Money.pl • Czwartek [28.08.2008, 07:16:16] • Polska

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych

fot. Sławomir Ryfczyński

W tym roku wartość rynku lodów urosła o blisko 10 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard złotych.

Między kwietniem a październikiem - apogeum przypada oczywiście na miesiące letnie - rodzimi wytwórcy sprzedają aż 85 proc. produkcji. Tylko co ósmy lód jest sprzedawany w chłodniejszej połowie roku.

Jednak polskie firmy nie mają powodów do narzekań - w tym roku wartość rynku urosła o prawie 10 procent - i według AC Nielsen przekroczyła granicę 1 mld zł (badająca ten rynek firma MEMBR podaje wartość 785 mln zł). Na dodatek jemy coraz więcej tzw. lodów familijnych (patrz ramka niżej), czyli takich, które dominują wszędzie tam, gdzie sezonowość rynku nie występuje.

Ale niewykorzystany potencjał wciąż jest spory, bo Polacy jedzą średnio tylko 3,5 litra lodów rocznie. Do europejskiej czołówki - jaką są kraje skandynawskie ze średnim spożyciem w wysokości ok 10 litrów rocznie - wciąż sporo nam brakuje. Wyprzedzają nas też nasi sąsiedzi. W Niemczech i Czechach średnia to 5 litrów rocznie. Europa i tak pozostaje daleko w tyle za światowym liderem. W USA każdy obywatel zjada średnio 22 litry lodów rocznie.

Jemy więcej droższych lodów...

Co ciekawe, jak wynika z najnowszych badań firmy AC Nielsen, liczba lodów sprzedanych w Polsce między kwietniem 2007 a marcem 2008 roku była praktycznie taka sama, jak w ciągu wcześniejszych 12 miesięcy i nieznacznie przekroczyła 124 mln litrów. Pomimo tego wartość rynku rośnie. Oznacza to, że jemy coraz więcej lodów droższych. Nie bez znaczenie jest też wzrost cen żywności, który musiał przełożyć się też na ceny zimnych przysmaków.

Jednak nadal blisko 2/3 przychodów producentów pochodzi ze sprzedaży lodów impulsowych. Pewnym wytłumaczeniem może być tu fakt, że stosunek ceny do ilości jest bardziej korzystny przy zakupie tych o większej pojemności.

...ale najczęściej i tak sięgamy po te na patyku

Jak wynika z badania firmy MillwardBrown SMG/KRC najczęściej sięgamy właśnie po lody impulsowe. Prawie 2/3 Polaków deklaruje, że kupuje te na patyku i inne małe lody. Co czwarta osoba w tej grupie deklaruje, że spożywa je 2 lub 3 razy w miesiącu. 43,3 proc. konsumentów sięga po nie co najmniej raz w tygodniu.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/6384/