iswinoujscie.pl • Wtorek [27.10.2020, 17:36:31] • Świnoujście

Wyspiarze po obu stronach granicy łączą siły przeciwko budowie zewnętrznego terminalu kontenerowego

Wyspiarze po obu stronach granicy łączą siły przeciwko budowie zewnętrznego terminalu kontenerowego

fot. Organizator

Wyspiarze po obu stronach granicy, stowarzyszenia, inicjatywy obywatelskie, partie polityczne i branża turystyczna łączą siły przeciwko budowie zewnętrznego terminalu kontenerowego przy ujściu Świny w obszarze chronionym Natura 2000 i związanej z tym wycince czterystu hektarów lasów. Stawką jest status wszystkich uzdrowisk morskich z ich szczególnym mikroklimatem Zatoki Pomorskiej.

Morze Bałtyckie jest jednym z najbardziej użytkowanych przez żeglugę akwenów. W przypadku realizacji inwestycji związanych z portem kontenerowym, emisja zanieczyszczeń ze statków, jak również z dalszego zintensyfikowania żeglugi śródlądowej i transportu kołowego, spowoduje znaczne pogorszenie jakości powietrza w całym rejonie. Oprócz zdrowia ludzkiego i nieskażonej przyrody zagrożone są tysiące miejsc pracy w turystyce, rehabilitacji medycznej, rybołówstwie i wszystkich branżach bezpośrednio i pośrednio z nimi związanych.

Planowany falochron zewnetrzny o długości 2041 metrów zmieni obecne warunki w Zatoce Pomorskiej jeszcze bardziej na niekorzyść niemieckiej cześci wybrzeża wyspy Uznam podobnie jak istniejący już falochron Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Powstały układ prądów morskich powoduje wymywanie plaży począwszy od nadmorskiego kurortu Heringsdorf, aż na północ wyspy Uznam a pochwycony prądami morskimi materiał z plaż deponowany jest przy ujściu Świny - wejścia do obecnych portów w Świnoujściu i Szczecinie.

Wyspiarze po obu stronach granicy łączą siły przeciwko budowie zewnętrznego terminalu kontenerowego

fot. Organizator

Miejscowa ludność oraz mieszkańcy sąsiednich kurortów polskich i niemieckich obawiają się o swoje bezpieczeństwo ze względu na kolejne plany dotyczące: Powstawania nowych instalacji w terminalu gazowym; koncentrację potencjalnie niebezpiecznych inwestycji w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Planowany jest tam również kolejny port przeładunkowy paliwa lotniczego oraz wydobycie gazu ziemnego. Już w 2018 roku Stowarzyszenie Prawobrzeże, założone w dzielnicy Warszów w Świnoujściu, złożyło petycję europejską (nr 0225/2018).

Kolejna petycja UE (nr 1018/2020) została złożona we wrześniu br. w imieniu strony niemieckiej przez inicjatywę obywatelską Lebensraum Vorpommern e. V. (Stowarzyszenie Teren Dla Życia Pomorza Przedniego) mająca na celu zwrócenie uwagi na planowane naruszenia europejskich norm środowiskowych na Wolinie i negatywne skutki transgraniczne.

Wyspiarze po obu stronach granicy łączą siły przeciwko budowie zewnętrznego terminalu kontenerowego

fot. Organizator

Zainicjowano kampanię zbierania podpisów, przygotowaną przez Karin Erdmann ze Zdroju Ahlbeck, która ma na celu zwrócenie uwagi pani premier i rządu kraju zwiazkowego Meklemburgii- Pomorza Przedniego na tą problematykę. Uruchomiono kolejną petycję na portalu campact.de online skierowaną do pani kanclerz, której okręg wyborczy znajduje się na Pomorzu Przednim, mającą na celu pozyskanie rządu federalnego do przeprowadzenia odpowiedniej procedury oceny oddziaływania na środowisko w ramach międzynarodowej konwencji ESPOO i umowy bilateralnej z Polską. (weact.campact.de/petitions/kein-container-terminal-im-europaischen-schutzgebiet-natura-2000-auf-wollin?signature_token=2dd6ae5c4f457e92f318180924992b153a0a7232 ).

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/67977/