iswinoujscie.pl • Niedziela [02.02.2020, 19:51:10] • Świnoujście

Port odkrywa karty! Pełna informacja na temat planowanego terminalu kontenerowego została opublikowana w serwisie Zarządu Portów

Port odkrywa karty! Pełna informacja na temat planowanego terminalu kontenerowego została opublikowana w serwisie Zarządu Portów

fot. Mat. prasowe

Dopiero w ostatnim dniu stycznia ukazała się informacja, na którą od wielu miesięcy czekaliśmy w Świnoujściu. Dokument jest zaproszeniem dla zainteresowanych firm do wyrażenia zainteresowania realizacją przedsięwzięcia pod nazwą Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu . Nie tyle jednak ogłoszenie o wszczęciu takiej procedury jest istotne dla Świnoujścia i jego mieszkańców co załączony szczegółowy opis inwestycji zawierający „Dostęp morski oraz parametry eksploatacyjne mola kontenerowego”.

Pośród najważniejszych parametrów przyszłej bazy dyrekcja portu wymienia głębokości techniczne. Do przyszłej bazy mogły zawijać jednostki o zanurzeniu do 15,5 m. W związku z tym wszystkie budowle hydrotechniczne: nabrzeża, obrotnica oraz tor wejściowy do awanportu muszą być przygotowane z docelową głębokością techniczną 17,0 m.

Osłonę przyszłej bazy przed falowaniem morza stanowić ma narzutowy falochron osłonowy, typu wyspowego. Projektowana długość tego falochronu to dwa kilometry! (2041 m.). Dla potrzeb bezpiecznego manewrowania kontenerowców musi zostać zbudowana nowa obrotnica o średnicy 800 metrów. Obrotnica ma zapewnić swobodę w manewrowaniu jednostek o całkowitej długości 400 metrów. Zostanie połączona połączona z basenem portowym o szerokości od 400 do 580 metrów. Inwestor na także, na własny koszt i ryzyko wybudować molo kontenerowe i przystosować je do potrzeb prowadzonej działalności, tj. eksploatacji ogólnodostępnego głębokowodnego terminalu kontenerowego.

Dostęp kolejowy do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu umożliwi podwójny tor dojazdowy o długości 3200 m, łączącym zmodernizowaną infrastrukturę kolejową linii 401 (Świnoujście Port – Szczecin Dąbie) z grupą torów przyjazdowo-odjazdowych i zdawczo-odbiorczych o łącznej długości 10400 m w części lądowej terminala oraz grupą torów rozładunkowych ulokowanych bezpośrednio na molu kontenerowym, o łącznej długości 6400 m. Układ kolejowy zostanie zelektryfikowany (z wyłączeniem torów przeładunkowych), dając możliwość wjazdu kompletnym pociągom trasowym bezpośrednio na molo kontenerowe, bez zbędnych i czasochłonnych procesów manewrowych. Powstanie także nowa droga dojazdowa, z której korzystać będą ciężarówki z kontenerami. Jej długość wynosić ma 2900 metrów. Droga połączy terminal z projektowaną drogą ekspresową S3 w węźle Łunowo, której przebieg i rozwiązania planistyczne są realizowane w ramach projektu GDDKiA pn.: „Budowa drogi S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn". Dalsze połączenie drogowe terminala z układem wjazdowym i systemem preawizacji dla pojazdów ciężarowych zaprojektowano w układzie bezkolizyjnym z dwoma wiaduktami. Przed układem wjazdowym przewidziano miejsce na parking buforowy z liczbą 286 miejsc postojowych dla pojazdów ciężarowych.

Port odkrywa karty! Pełna informacja na temat planowanego terminalu kontenerowego została opublikowana w serwisie Zarządu Portów

fot. Mat. prasowe

Docelowa roczna zdolność terminalu kontenerowego określona została dla przeładunków w wysokości 1 500 000 TEU ( przy teoretycznej zdolności przeładunkowej do nawet 2 000 000 TEU). Dla niezorientowanych wyjaśniamy „TEU" to oznacza ładunek jednego znormalizowanego kontenera o wymiarach 6,10 × 2,44 × 2,59. Aby osiągnąć taki poziom przeładunków w terminal musi zapewniać możliwość jednoczesnej obsługi trzech statków (dwóch jednostek oceanicznych oraz jeden feederowej), na zaprojektowanej długości nabrzeża ok 1300 metrów.

ZMPSiŚ S.A. dopuszcza podział realizacji inwestycji na dwa etapy. Jednocześnie zarząd portu oczekuje, że w okresie do zakończenia pierwszego etapu realizacji inwestycji inwestor podejmie działania na rzecz społeczności lokalnej. Jednocześnie, dyrekcja Portu zakłada, że okres realizacji inwestycji nie przekroczy trzech lat od daty zawarcia umowy z inwestorem.

Jak podkreśla Zarząd Portów szczecin i Świnoujście S.A. opublikowany dokument nie stanowi: oświadczenia woli ZMPSiŚ S.A., oświadczenia ZMPSiŚ S.A. o woli zawarcia umowy lub oferty ZMPSiŚ S.A. lub ogłoszenia aukcji albo przetargu, ani zaproszenia do prowadzenia negocjacji lub do zawarcia umowy.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/63802/