iswinoujscie.pl • Czwartek [23.07.2020, 16:57:02] • Świnoujście

Terminal Promowy w Świnoujściu z każdym dniem zmienia swoje oblicze

Terminal Promowy w Świnoujściu z każdym dniem zmienia swoje oblicze

fot. Organizator

Na placu budowy parkingu dla 278 ciężarówek przy ul. Duńskiej kładziony jest już polbruk. To wszystko w ramach inwestycji przystosowania infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego.

Efekty budowy nowego parkingu dla ciężarówek odczują przede wszystkim mieszkańcy Świnoujścia. Tak zwane „tiry” nie będą już parkować na poboczach ulic wiodących do terminalu, a zaplecze sanitarne parkingu poprawi komfort oczekiwania kierowców na prom.

Koszt budowy parkingu realizowanej przez firmę Budimex to 55 mln złotych.

Terminal Promowy w Świnoujściu z każdym dniem zmienia swoje oblicze

fot. Organizator

Ponadto na terminalu prowadzona jest przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Nowy rękaw pasażerski umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych, natomiast budowa estakady nad stacją kolejową Świnoujście skomunikuje zaplecze z terenem terminala.

Stanowiska promowe nr 5 i 6 zostaną połączone w jedno, w rezultacie powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m, umocnione będzie także dno. Istniejąca rampa przeładunkowa zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35m szerokości i 180T nośności, co umożliwi cumowanie większych jednostek.
Całkowity koszt robót budowlanych przekracza 155 mln złotych.

Kolejna inwestycja w Terminalu Kontenerowym w Szczecinie
Terminal Kontenerowy w szczecińskim porcie wzbogaci się niebawem o kolejną suwnicę STS (ang. ship to shore). DB Port Szczecin Sp. z o.o. rozpoczął właśnie przetarg na jej zakup. Oferty można składać do 14 sierpnia.

Terminal Promowy w Świnoujściu z każdym dniem zmienia swoje oblicze

fot. Organizator

Inwestycja jest częścią projektu pod nazwą „Dostosowanie terminala kontenerowego DB Port Szczecin do obsługi statków o większym tonażu”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Według załączonej specyfikacji urządzenie musi być nowe, posiadać udźwig nominalny – minimum 65 ton pod chwytnią kontenerową i mieć możliwość podnoszenia kontenera na wysokość 35 metrów powyżej poziomu szyny odwodnej.

Współczesne suwnice do przeładunku towarów ze statku na nabrzeże (STS) to największe istniejące urządzenia do transportu kontenerów i jednocześnie jedne z największych typów produkowanych żurawi. W Terminalu Kontenerowym DB Port Szczecin funkcjonują obecnie 2 suwnice STS

Anna Dudra

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/66507/