność dla wszystkich pokoleń.
Dziś HARIBO jest światowym liderem w segmencie żelek. Znakiem rozpoznawczym marki od początku istnienia są najwyższa jakość produktów, tradycyjna receptura, śledzenie trendów konsumenckich i odpowiadanie na nie zgodnie z preferencjami klientów. Te zresztą różnią się w zależności od kraju. Francuzi na przykład częściej sięgają po produkty takie jak pianki „Chamallows” i drażetki „Dragibus”. W Anglii bardzo popularna jest kompozycja „Starmix”, Skandynawowie uwielbiają lukrecję, a Hiszpanie – długie formy przypominające kable lub spaghetti. Polacy preferują żelki owocowe, jednak coraz częściej poszukują nowości i chcą eksperymentować z nowymi smakami, sięgając po warianty kwaśne, np. Happy Cola Kwaśne.
HARIBO na świecie
Ekspansja HARIBO na nowe rynki rozpoczęła się już w 1935 roku. Pierwszą lokalizacją, poza Niemcami, była Dania. Później, kolejno: Holandia (1961 r.), Francja (1967 r.) i Anglia (1972 r.). W 1982 r. HARIBO wkroczyło na rynek amerykański, a od 2016 roku obecne jest także w Brazylii. To właśnie w Bauru w Brazylii powstał pierwszy, poza Europą, zakład produkcyjny HARIBO. Obecnie HARIBO produkuje w 16 lokalizacjach w 10 krajach, posiada biura sprzedaży w 26 krajach i eksportuje do ponad 100 krajów.
Innowacja i odpowiedzialność
Innowacyjna fabryka HARIBO w Grafschaft działająca od 2018 roku jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. HARIBO wykorzystuje technologie nie tylko do wytwarzania produktów wysokiej jakości, ale także w trosce o środowisko, poprzez ograniczanie zużycia energii i korzystanie z energii odnawialnej.
Love brand
Najwyższa jakość produktów, kreatywność w zakresie wprowadzania nowości, łączenie tradycji z nowoczesnością oraz ukierunkowanie na potrzeby i preferencje konsumentów to znaki rozpoznawcze HARIBO. Dzięki nim marka cieszy się dużym zaufaniem klientów, jej rozpoznawalność sięga prawie 100% i jest postrzegana jako love brand. W czasie badań przeprowadzonych przez HARIBO w Polsce, blisko połowa ankietowanych zadeklarowała, że powstrzymałaby się od zakupu żelek marek konkurencyjnych w przypadku braku HARIBO w sklepie.
Katarzyna Tomczak
specjalista public relations