Wizyty największych i najpiękniejszych wycieczkowców to z jednej strony dowód na prestiż portu, z drugiej zaś konkretne zyski. Na pokładzie takiej jednostki przebywają jednorazowo setki, a czasem nawet grubo ponad tysiąc pasażerów, którzy zwykle chcą zwiedzić port i miasto, skorzystać z miejscowych atrakcji, zjeść i wypocząć. Rejsy „cruiserów” cieszą się coraz większym zainteresowaniem zamożnych turystów zachodnich. Nic więc dziwnego, że porty na całym świecie konkurują miedzy sobą starając się przyciągnąć armatorów do siebie.
W Polsce pierwsza była Gdynia, która od kilku lat gości rocznie po kilkadziesiąt jednostek tego typu. Teraz do gry chcą wejść także Szczecin i Świnoujście. Czego potrzeba naszym portom by zaistnieć na tym rynku? To będzie jeden z głównych tematów piątkowej konferencji. Ponadto uczestnicy podzielą się informacjami z konferencji Seatrade Cruise Shipping Convention, która odbyła się w tym roku w Miami. Jednym z uczestników konferencji będzie Grzegorz Włoch z Polsatem Shipping Agency, który przedstawi aktualną sytuację na rynku cruiserów.
Świnoujska plaża - na horyzoncie widać statek EUROPA (fot. Sławomir Ryfczyński)
Takie statki wycieczkowe są zazwyczaj wspaniale wyposażone, nieskazitelnie utrzymane. EUROPA (statek ze zdjęcia) posiada jedne z najbardziej eleganckich sal klubowych. Na 11 pokładów zabiera 408 pasażerów oraz 264 osoby załogi. Każda z kabin jest elegancka i przestrzenna. Wszystkie są kabinami apartamentowymi (większość z balkonami) wyposażonymi w pokój wypoczynkowy, łazienkę z wanną i prysznicem, sejf, TV/video, komputer osobisty. Do dyspozycji gości znajdują się: 3 restauracje, 5 barów, basen (kryty i odkryty), jacuzzi, kasyno, sale klubowe, audytorium, business center, biblioteka, sala widowiskowa, salon piękności, centrum odnowy biologicznej, fitness center, centrum dziecięce, symulator do gry w golfa, butik/jubiler, centrum medyczne. Wyposażenie statku obejmuje również: 4 łodzie 100-osobowe, 7 zodiaków. Załoga statku posługuje się językiem angielskim, lecz dominują na statku pasażerowie z Niemiec.