iswinoujscie.pl • Wtorek [18.08.2020, 12:40:38] • Świnoujście
Tunel pod Świną, Rozpoczyna się załadunek maszyny! Świnoujście czeka na giganta
fot. inf. pras. Miasto Świnoujście/SWECO)
W porcie Nansha w Chinach rozpoczął się załadunek gigantycznej maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu. W ciągu kilku dni wszystkie elementy maszyny, a jest ich 129 - zostaną umieszczone na statku Da Chang. Na przełomie września i października przypłyną do Świnoujścia.
Dystans jaki TBM pokona z Chin do Polski to ponad 10.350 mil morskich. Statek przypłynie do Polski Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.
Tym statkiem TBM przypłynie do Świnoujścia: www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5804643/mmsi:477592500/imo:9608398/vessel:DA_CHANG
fot. inf. pras. Miasto Świnoujście/SWECO)
Maszyna po przypłynięciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu przyszłego roku powinna rozpocząć drążenie tunelu.
- Tradycją jest, że maszynie przed startem, rozpoczęciem wiercenia, nadawane jest imię – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Chcielibyśmy, aby nazwę TBM wybrali mieszkańcy naszego miasta.
Mieszkańcy, którzy na to stałe połączenie czekają przecież już od kilkudziesięciu lat.
Zwykle takie maszyny noszą imiona kobiet. Już wkrótce na stronach internetowych miasta i portalach społecznościowych ogłoszony zostanie konkurs na imię dla TBM.
Dla tej gigantycznej maszyny o długości około 100 metrów, z tarczą o średnicy 13,46 metra budowany jest w Świnoujściu - na wyspie Uznam - równie duży szyb startowy. Będzie miał on około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie startowym będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku. TBM ważyć będzie 2740 ton.
fot. inf. pras. Miasto Świnoujście/SWECO)
Maszyna do startu potrzebuje infrastruktury i specjalnie wykonanego szybu. Na budowie trwają intensywne roboty, właśnie w tej części inwestycji. Kolejny tydzień prac to zakończenie trzech z siedmiu etapów zbrojenia, szalowania i betonowania stropu górnego komory startowej. Po stronie wyspy Uznam toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym izolowane są ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.
- W sekcji segmentów od 2 do 6 wykonywane są przesłony jet - grouting. Po tej stronie Świnoujścia, powstaje bajpas ulicy Karsiborskiej, po którym już wkrótce poprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. W rejonie powstającego układu drogowego przebudowywane są sieci gazu wysokiego ciśnienia, wodociągu, kanalizacji, teletechniki i sieci elektroenergetycznych – mówi Bogusław Konopko, Inżynier Kontraktu z firmy SWECO, która nadzoruje projekt.